IAA Commercial Vehicles 2018: Vaihtoehtoiset energiamuodot sekä kuljetusten automatisointi pääosissa

Hannoverin IAA-näyttelyssä ei tällä kertaa ollut kovin runsasta alan uutuusmallien esittelyvirtaa, vaan painotus oli esimerkiksi sähköajoneuvoissa sekä polttokennoratkaisuissa niin pakettiauto-, kuorma-auto- kuin bussiluokissa.  Alan muutokseen kuuluvat saumattomasti myös kaupungistumisen, digitalisaation sekä liitettävyyden kehitysaskeleet ja tällä kertaa esillä oli erittäin runsas kattaus tulevaisuuden logistisia ratkaisuja, joissa yhdistettävyys ja automatisointi oli viety uudelle tasolle.

IAA järjestettiin jo 67. kerran ja tänä vuonna mukana oli noin 2100 näytteilleasettajaa 50:stä eri maasta. Saksan lisäksi eniten osallistujia tuli Kiinasta, Italiasta, Hollannista, Turkista ja Ranskasta. Näyttelyn teemana oli ”huomispäivän kuljetukset”, mikä kattaa alan kaikki toiminnot tuotannosta itse toteutukseen.  Sähköajoneuvoja sekä polttokennoautoja oli esillä useilla osastoilla ja tarjolla oli entistä enemmän vaihtoehtoisia ratkaisuja myös raskaampiin kuljetuksiin. Tässä artikkelissa keskitymme merkittävimpien mukana olleiden autovalmistajien esittelemiin uutuuksiin, mukaan lukien niin konseptimallit kuin valmiit tuotantoversiot.

 

Vuoden Pakettiauto 2019 - titteli PSA-konsernille

Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo sekä tytärmalli Vauxhall Combo vastaanottivat International Van of the Year 2019 -palkinnon Hannoverissa. Perusteluina palkinnon myöntämiselle olivat asiakaskohtainen räätälöintimahdollisuus, mukavuus, avustusjärjestelmien runsaus sekä turvallisuus.

Myös kaksi pituusvaihtoehtoa, kaksi-, kolme- tai viisipaikkaisuus sekä nelivetoversion saatavuus vaikuttivat valintaan positiivisesti. Avustusjärjestelmistä kiitosta saivat turvallista lastausta auttava ylikuormahälytin sekä myös sokeat kulmat näyttävä Surround Rear Vision.

Berlingo, Partner ja Combo valmistetaan Portugalissa sekä Espanjassa ja tuotannon varmistamiseksi tehtaisiin on palkattu yli tuhat uutta työntekijää. Mallisto tulee saataville kaikkiaan noin sataan maahan ympäri maailman ja ensimmäiset tilaukset on jo suoritettu syyskuun aikana.

Kaksitonninen Transit sekä Ranger Raptor Fordin vetonauloina

Fordin osastolla esiteltiin uusi kaksitonninen Transit, jonka polttoainetaloudellisuus on kehittynyt seitsemällä prosentilla ja autossa on myös uusia liitettävyysominaisuuksia. Uutuus saapuu Euroopan markkinoille ensi vuoden puolivälissä ja tulee kiinnostamaan erityisesti kantavuutta vaativia autoilijoita.

IAA:ssa esiteltiin myös Ranger Raptor, joka tulee markkinoille 2019 vuod12en puolivälin tienoilla. Voimaa ja etenemiskykyä uhkuvassa Raptorissa on 213 hevosvoimaa ja 500 newtonin vääntö sekä Fordin uusi 10-portainen automaattivaihteisto. Maastossa viihtyvässä Raptorissa on 285/70 R17 -renkaat, maavaraa 283 milliä, lähestymiskulma 32,5 astetta ja 24 asteen poistumiskulma.

Volkswagenilla vaihtoehtoisuutta

Volkswagenin valtavalla osastolla oli esillä hyvin monipuolinen kattaus merkin kuljetusratkaisuvalikoimasta. Konseptimalleista esiteltiin mielenkiintoiset I.D. Buzz Cargo- sekä Crafter HyMotion -ratkaisut ja sähkökäyttöisistä versioista esillä olivat ABT Sportslinen rakentamat e-Caddy ja e-Transporter-mallit.

