Iveco Daily 35S17V - Keveästi uudistunut moniosaaja

Iveco Dailyn kehityskaari on edennyt jo kahdeksanteen sukupolveen saakka. Vuosikymmenten saatossa Dailystä onkin kehittynyt moneen tarpeeseen mukautuva moniosaaja, jota on viilattu nyt entistä terävämpään iskuun.

Iveco Dailyn mallivuosi 2012 alkoi uusien tuulien siivittämänä myös Suomessa, sillä loppuvuodesta esitelty uuden sukupolven mallisto päätyi nopeasti myös meidän pohjoiselle markkina-alueelle. Erot uuden ja tuotannosta väistyneen mallin välillä ovat monin paikoin huomaamattomia, joskin sitäkin merkittävämpiä. Kokemusten mukaan monella pienellä ja välillä merkityksettömältäkin tuntuvalla seikalla voidaan parantaa ajokin ominaisuuksia eritoten mukavuuden osa-alueella.

Kahdeksannen sukupolven Daily päätettiin toteuttaa edelleen tuttujen kuorien ympärille, joskin asiakaspalautteiden ja käyttäjäkokemusten perusteella parannusta kaipaaviin osatekijöihin kiinnitettiin sitäkin enemmän huomiota. Useimmat uudistukset ovat kohdistuneet toiminnallisiin, paljolti kuljettajamukavuutta kasvattaviin seikkoihin, joskin turvallisuus ja taloudellisuus ovat olleet tuotekehitystä ohjaavina seikkoina.

Tarkkasilmäiset tunnistavat uudistuneen Dailyn jo kaukaa, onhan maski yhdessä ajovalojen ja puskurin kanssa viilattu uuteen muotoon. Uudelleenmuotoillut ajovalot pitävät sisällään myös nykymaailmalliset päiväajovalot. Puskuriin integroidut sumuvalot taasen toimivat myös kaarreajovaloina, jotka heräävät toimintaan ajonopeuden, vilkun käytön ja ohjauspyörän asennon mukaan. Maskin uudelleenmuotoilu on parantanut myös moottorin ja moottoritilan jäähdytysilmanvirtausta.

Kuljettajan ehdoilla

Komentosillalla avautuu edelleen tuttu dailymäinen näkymä, joka on saanut ylleen uuden värisävyn. Kojelaudan muodot ovat pääosin entisellään, huomattavin ero löytyy kooltaan pienemmästä vaihdekepin kotelosta. Vaihteensiirron vaijerikäyttöinen mekanismi rakennettiin kokonaan uudelleen, mikä toi mukanaan kompaktimman ja käytöltään keveämmän rakenteen. Rekonstruktion ansiosta keskimatkustajalla on nyt aikaisempaa tilavampi matkustuspaikka. Samalla myös ohjaamon läpikuljettavuus muuttui entistä vaivattomammaksi.

Isokokoisen kuljettajan näkökulmasta huomattava parannus on kohdistunut ohjaamon ja tavaratilan väliseinään, jonka uudelleenmuotoilu kasvatti istuimen pituussäätövaraa. Oikean ajoasennon etsimistä ja löytämistä edesauttaa myös ohjauspylvääseen tuotu 45 millimetrin korkeudensäätömahdollisuus.

Koeajokkimme ohjaamosta löytyi kahdenistuttava matkustajanistuin, jonka tarjoama mukavuus on hyvinkin rajallinen. Lisävarustelistalta löytyvä etumatkustajan mukavuusistuin on suositeltava hankinta, mikäli Dailyn ohjaamossa on tarkoitus taittaa pitkäkestoisia taipaleita kahden henkilön voimin. Koeajokkimme matkustajanistuin poikkesi sarjatuotantomallista selkänojasta käännettävän työtason verran. Myöhemmissä malleissa tästä yksilöstä puuttunut taso kuuluu vakiovarustukseen.

Suomalaiseen vakiovarusteluun kuuluu aina Top version –paketti, joka pitää sisällään automaatti-ilmastoinnin, kellolla varustetun webaston, sähkötoimiset ikkunat, vakionopeudensäätimen ja MP3-yhteensopivan radion sekä tuulilasin yläpuolisen hattuhyllyn. Säilytystilojen suhteen Daily on erittäin esimerkillinen, sillä hattuhyllyn ja kojelaudan kannellisten lokeroiden ohella omaisuutta voi säilöä myös uudelleenmuotoiltuihin ovikoteloihin sekä matkustajan istuimen alle.

