Henkilöautojen rekisteröintien kasvu jatkui lokakuussa

– sähkö- ja kaasuautojen kysyntä on tänä vuonna kasvanut 7,4 prosenttiin

Lokakuussa rekisteröitiin 9 366 uutta henkilöautoa. Määrä on 18,0 prosenttia suurempi kuin viime vuoden lokakuussa. Viime vuonna uusien autojen ensirekisteröintien kysyntä notkahti syksyllä pitkän kasvun jälkeen, kun uusi päästöjen ja kulutuksen mittaustapa otettiin käyttöön. Henkilöautoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 97 299, joka on 7,9 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2018 tammi-lokakuussa.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin lokakuussa 1 123, joka on 16,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Pakettiautojen rekisteröintien notkahduksen taustalla on sama kulutuksen ja päästöjen mittaustavan muutos, joka laajeni vasta kuluvan vuoden syyskuun alussa myös pakettiautoihin. Pakettiautoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 12 554, joka on 4,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-syyskuussa.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin lokakuussa 370, joka on 2,2 prosenttia viime vuoden lokakuuta enemmän. Alkuvuoden aikana kuorma-autoja on ensirekisteröity 3 503, joka on 7,8 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Raskaita yli 16 tonnin kuorma-autoja on tammi-lokakuussa ensirekisteröity 2 560. Määrä on 5,0 prosenttia viime vuotta suurempi. Alle 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna ensirekisteröity 943, joka on 16,3 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Lokakuussa rekisteröitiin 66 uutta linja-autoa. Linja-autoja on tämän vuoden aikana ensirekisteröity 475, joka on 11,2 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien kysyntä on kasvussa

Tammi-syyskuussa ensirekisteröitiin enemmän kaasu- ja sähkökäyttöisiä henkilöautoja kuin viime vuonna. Kaasuautojen osuus on kasvanut viime vuoden 1,0 prosentista 1,6 prosenttiin. Ladattavien autojen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi 5,8 prosenttiin, kun viime vuonna osuus oli 4,7 prosenttia. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on kasvanut hieman enemmän kuin ladattavien hybridien. Loppuvuoden aikana ladattavien hybridien osuuden ennakoidaan kasvavan. Täyssähköautojen osuus on edelleen pieni, sillä ensirekisteröidyistä ladattavista autoista noin 70 prosenttia on pistokehybrideitä.

Hybridivoimalinjat yleistyvät myös perinteisissä bensiini- ja dieselautoissa, sillä ne parantavat merkittävästi autojen energiatehokkuutta. Ns. täyshybridien, joissa ei ole ulkoista latausominaisuutta, osuus ensirekisteröinneistä on tammi-syyskuussa kasvanut noin 14 prosenttiin, kun osuus oli viime vuonna hieman alle 10 prosenttia. Dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä on tänä vuonna ollut noin 20 prosenttia.

Diesel on tärkein käyttövoima suurikokoisissa henkilöautoissa, joissa dieselin taloudellisuus ja alempi päästötaso korostuvat. Myös ladattavat hybridiautot painottuvat kookkaisiin henkilöautomalleihin. Bensiinikäyttöiset autot ovat tyypillisimmin keskikokoisia C-segmentin tai pienehköjä B-segmentin autoja.

Kaasuautojen mallivalikoima painottuu keskikokoiseen C-segmenttiin.

 

Lue myös: Busworld-messut oli menestys