Täyssähköinen I.D. Buzz Cargo esitteli Volkswagenin vision tulevaisuuden kaupunkiautosta, jossa moottorin lisäksi kuljetettavan tavaran hallinta sujuu sähköisesti ja automatiikan kautta. Buzz Cargo on valmistettu asiakastoiveiden kautta ja se vastaa kaupunkilogistiikan vaatimuksiin kehittyvässä maailmassa.

Crafter HyMotion perustuu e-Crafteriin ja 3,5-tonnin ajoneuvon voimanlähteenä toimii polttokennomoottori. Vetysäiliö on 4,2 kilon kokoinen ja auton toimintasäde on 350 kilometriä. HyMotion on vielä konseptiauto, mutta teknisesti Volkswagenilla ollaan jo hyvin lähellä tuotantoversiota.

Nissan Navarasta konseptimalli sekä N-Guard-maastoversio

IAA:n mielenkiintoisimpia ja erikoisimpia ajoneuvoja oli ehdottomasti Nissan Navara Dark Sky Concept, joka on kehitetty Isossa-Britanniassa yhteistyössä Euroopan avaruusjärjestö ESAn kanssa. Ajoneuvossa on ProPILOT-avustusjärjestelmä entistä edistyneemmällä versiolla sekä tehokas PlaneWave-teleskooppi, joka on sijoitettu erikoissuunniteltuun perävaunumoduuliin. Navaran erinomaisen vetokyvyn ansiosta teleskooppimoduuli on mahdollista hinata syrjäisiin, pimeisiin paikkoihin, joissa asutuskeskusten valot eivät häiritse tähtitaivaan tarkkailua.

Sananmukaisesti hieman maaläheisempi versio löytyi Nissanin osastolta Navara N-Guard-mallin muodossa. Off-Roader AT32 korimuunnoksena N-Guardissa on korotettu maavara, pohjapanssari sekä snorkkeli, jotka tekevät mallista kaikkien aikojen etenemiskykyisimmän Navaran.

Tyylikäs Fiat Fullback Cross

Fiatin osastolla ei tällä kertaa ollut varsinaisia uutuuksia, mutta merkin kattava mallisto runsaine käyttömahdollisuuksineen tuli hyvin esille. Suurimman huomion keräsi pick up -malli Fullbackin Cross-erikoisversio, jonka lavakaaret, astinlaudat, nahkasisustus sekä 17 tuuman kevytmetallivanteet tavoittivat messuvieraiden huomion.

Sähköistä kuljetustehoa

Sähkössä on tulevaisuus, ainakin Daimlerin osastolla nähdyn Fuson mukaan. Valmistajan sähkökäyttöisten E-Fuso-kevytkuorma-autojen rinnalle on tulossa pian myös raskaampaa kalustoa. E-Fuso Vision One -nimeä kantava konseptikuorma-auto on täyssähkökäyttöinen. Auto voi ottaa 11 tonnia hyötykuormaa. Se on vain muutama tonnia vähemmän vastaavaan dieselkäyttöiseen verrattuna. Toimintasäde on jopa 350 kilometriä yhdellä latauksella. Valmistajan mukaan konseptilaite voi olla hyötykäytössä Euroopassa, Japanissa ja USA:ssa neljän vuoden kuluttua.

EZ-PRO - Renaultin visio tulevaisuuden tavarankuljetuksista

Renault esitteli Hannoverissa näkemyksensä jakeluyhtiöiden, logistiikkaoperaattorien ja loppukäyttäjille suunnatusta autonomisesta tavarankuljetusyksiköstä. Nimellä EZ-PRO kulkeva prototyyppi on sähkökäyttöinen ja muunneltavissa täysin asiakkaan käyttötarpeiden ja aikataulujen mukaisesti. Kokonaisuuteen kuuluu kaksi eri yksikköä, joista toinen on autonomisesti toimiva johtoyksikkö ja toinen ilman kuljettajaa toimiva robottiyksikkö. Kuljettaja istuu etuosan ohjaamossa, mutta ratin pyörittelyn sijaan hän voi keskittyä paperitöihin auton hoitaessa itse ohjaamisensa. Halutessaan voi autoa tietenkin myös ohjata itse joystickin avulla.

