Uutiset

Autot

Iveco Daily 35S17 – maailmankansalainen

Viime kesänä parrasvaloihin talutetun Iveco Dailyn harteille on ladattu suuret odotukset, onhan Daily yksi Ivecon terävimmistä syömähampaista asiakkuuksista taistellessa. Valmistajan mukaan nyt tehdyssä uudistuksessa huomioitiin erityisesti asiakkailta saatuja palautteita, joiden perusteella autosta pyrittiin saamaan aiempaa parempi ja asiakkaiden toiveita vastaava. Edeltäjältään nimen perinyttä autoa voidaan kuitenkin pitää täysin uutena, sillä 80 prosenttia käytetyistä komponenteista kerrotaan olevan täysin uusia.

Daily-malliston vahvuutena ollut valikoiman kirjo ja mukautuvuus erilaisiin ajotehtäviin on edelleen tallella, sillä valmistaja kertoo tuotanto-ohjelman pitävän sisällään kaikkiaan 8000 erilaista variaatiota. Kokonsa ja rakenteidensa puolesta Daily asettuu edelleen raskaiden pakettiautojen sarjaan, sillä kokonaismassakirjo ulottuu 3,3 tonnista aina 7,2 tonniin saakka.

”3,5 tonnin pakettiautot sekä 7,0 tonnin kuorma-autot ovat osoittautuneet Daily-malliston suosituimmiksi vaihtoehdoiksi”, kertoo Iveco Finland Oy:n Raimo Haavikko, jonka mukaan muutokset asiakkaiden ostokäyttäytymisessä ovat peruja lähinnä ajokorttivaatimusten kiristymisestä ja ammattipätevyysdirektiivistä.

Uusi Iveco Daily -mallisto rakentuu edeltäjänsä tavoin erillisrungolle, joka antaa lähes rajattomat mahdollisuudet erilaisten ratkaisujen toteuttamiseen. Tällä hetkellä mallistossa on kaikkiaan kymmenen erilaista alustavaihtoehtoa, jotka mahdollistavat jopa kuusimetristen kuormatilojen toteuttamisen. Pakettiautoksi rekisteröitäviä, ykköspyörin varustettuja vaihtoehtoja on neljä akselivälien vaihdellessa kolmesta metristä koeajokin 4,1 metriin.

Pakettiautoalustan voimanlähteeksi on valittavissa sopivin kolmilitraisen suorasuihkukoneen neljästä eri vaihtoehdosta. Koeajokkimme 170-hevosvoimaisen vaihtoehdon lisäksi tarjolla on 126, 146 ja 205 hevosvoiman tehon tarjoavat vaihtoehdot, jotka ovat tuttua rautaa edellisestä sukupolvesta. Vaihteistona on lähtökohtaisesti kuusiportainen manuaali, tätä lukiessa tarjolla on myös 8-portainen automaattivaihteisto, jonka hankinta aiheuttaa 2.200 euron (alv 0%) loven lompakkoon.

Malliuudistuksen yhteydessä suurimmat huomiot kohdistuivat voimalinjan sijaan ohjaamoon ja alustaan. Ohjaamon muotoilussa pyrittiin aiempaa parempaan aerodynamiikkaan kuitenkin edeltäjän piirteitä kunnioittaen. Sukunäkö aiempaan malliin on ilmeinen, vaikka ajovalot ovatkin saaneet täysin uuden ja hiukan totuttelua vaativan ilmeen.

Kaikki muutokset eivät kuitenkaan ole vieneet kehitystä eteenpäin: uuden muodon saaneet ajovalot osoittautuivat aiempaa tehottomammiksi ainakin silmämääräisesti tehdyn arvion perusteella.

Maantietä Daily nielee varsin vaivatta, sillä meno on vakaata ja mukavaa. Positiivisten huomioiden joukkoon voidaan lisätä myös auton melutaso, joka pysyy maltillisena kaikilla nopeuksilla.

Uudessa kojelaudassa käytetyt ratkaisut ovat käytännöllisiä ja toimivia kytkinten ollessa tukevia ja helppokäyttöisiä. Ainoastaan ohjauspyörässä sijaitsevat kaksi valikkokytkintä erottuvat heiveröisyydellään.

Ovipaneelien ja hattuhyllyn ohella säilytystilaa löytyy varsin paljon myös kojelaudasta. Iso osa siitä on myös silmältä piilossa, mikä on sekin turvallisuutta kasvattava piirre.

