Uutiset

Autot

Hieman tyylikkäämpi, askeleen miellyttävämpi – Setra S 416 GT-HD/2

Lokakuussa 2003 Setran maahantuonti- ja myyntitoiminnot liitettiin osaksi KehäVehossa Espoon Lommilassa toimivaa myyntiyksikköä. Maahantuontikuvioiden muuttuminen ei ollut yllätys, koska onhan Setroja valmistava EvoBus GmbH, DaimlerChrysler AG:n holdingyhtiö.
Nykyaikaisia Setroja löytyy lähes jokaiseen tarpeeseen. Kaupunkiliikenteeseen yhtä kuin muuhunkin paikallisliikenteeseen tarkoitetut MultiClass-luokan linja-autot täyttävät ne vaatimukset mitä kyseinen julkinen liikenne tarvitsee. MultiClass busseja on seitsemää eri mallia, lyhyimpien ollessa 10,8 metrisiä ja pisimpien 15 metrisiä katuhirmuja. Kyseiseen luokkaan kuuluva Setra S 415 NF valittiin vuoden 2009 linja-autoksi. Pikavuoro sekä turistiluokan linja-autot ovat taas ComfortClass-luokan autoja joiden varustetaso on mitoitettu kyseiseen tarpeeseen. Seitsemän erilaisen mallisen ComfortClass-auton pituudet vaihtelevat 12,2 metrisestä aina 15 metriseen telibussiin. Huippuna Setralla on TopClass turistibussit. Mallisarja käsittää kuusi erilaista huippunykyaikaista puhtaasti tilausajoliikenteeseen tarkoitettua mallia. Autojen pituudet vaihtelevat lyhyimmästä 10,1 metrisestä 14 metriseen. Setralla on myöskin tarjolla kaksikerroksinen linja-auto tyyppimerkiltään S 431 DT.

Koeajettavana oli Setran S 416 GT-HD/2. Tyyppimerkintä purettuna tarkoittaa neljännen sukupolven pikavuoro sekä tilausajoliikenteeseen tarkoitettua korkeakansi autoa ( auton pituus 13 m) 2-akselisena versiona. Kori ja kehikko on kataforeesikäsiteltyä terästä joka on toteutettu elektrolyyttiupotuksella. Kyseinen upotustapa edesauttaa täydellisen ja tasaisen lopputuloksen saavuttamisessa. Tästä taas on seurauksena, auton elinkaaren kestävä, parempi korroosion sietokyky. Oviversiona koeajettava malli on ainoa Setra joka on mahdollista saada sekä etu- ja keskiovi että etu- ja takaovi versiona varustettuna, takimmaisen oven myötä joko keski- tai taka wc:llä. Koeajoversio oli vielä lastaus ja tavaratiloiltaan se ehdottomasti parempi versio eli etu- ja takaovi malli, wc:n ollessa oikeassa takanurkassa.

Setra S 416 GT-HD/2 Erittely

Moottori MB OM 457 LA 315 kW (428 hv) Euro 5

Vaihteisto MB GO 240-8 Powershift

Hidastin Voith VR 115 E

Turvavarusteet luistonesto (ASR), ajonvakautus (ESP), pysäkki/mäkijarru,

sähköohjatut levyjarrut, taka-akselin vakaajatanko

Pituus 13 m

Leveys 2.55 m

Korkeus 3.62 m

Auton oma massa 13.075 kg

Kantavuus 4.925 kg

Tavaratila 12.6 m3

Polttoainesäiliö 490 l

Adblue 59 l

Istuin lukumäärä 49 kpl

Lämmitys ja ilmastointi 32 kw ilmastointi katolla, automaattisäätö ja kuljettajan

paikan ilmastointi, lämpöpatterit matkustamossa

WC Kemiallinen wc auton takaosassa

Hinta 358,600 euroa ( sis alv)

Erinomainen saksalainen tuote

Setran mallivalikoiman myötä ComfortClass-mallisto ei ole heidän lippulaivansa vaan se on TopClass-malliston laitteet. Tästä syystä varustetaso koeajettavassa mallissa ei yllä kaikilta osin kilpailijoiden huippumallien tasalle. Kuitenkin turvallisuus on aina ollut saksalaisten tuotteiden yksi kulmakivistä, eikä Setran S 416 tee tästä poikkeusta. Perusvarustus käsittää sähköisesti ohjatut levyjarrut sekä ajonvakautus järjestelmän (ESP). Lukkiutumattomat jarrut (ABS) sekä luistonestojärjestelmä (ASR) kuuluvat luonnollisesti varustukseen. Lisäksi autossa on vakionopeudensäädin ja vaihteistohidastin joiden hallinta hoituu kätevästi ohjauspylvään oikean puoleisella viiksellä. Hidastimeen kytketty jarrutusvakionopeudensäädin (DBL) säätää nopeutta suurissa alamäissä. Tällöin nopeus (100 km/h) pysyy, eikä auto karkaa ylinopeuksille. Autossa on ns pysäkkijarru joka toimii samalla myöskin mäkipidättimenä, auttaen kuljettajaa mäkilähtö tilanteissa. Valitettavasti kytkin piti kytkeä jokaista tilannetta varten erikseen, joka oli selvä puute muuten hyvin toimivalle laitteelle. Auto on valmistettu EU-direktiivin 2001/85/EG, luokka 3 mukaan.