Daily on varustettavissa myös tehdasasenteisella peruutuskameralla, jonka näyttö kiinnitetään taustapeilin paikalle hattuhyllyn alle. Katonrajassa, takaovien yläpuolella sijaitsevan kameran linssi muurautui pakkaslumen vaikutuksesta nopeasti umpeen. Kameran näytön lisäksi ohjaamosta löytyi myös kojelautaan integroitu TomTom -navigaattori, jonka käyttö oli hyvän sijainnin vuoksi vaivatonta. Kaksi erillistä näyttöä yhdessä ohjaamossa on nykypäivänä tarpeetonta aiheuttaen myös katvealueita näkökenttään, joten toivottavasti seuraavan Dailyn lanseerauksessa näemme navigaattoriin integroidun peruutuskameran näytön.

Vakiintunut voimalinja

Laajan tuulilasin ja ennen kaikkea suurikokoisten peilien ansiosta komentosillalta on varsin hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin. Dailyn peilit ja varsinkin niiden kooltaan suuri laajakulmaosa ansaitsee edelleen kiitoksen. Kiivaassa ja lyhyiden pysähdyksien siivittämässä jakeluliikenteessä liikkuva kuljettaja osaa arvostaa vakiovarusteena olevaa lämmitettävää tuulilasia. Dailyssä lämmitysvastukset on tosin tuotu vain lasin alareunaan, mikä auttaa pitämään pyyhkijänsulat notkeina nollakelin vallitessa. Koeajon aikana elohopea oli valunut 30 pakkasasteeseen, joten niin keli kuin lasikin pysyi vaivatta kuivana ja kirkkaana.

Kirpeästä pakkasesta huolimatta ohjaamossa vallitsi lämmin tunnelma, mikä osoittaa lämmitysjärjestelmän soveltuvan myös suomalaisiin talvisiin olosuhteisiin. Yksi ratkaiseva tekijä lämmitystehon riittävyydessä on talvikaudeksi asennettava maskin suoja, joka vähentää ilmavirtaa moottoritilaan.

Euro 5 –päästönormit täyttävä, EGR-teknologiaan nojautuva moottori tarvitsee kesäkaudella taas reilummin jäähdytysilmaa, joten suoja on muistettava nostaa tallin nurkkaan kesäkauden ajaksi.
Hyvä ajettavuus yhdessä tarkan ohjaustuntuman kanssa ovat olleet Dailyn vahvuuksia, jotka on siirretty myös seuraavan sukupolven ajokkiin. Reilun 3,9 metrin akselivälillä varustettu auto osoittautui maantiellä vakaaksi ja kaupungissa ketteräksi menijäksi. Verrattain pitkän takaylityksen myötä Dailyn kuormaamiseen on syytä kiinnittää huomiota, sillä takapainoiseksi kuormattuna meno on kaikkea muuta kuin rauhallista ja vakaata.

Koeajokkimme konepellin alla murahteli kolmilitrainen, 170-hevosvoimainen common rail –kone. Muuttuvageometrisella ahtimella varustetusta voimalasta saadaan puristettua ulos 400 newtonmetrin huippuvääntö kierroslukumittarin neulan asettuessa 1250-3000 r/min alueelle. Daily-mallistoon kuuluu kaikkiaan yhdeksän dieselmoottorivaihtoehtoa, joita maakaasu- ja sähkövaihtoehdot edelleen täydentävät.

Koeajokkimme voimalinjaan kuului kuusiportainen manuaalivaihteisto, jonka vaihtoehtona on tuttuun tapaan automatisoitu AGile-vaihteisto. Kuusiportaisen vaihteiston suurin vaihde on ylivaihde, mikä auttaa polttonestetalousjahdissa tuoden mukanaan maltillisen moottorin pyörimisnopeuden myös maantieajoon.