Uusi jousitettu istuin osoittautui mukavuudeltaan hyväksi, joskin istuintyynyn osalta hiukan lyhyeksi. Istuimissa käytetty materiaali jättää ilmaan kysymysmerkkejä kestävyyden suhteen.

Aiemmasta pienentynyt ja syvyyssäädöllä varustettu ohjauspyörä tarttuu sopivasti käteen, mutta moni käyttäjä toivoisi näkevänsä ominaisuuksien joukossa myös kaltevuudensäädön.

Iveco Finland Oy:n ja NEK Oy:n yhteisyönä syntynyt pakettiautoalustainen ja erilliskorilla varustettu Daily edustaa luokkansa peruskuljetinta: Perusakseliväliltään 4,1 metrin alustalle on istutettu pituudeltaan 4,2 metrin kevytkori. Tuloksentekijän takaa löytyy myös kuormakäsittelyä helpottava 750 kilon takalaitanostin.

NEK Oy:n valmistamassa kevyesti eristetyssä Minicargo -korissa hyödynnetään liimaamalla koottuja, polyuretaanieristettyjä elementtejä, joiden paksuus on 30 milliä. Lattiassa käytetään yksinomaan viiravaneria.

Pakettiauton rajallisesta kokonaismassasta johtuen ajokin omamassa on pyrittävä pitämään maltillisena. Liimaamalla kootussa Minicargo-korissa käytetään paino-optimoinnista johtuen lähinnä alumiinia niin takakehässä kuin korin ulkokulmissakin. Rekisteriotteen mukaan ajokin omamassa on 2628 kiloa, jolloin kantavuudeksi jää 872 kiloa, mikä on kelpo lukema.

Kuormatilan valaistus oli hoidettu kahden tehokkaan LED-valaisimen avulla ja turvallisuutta matkantekoon saatiin lattian sidontalenkeillä ja seinään asennetulla sidontakiskolla. Jakeluauton kuljettaja kiipeää kuormatilaan kymmeniä kertoja työvuoronsa aikana. Turvallisuuden takaamiseksi niin auton takaa kuin sivuoven luota löytyivät tartuntakahvat yhdessä karheine askelmineen.

Kuljettajan istuimelta maailmaa katsellessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä parantuneeseen näkyvyyteen. Tuulilasin korkeutta on kasvatettu 40 millillä, mikä yhdessä aiempaa alemmas sijoitetun kuljettajan istuimen kanssa parantaa näkyvyyttä erityisesti yläviistoon katsottaessa.

Daily-mallistoon nyt ensi kertaa tuotu ja kaikissa yksikköpyörämalleissa vakiona oleva Quad Leaf -etujousitus ansaitsee sekin kiitoksen tarjoamastaan mukavuudestaan. Kolmiotukivarsia ja poikittain asennettua paraabelijousta hyödyntävä jousitusratkaisu tuo mukanaan paitsi hyvän mukavuuden, myös hyvän kääntökulman ja alhaisen omamassan.

Ohjaamon sisätiloissa on huomioitu liikkuvalle toimistolle asetettuja vaatimuksia. Keskipenkin selkänojasta muotoutuu säilytyslokerolla oleva pöytä. Irrotettavaa kirjoitusalustaa voi käyttää vaikkapa ohjauspyörän päällä. Matkustajien istuimen alta avautuu myös säilytystilaa.

Nelisylinterinen voimala herää henkiin virta-avainta kääntämällä. FPT:n valmistaman voimalan 170 hevosvoiman teho on käytettävissä kierroslukumittarin neulan asettuessa lukujen 3000 – 3500 välille, 400 Nm:n maksimivääntö sen sijaan löytyy moottorin pyöriessä arvojen 1250 – 2600 r/min välillä.

Kolmilitrainen kone kiskoi noin 400 kilon kuormalla varustettua pullakuljetinta varsin lennokkaasti kohti uusia haasteita. Pakettiautoksi rekisteröidyllä ajokilla on lupa huristaa 100 km/h nopeutta, mikä omalta osaltaan haastaa voimalinjan. Vaihteistosta pitäisi löytyä välitys sekä huippunopeuteen, että lastauslaiturin montusta tapahtuvaan liikkeellelähtöönkin. Kuusiportainen vaihteisto tarjoaa sopivan välityksen niin kaupunkiajoon kuin maantiellekin, joskin peruutusvaihde tuntui tarpeettoman nopealta.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi