Infrastruktuurin parantaminen tärkein keino liikenneturvallisuuden kehittämiseksi

Share the Road -liikenneturvallisuustapahtuma kokosi huippuasiantuntijat pohtimaan, miten pyöräilijät ja autoilijat voivat jakaa tien turvallisesti ja sopuisasti. Infrastruktuurin parantaminen nähtiin tärkeimpänä yksittäisenä keinona liikenneturvallisuuden parantamiseksi sekä konfliktien välttämiseksi. Tilaisuuden järjesti Oy Ford Ab , ja tapahtuma käynnisti yrityksen vastuullista liikennekulttuuria edistävän Ajetaan ihmisiksi -kampanjan.

Pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteispelistä keskustelemassa Janne Takala (vas.), Pasi Nieminen, Jyrki Kaistinen, Oskari Kaupinmäki ja Kimmo Kiiski.

Pyöräilyn ja autoilun asiantuntijat löysivät liikenneturvallisuustapahtumassa Finlandia-talolla keskiviikkona 29.5.2019 monia keinoja, joilla pyöräilijät ja autoilijat voivat sopuisasti jakaa tien. ”Ford haluaa olla kaikessa liikenteen kehittämisessä mukana”, sanoo Suomen Fordin toimitusjohtaja Hannu Pärssinen. ”Tanskassa pyöräilijät mahtuvat hyvin liikenteeseen kuorma-autojen, mopojen ja henkilöautojen kanssa. Positiivista mieltä siihen tarvitaan”, jatkaa Pärssinen.

Myös Helsingin kaupungin liikennesuunnittelija Oskari Kaupinmäki pitää Tanskaa hyvänä esimerkkimaana toimivasta pyöräilijöiden ja autoilijoiden liikennekulttuurista. ”Pyöräilijöitä ei ole otettu Suomessa kunnolla huomioon. Heidät on siivottu autoteiltä jalankulkijoiden kanssa kevyenliikenteenväylille, vaikka pyöräilijät ja jalankulkijat ovat omia tyyppejään”, Kaupinmäki sanoo.

”Suomessa on toimiva liikennejärjestelmä, ja kansa on hyvin sivistynyttä ja asianmukaisesti käyttäytyvää”, sanoo liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä. Infrastruktuuri sen sijaan jättää toivomisen varaa. Pääviesti Suomen hallitukselle on, että väylien kunto on iso asia”, Kiiski sanoo.

Ennakointi, kommunikointi ja tarkkaavaisuus

Liikenteessä hyvin selviämisessä on ajotaitojen lisäksi kyse suhtautumisesta muihin tielläliikkujiin.

”Toiset kokevat, että heillä on liikenteessä vain oikeuksia, joista pidetään kiinni. Toiset taas näkevät, että heillä on velvollisuuksia ja, että liikenteen turvallisuuden eteen on tehtävä kaikki. Tässä on ristiriita”, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

”Jos ihminen on törppö elämässä, on hän törppö liikenteessäkin”, Nieminen jatkaa. Suomalaisessa liikennekulttuurissa on Niemisen mukaan kuitenkin otettu aimo harppauksia eteenpäin.

”Ennakointi, kommunikointi ja tarkkaavaisuus, nämä ovat parhaat lääkkeet liikenneturvallisuuden ja eri kulkuneuvojen konfliktien välttämiseen”, sanoo Liikenneturvan suunnittelija ja psykologi Jyrki Kaistinen.

Sekavat väistämissäännöt aiheuttavat ongelmia

”Pyöräilijöiden väistämissäännöt ovat tarpeettoman monimutkaisia”, sanoo Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala. Myös Autoliiton Nieminen tunnistaa epävarmuuden juuri väistämissäännöissä ja ehdottaa seuraavaa: ”Pyöräilysäännöistä on valistettava ja ne olisi tuotava osaksi koulujen opetusta. Sääntöjä voisi hyvin opiskella vaikka kielten tunneilla”. 

 

LUE MYÖS Volvo Cars ja POC aloittavat yhteistyön