Henkilöliikenteen mobiilialustatoimittaja Semel kulkee kehityksen kärjessä

Tapani Palo

Semel Oy on lähes 50 henkilöä työllistävä taksialan kokonaisjärjestelmiä sekä maksuliikennejärjestelmiä tuottava yritys, joka kuuluu kansainvälisesti merkittävään KGK Group -konserniin. Semelillä on perustamisestaan vuonna 1971 lähtien ollut vankka sija maamme taksimarkkinoilla ja yrityksen valmistamat taksamittarit ovatkin alalla kaikkien tuntemia. Semel on vuosikymmenten aikana kulkenut aina teknisen edistyksen etulinjassa ja tänä päivänä Semel voi tarjota taksiautoilijoille erittäin kattavat ja jo tulevien vuosien lakivaatimuksiin vastaavat taksiliikenteen kokonaisjärjestelmät tai pienemmät yksiköt.

Suomen korkea tekninen kehitysaste sekä viranomaisten tiukka vaatimustaso ovat vuosien mittaan vaatineet alan tuote- ja järjestelmävalmistajilta paljon. Semel onkin kulkenut alan kärjessä koko ajan ja yrityksen panostus kehitystyöhön on ollut hyvin voimakasta. Investointien seurauksena Semelillä onkin ollut tarjota aina edelläkävijän tasoa vastaavat tuotteet, joiden ominaisuudet ovat täyttäneet muiden maiden tekniset sekä lakipuolen vaatimukset helposti. Semel omaakin nyt maassamme hyvin merkittävän markkinaosuuden sekä taksipuolen kokonaisjärjestelmissä että maksuliikennejärjestelmissä, ja myös viennin osuus on kasvanut vauhdikkaasti erityisesti Pohjoismaihin, Viroon sekä Ranskaan.

Yksilöllinen räätälöitävyys

Semel M2 Premium on täydellinen ajovälitys- ja maksupäätejärjestelmä, johon kuuluvat taksamittari, kirjoitin, maksupääte, tabletti lataavalla telineellä sekä Vuoro.net-palvelu. Kokonaispaketin vuokraushinta on ainoastaan noin 200 euroa kuukaudessa.

Viime kesän taksilakiuudistus aikaansai runsaasti työsarkaa taksiautoilijoiden lisäksi myös alan laite- ja järjestelmätoimittajille. Semel oli valmiina muutoksiin ja esimerkiksi monipuolistuneemman hinnoittelun tuomat ongelmat oli ratkottu jo hyvissä ajoin. ”Tiesimme muutoksen tuovan runsaasti päänvaivaa järjestelmätoimittajien lisäksi asiakaskunnallemme, koska keväällä Kelan kilpailuttamat suorakorvausjärjestelmät otettiin samanaikaisesti lakiuudistuksen kanssa käyttöön. Muutos aiheutti palvelutasomme laskua ja tahdommekin kiittää asiakkaitamme pitkämielisyydestä siltä osin kun muutokset ja niistä aiheutuneet ongelmat ja vaikeudet kohdistuivat asiakkaidemme käyttämiin tuotteisiimme. Pystyimme kuitenkin kaiken kiireen keskellä alkuvaikeuksista huolimatta tarjoamaan asiakkaillemme juuri heidän tehtäviinsä soveltuvat ratkaisut niin yhden auton firmoille kuin alan suurimmille toimijoille.  Valikoimastamme löytyvätkin autolaitteet, keskusjärjestelmät, ajovälitystoiminnot sekä hyvin monipuoliset tilauskanavat, joilla pystyy vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin”, kertoo Semelin myyntijohtaja Ari Kääriäinen.

Vuokrauskonsepti kasvattaa suosiotaan

Vuoro.net on helppokäyttöinen, mutta samalla hyvin monipuolinen palvelu, jonka kautta yrittäjä voi lähes reaaliaikaisesti seurata kaikkia laitteiston keräämiä tietoja hyvin yksityiskohtaisesti.

Semel on aina seurannut tarkoin asiakaskunnan tilannetta ja epävarmojen aikojen tullessa päätettiin antaa heille turvallisuutta sekä luotettavuutta vuokralaitekonseptin kautta. ”Vuokraamalla asiakas saa aina juuri omiin ajotehtäviinsä soveltuvan uusimman teknologian käyttöönsä hyvin kohtuullisilla ja etukäteen tiedossa olevilla kustannuksilla sen sijaan, että joutuisi kerralla investoimaan suuria summia laitteisiin. Laitteistoasennukset voidaan suorittaa myös siten, ettei ajoneuvo ole päivääkään poissa ajosta ja lisäksi asiakas saa käyttöönsä juuri ne palvelut, joita tarvitsee. Vuokrauskonsepti on muodostunut hyvin suosituksi ja palautteiden mukaan 24 kuukauden sopimusjakso on osoittanut sopivuutensa. Jakson jälkeen sopimusta on helppo jatkaa tilannekohtaisesti”, korostaa Kääriäinen.

Taksamittarin hyväksyntä oleellista

Vaikka alan tekninen kehitys kulkee eteenpäin kovaa vauhtia ja erilaisten sovellusten määrä kasvaa, on kuitenkin hyvä muistaa muutaman perusseikka. ”Taksamittarin tulee ammattiajossa olla hyväksytty, eikä netistä vartissa imuroitu sovellus vastaa alan tiukkoihin vaatimuksiin. Kyseessä on selkeästi myös säästämistä väärässä paikassa, sillä Semelin kautta saa vuokrattuna nykyaikaisen, monipuolisen taksamittarin ja kirjoittimen noin sadalla eurolla kuukaudessa. Pakettia on luonnollisesti myös helppo laajentaa ja asiakas voi aina keskittyä omaan ydintoimintaansa ilman turhia järjestelmämurheita”, painottaa Semelin tuotekehitysjohtaja Tuomo Roivainen.

Tekninen kehitys tuo uusia innovaatioita

Semelin tekniikan toimivuudesta ja luotettavuudesta kertoo selkeästi järjestelmien suosio esimerkiksi isojen kaupunkien kokonaisjärjestelmien sekä maksuliikennejärjestelmien osalla. Merkittävä osa isommista kaupungeistamme luottaa Semelin laatuun ja osaamistasoon. Tätä tasoa ei ole saavutettu nauttimalla menestyksestä, vaan panostus tuotekehitykseen on kautta Semelin historian ollut merkittävän korkeassa asemassa.

”Esimerkiksi vuoro.net-palvelu on erittäin helppokäyttöinen palvelu ajosuoritteiden seuraamiseen ja siihen on helppo tutustua netissä. Uusi aluevaltaus on puolestaan sähköautoiluun kehitetty EVpay-järjestelmä, joka kertoo latauspisteiden sijainnin sekä niiden vapaana olon, hoitaa itse maksutapahtuman sekä kertoo latauksen valmistumisesta. Latauspisteen ylläpitäjä saa puolestaan tarkan raportoinnin tapahtumista, etävalvontamahdollisuuden ja tiedot maksusuorituksista. Lisäksi olemme myös tuomassa markkinoille maamme joukkoliikenteeseen soveltuvan, tunnistepohjaisen matkajärjestelmän”, kertoo Roivainen.

Tuotevalikoiman monimuotoisuus voi yllättää monet, mutta Semelillä on selkeä visio monipuolisen toiminnan takana. ”Kaikki uutuudet tukevat pitkälle tulevaisuuteen tähtäävää strategiaamme, jossa taksit, pysäköinti sekä joukkoliikenne sekä niihin liittyvä tilaus- ja maksuliikenne tulevat nivoutumaan yhteen monipuolisiksi kokonaisuuksiksi”, tiivistää Kääriäinen.