Dieselvapaa Iveco

Iveco oli julistanut osastonsa dieselvapaaksi alueeksi. Yksikään autoista tai niiden päällirakenteissa olevista moottoreista ei käyttänyt polttoaineena dieseliä. Metaani paineistettuna tai nesteytettynä on Ivecon näkemys lähitulevaisuuden polttoaineesta. Yhtiöllä on pitkä kokemus kaasuautojen valmistuksesta ja mallisto on monipuolinen. Iveco tutkii myös muita vaihtoehtoisia energialähteitä, mutta brändijohtaja Pierre Lahutten mukaan niihin liittyy vielä liiaksi avoimia kysymyksiä, jotta niitä voitaisiin ajatella kaupalliseen tuotantoon. Muiden autovalmistajien tapaan Iveco kehittää edelleen myös dieselmoottoreitaan.

MAN säilyttää lämmön

Myös MAN:lla ollaan sitä mieltä, että kaupungeissa tapahtuviin kuljetuksiin tarvitaan uudenlaisia ajoneuvoja. CitE on konsepti, joka on paitsi menevän näköinen myös toteuttamiskelpoisen oloinen. Liikkumisesta vastaa sähkömoottori. Kuljettajan olosuhteita on mietitty hieman uudella tavalla. Koska jakeluauton ohjaamon ovi käy tiheään, toivotun lämpötilan ylläpitäminen niin kesällä kuin talvellakin vaatii energiaa, jota akuista ei joutaisi yhtään ylimääräistä. MAN käyttääkin konseptimallissaan kuljettajan istuinta lämmittämiseen ja viilentämiseen tarpeen mukaan. Kyse on tavallaan kohdennetusta lämpötilan hallinnasta.

Sähkötähdet

Sähkökäyttöiset Mercedes-Benz Sprinter ja Vito ovat pian täyttä totta. Molemmille malleille luvataan tämän hetkisellä akkutekniikalla 150 kilometrin toimintamatka. Akut sijaitsevat tavaratilan lattian alla. Sprinterin sähkömoottorista saadaan tehoa 85 kilowattia ja vääntöä 300 newtonmetriä. Akun kapasiteetti on 55 kilowattituntia. Sähkökäyttöiset autot eivät eroa ulkoisesti eivätkä ohjaamon sisustuksen ja hallintalaitteiden osalta polttoainekäyttöisistä sisaristaan. Kantavuutta on tarjolla noin tonnin verran. Sähkö-Vitonkin konepeiton alla on toki tekniikkaa, kuten kuvasta näkyy. Mercedes-Benzin sähkökäyttöiset pakettiautot ovat aina etuvetoisia. Messuilla nähdyt autot olivat jo tuotantomalleja. Hinnastot julkistetaan ensi vuonna ja autoja saadaan ajoon vuonna 2020.

Lumikko vahvasti esillä

Lumikko oli yksi harvoista omalla osastolla esillä olleista suomalaisista yrityksistä. Varustehallissa oli runsaasti alan kilpailijoita, mutta Lumikon Jani Leppänen sanoi kiinnostuneita riittäneen heille aina kiireeseen asti. Yritys on ollut aikaisemminkin tapahtumassa, joten hyvät pohjat markkinoinnille ovat jo olemassa.

Tulevaisuuden kaupunkipaku

Daimlerin osaston futuristisin ajoneuvo oli uusi Vision Urbanetic. Muotoilu edustaa varsin rohkeaa linjaa. Auto tulee pakettiautoluokkaan. Sen sisätilat ovat muunneltavissa moniin eri käyttötarkoituksiin. Auton alusta muodostaa perustan autonomiselle ajoneuvolle.  Se soveltuu niin tavaroiden kuin henkilöiden kuljettamiseen. Sisällä mahtuu aikuinen ihminen seisomaan. Akuista voimansa ottava sähköauto on täysin päästötön kulkuneuvo.

V6-voimaa pakettiautoluokkaan

Äskettäin esitellystä Mercedes-Benz X -sarjan avolava-autosta saadaan alennetun pakettiautoveroluokan vaatimukset täyttävä ajoneuvo vuoden 2019 alussa. Moottoriksi voi valita tuhdin V6-dieselmoottorin, josta tehoa irtoaa 258 hevosvoimaa ja vääntöä kunnioitettavat 550 newtonmetriä.

Hopeaa Suomeen

Ruotsia edustanut Andreas Öhman kruunattiin Hiabin järjestämän World Crane Champion 2018 nosturinkäsittelykilpailun mestariksi IAA:ssa. Suomen edustaja Jani Väisänen tuli kilpailussa hienosti toiseksi, ja kolmas oli Tanskan Tim Hansen. Kilpailun finaalissa oli kaikkiaan mukana 15 edustajaa eri maista. Kilpailunosturina oli HIab X-HiPro 232.