Setra on ajettavuudeltaan huippu tuote. Vakaa ja tarkka ohjaus, kevyttoimiset polkimet ja miellyttävät jarrut yhdistettynä hyvään ajotuntumaan tekevät kuljettajan työskentelystä helpon ja mukavan. Suuri, mutta nykyään hienosti muotoiltu ohjauspyörä kuten kojelauta kokonaisuudessaan on ergonomisesti erittäin hyvä. Käyttökytkimet on käyttötarpeensa mukaisissa ryhmissä, selvästi merkityt. Automatisoidun vaihteiston vaihteen valitsin on miellyttävästi kojelaudassa helposti ulottuvilla ja istuin on lähes täydellinen. Istuimen säädöillä pitkä- tai pers-jalkanen kuljettaja löytää mukavan asennon ja ainoa pieni puute on reisiosan pituus säädön puuttuminen. Ilmastointi- ja lämmityslaitteisto kokonaisuudessaan on miellyttävä ja helppokäyttöinen. Kyseessä on ns. puoliautomaattinen laitteisto joka manuaalisilla säädöillä kertoo kuljettajalle saavutetun lopputuloksen. Ehdottomasti laitteistoa tulisi muuttaa siten, että kuljettaja pystyy asteen tarkkuudella säätämään sekä kuljettajan että matkustamon lämpötilaa. Muuten säätö tapahtuu monesti vasta kun matkustajat huomauttelevat joko liian kylmästä tai liian lämpimästä matkustamon ilmasta.

Suuret laajakulmaosalla varustetut peilit ovat hyvät eikä suuria katvealueita synny kuljettajan näkökenttään. Peilien käyttö vaatii kyllä opiskelua. Laajakulmapeilit näyttävät yhdessä auton eteen, joten liikkeelle lähdettäessä, kuljettajan täytyy katsoa molempiin peileihin jotta auton etuosa tulee varmistettua. Kaistaa vaihdettaessa pitää olla tarkkana, jotta varmasti näkee sivulla mahdollisesti olevan ajoneuvon. Kyseinen 13-metrinen 2-akselinen bussi oli kyllä kaupungissa melko ketterä mutta lähes 7-metrin akseliväli aiheutti melkoisen taka-akseli oikomisen risteyksissä ja ”rotvallien” reunat ja takarenkaat oli vaarassa. Auton koko ohjaamo, kojelautoineen, käyttökytkimineen oli lähes samanlainen kuin Mersun Tourismossa. Suurimman eron aiheutti ohjauspyörässä oleva logo sekä käytössä olevan vaihteiston käyttövipu (mahdollisuus valita Powershift, ZF AsTronic tai GO 210 6-vaihteinen manuaali). Eihän se tietenkään ole mikään yllätys, koska onhan kyseessä DaimlerChrysler AG:n holding yhtiön tuote. Auton lisävarustemahdollisuudet ovat erittäin laajat käsittäen mm. etäisyystutkalla varustetun vakionopeussäätimen, automaattisen hätäjarrutustoiminnon etäisyydenmittauksella, peruutuskameran, peruutusetäisyyden osoittimen peileissä merkkivaloin toteutettuna, kaistavahdin, peruutussummerin, lämmitettävine tuulilaseineen sekä takaoven videovalvonnan jne.’

Matkustamo ja tavaratilat

Kyseinen auto oli 1+2+49 paikkainen sekä tilausajo- että linja liikenteeseen tarkoitettu versio. Matkustamon istuimet olivat Setramaisen hienot vaikkakaan kyseessä ei ollut erikoisesti tilausajoliikenteeseen tarkoitettu malli. Istuimien varusteet, selkänojien säädöt, jalkatuet, pöytä ja kuppi varustukset sekä roskikset ja käsinojat tekevät matkustamisen miellyttäväksi. Istuimet olivat tyylikkäät samoin kuin muu verhoilumateriaali oli erittäin viimeisteltyä, Istuimet antoivat hyvän tuen vartalolle ja henkilökohtaiset valo sekä ilmastointi kytkimet olivat helposti saatavilla ja määrältään riittävät. Ovikuilut olivat erittäin leveät ja helppokulkuiset ja käytävä penkkien välissä myöskin leveä ja helppokulkuinen. Autossa ollut taka-vessa oli riittävän kokoinen ja toimiva vaikkakin ei yltänyt aivan Tourismon valtavan vessan mittasuhteisiin. Valaistus oli sekä yleisvalaistuksen että kohdevalaistuksen osalta hyvä ja monipuolinen. Hattuhyllyjen ja katon muotoilu ja materiaalivalinnat olivat onnistuneita ja toimivia. Hattuhyllyjen koko oli riittävä joten niissä pystyisi käytännössäkin kuljettamaan matkatavaroita.