Vaihteiston välitykset olivat sopivat niin maantieajoon kuin kaupunkiinkin, joskin peruutusvaihteen toivoisi olevan aavistuksen hitaamman. Muutoin vaihteiston ja varsinkin uudistetun vaihteensiirtomekanismin toiminta oli sujuvaa ja moitteetonta.

Päivitettyjä pisteosia

Dailyn vahvuutena on laaja mallikirjo, sillä erillisrungolle rakennettuna ajokin muokattavuus eri käyttötehtäviin on vaivatonta. Suomessa myydyimmiksi umpiautomalleiksi ovat kirineet 8.3 ja 12 kuution vaihtoehdot yhdessä nyt koeajetun 15,6 kuution ajokin kanssa. Erillisrunkorakenne avaa lukuisia mahdollisuuksia myös erilliskorirakentamiseen.

Uudistuksen myötä yksittäispyörin varustetun ajokin tekninen kokonaismassa kohosi kuorma-autona 3,8 tonniin ja perävaunun vetokyky aikaisemmasta 2,8 tonnista 3,5 tonniin. Pakettiautona kokonaismassa on 3,5 tonnia ja perävaunun vetomassa sama 3,5 tonnia.

Koeajokin kuormatilaan saattoi kulkea niin takaa kuin kummaltakin kyljeltä, vakiovarusteisena käyntiovet löytyvät takaa ja oikealta kyljeltä. Takaovet avautuvat vakiovarusteisena 180 astetta, valinnaisena on myös kulman taakse taittuvat, 270 astetta aukeavat ovet. Uudistuneen saranoinnin myötä perinteinen, ovet 90 asteeseen lukitseva salpa on jätetty historiaan. Saranamekanismin vaste pysäyttää oven ensin 90 asteeseen, mistä voidaan ovea kääntämällä siirtyä 180 tai 270 asteeseen. Perinteisen salvan hylkääminen helpottaa käyttöä ainakin aluksi, joskin uuden mekanismin pitävyys käyttövuosien karttuessa jää nähtäväksi.

Koeajokin tavaratilassa oli kotimaista tuotantoa oleva vanerointi, joka ulottui lattian ja seinien ohella myös pyöränkoteloiden ympärille. Sivuoville oli jätetty vaneroinnin alle askelmat helpottamaan tavaratilaan nousemista. Kuormansidontaa varten lattiassa oli sidontalenkit, seinissä sen sijaan oli yhtämittaiset sidontakiskot. Tervetullut lisä olisi ollut lattialenkkien kiinnittäminen myös tavaratilan etukulmiin.

Kahdeksannen sukupolven Daily kohtaa ammattikäyttäjän aikaisempaa terävämpien yksityiskohtien turvin. Viilaamalla lukuisia yksityiskohtia käyttäjiltä saatujen palautteiden perusteella on Dailystä saatu luotettava, mutta samalla aikaisempaa mukavampi, tavaraliikenteen haasteisiin vastaava kumppani.

Video HD-laatuisena osoitteessa:
http://www.youtube.com/watch?v=LI6rMs_7uJI

Tekniset tiedot Iveco Daily 35S17VL3H2

Moottori

nelisylinterinen välijäähdytetty rivimoottori

muuttuvageometrinen turboahdin

tilavuus 2,998 l

teho 170 hv/ (125 kW) / 3000-3500 r/min

vääntö 400 Nm / 1250-3000r/min

pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä

Vaihteisto

kuusiportainen manuaalivaihteisto

suurin vaihde ylivaihde

Alusta

tikapuurunko

edessä erillisjousitus

takana paraabelijousitus

levyjarrut edessä ja takana

ESP9 -ajonvakautusjärjestelmä vakiovarusteena

Mitat ja massat

kokonaispituus 5997 mm

kokonaiskorkeus 2700 mm

kuormatilan pituus 4540 mm

kuormatilan korkeus 1900 mm

kuormatilan leveys 1800 mm

-          pyöräkoteloiden välistä 1320 mm

kuormatilan tilavuus 15,6 m3

omamassa 2350 kg

kokonaismassa

-          pakettiautona 3500 kg

-          kuorma-autona 3800 kg

suurin sallittu pvmassa 750 / 3500 kg

suurin sallittu yhdistelmämassa 7000 kg

Ari Perttilä