Tavaratilat ovat suuret ja helppokulkuiset. Testiauto, jossa vessa oli takana, oli auton turvallisella puolella todella hyvät matkatavaratilat. Kolme suurta tavaratila luukkua avasi mahdollisuuden suurenkin matkalaukku määrän lastaamiselle juuri auton turvalliselta kyljeltä. Mikäli auton takatilaan asennettu wc, tuodaan keskioven yhteyteen, katoaa tavaratilasta juuri turvalliselta puolelta ainakin yksi luukku. joten tavaratila heikkenee oleellisesti. Tavaratilojen kannet ovat ylöspäin aukeavat ja tukevat samalla kun valaistus tavaratilassa on riittävä. Keskuslukko lukitsee tarvittaessa kaikki luukut, ja kojelaudassa olevat kytkimet mahdollistivat jommankumman kyljen lukitseminen erikseen mikä oli matkatavara turvallisuutta edistävä asia.

Voimalinja

Moottorina testi Setrassa oli OM 457 LA 315 kW:n moottori. 428 hevosvoimaa kuljetti kyseistä autoa jouhevasti ja todennäköisesti kokonaispainon täyttyessä auto ei edelleenkään olisi ollut teiden tukko. Auton automatiikka tarkisti itse moottorin nestepinnat joten kuljettajan ajoonlähtö- tarkastuskohteet sen kuin vähenivät. Moottoritila oli selkeä ja huoltokohteet hyvin esillä. Moottorin suurin vääntö 2100 Nm saavutettiin 1100 kierroksella. Vaihteistona koeajoversiossa oli GO 240-8, 8-vaihteinen automatisoitu vaihteisto. Onneksi kyseinen vaihteisto on kuorma-autojen lisäksi saatavilla nykyään myöskin linja-autoissa. Kyseinen Powershift on yksi markkinoiden parhaista automatisoiduista vaihteistoista, eikä äkkiseltään siitä löydy mitään arvosteltavaa. Automatiikka tarjoaa lähtövaihteeksi aina optimaalisinta vaihdetta ja vaihtamistapahtuma on kautta koko skaalan mitä paras. Oli liikennetilanne tai tieolosuhteet mitä hyvänsä Powershiftillä tuntui aina olevan ratkaisu valmiina. Mainio vaihteisto kerta kaikkiaan. Pysäkkijarrua käytettäessä liikkeellelähtö sujui mäkilähtötilanteissa kuten pysäkiltäkin jouhevasti. Auton kojetaulusta löytyi N ja R-merkinnällä varustetut kytkimet, joiden käyttö liittyi manuaalin mukaan vaihteistoon jollain tavalla. Kyseinen mahdollinen varajärjestelmä Powershiftille jäi epäselväksi mutta tuki miellyttävää vaihteistoa jollain toimittajalle epäselvällä tavalla.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan tämä Saksan Ulmin tehtaalta tuleva pikavuoro- ja turisti mikseri on erittäin kilpailukykyinen linja-auto luokassaan. Hinta on hieman kilpailijoitaan kovempi, mutta ostaja saa varsin mallikkaan työkalun vastineeksi rahoilleen. Kulmikkaana autosta on saatu varsin tilava ja näkyväisyydeltään hyvä julkisen liikenteen työkalu. Kun auton myynti ja huolto tukeutuu Suomessa laajaan Vehon (yhteistyökumppaneineen) palveluverkostoon luulisi että Setrojakin alkaisi näkyä meidän niin merkkiköyhillä tilaus sekä pikavuoro ajoissa. Uuden sarjan Setroja on toistaiseksi myyty Suomessa 8 kappaletta jonka lisäksi Vehon ulkopuolelta on merkkiä tuotu maahan jonkin verran. Kyseinen koeajoyksilöhän oli mikseri mutta varsin valmis sellaisenaan suomalaiseen tilausajoliikenteeseenkin, joten haaveeksi jäi vielä todellisen tilausajo-Setran koeajo. Mikäli uuden Setran haluaa, pitää varautua noin ½ -vuoden odotukseen, mutta koeajoyksilöitä on tarjolla nopeamminkin. Lisäksi vähän käytetyn Setran pystyy Vehon kautta tilaamaan Ulmin laajasta varastosta. Takuu autolla on 1 vuosi ilman kilometrirajoitusta sekä voimalinjalla 2 vuotta.

Huolto

Joko 55 000 tai 90 000 km riippuen käytettävästä öljystä tai 1 vuosi

( 55 000 MOBIL XHT, 90 000 MOBIL DELVAC1)

110 000 tai 180 000 km tai 2 vuotta

165 000 tai 270 000 km tai 3 vuotta

Lue seuraavaksi