Uutiset

Autot

Iveco EcoDaily 35S14G Van – kevyesti kaasulla

Iveco Dailyn historia ulottuu pidemmälle kuin usein muistammekaan, sillä ensimmäinen juuriltaan italialainen kevytkuorma-auto tuotiin suuren yleisön eteen vuonna 1978. Vuosikymmenten saatossa Daily on uudistunut ja muuttunut monelta osin ajan ja asiakkaiden vaatimusten mukaan.

Yksi Dailyn perusominaisuuksista on tuotekehityksestä huolimatta pysynyt ennallaan. Kaikki mallit rakennetaan edelleen erillisrungolle, mikä tuo mukanaan laajan ja mukautumiskykyisen malliston. Umpiajokkien ohella Dailystä on saatavilla myös alustamalleja joko lyhyellä tai doppel-ohjaamolla varustettuna.

Umpiautomallisto alkaa 7,3 kuution lyhyestä ja matalasta mallista päätyen 17,2 kuution pitkään ja korotettuun versioon. Umpimallistossa on tarjolla kolme eri akselivälivaihtoehtoa ja neljä koripituutta. Alustamallin pituuden voi valita kuudesta eri vaihtoehdosta.

Vaihtoehtojen määrä ei rajoitu vain ulkoisiin tekijöihin, sillä Dailyn voimalähdevalikoima on varsin laaja sekin. Perinteisistä dieselkoneista on tarjolla kaksi perusvaihtoehtoa; 2,3 ja 3,0 litran common rail-vaihtoehdot useissa eri teholuokissa. Uusimpina tulokkaina EEV-päästötason täyttävässä sarjassa painivat 140- ja 170-hevosvoimaiset dieselvaihtoehdot tuplaturboineen. EEV-tasoon yltää myös Euro 6-normin vaatimukset huomioiden toteutettu 136-hevosvoimainen 3,0 litran maakaasuvoimala.

Parempaa käytettävyyttä

Iveco Dailyn viimeisin kauneusleikkaus ajoittui loppuvuoteen 2009, mutta uudistuneet ajokit ovat rantautuneet Suomen vasta äskettäin. EcoDaily-nimeä tottelevan malliston erottaa edeltäjistään lähinnä uudesta maskista ja pieniä muutoksia kokeneesta etupuskurista. Julkisuuskuvan kiillottamisen sijaan ivecolaiset ovat panostaneet enemmänkin toiminnallisten seikkojen hiomiseen.

Asiakaspalautteiden perusteella istuimissa käytetty verhoilumateriaali vaihdettiin puhtaanapidon kannalta helpompaan ja vaivattomampaan vaihtoehtoon. Uuden materiaalin kerrotaan hylkivän irtoroskia aikaisempaa paremmin. Ohjaamoon on tuotu myös uudenlaisesta materiaalista valmistettu kojelauta, joka pitää sisällään uudistuneen mittariston. Jatkossa puhelimen ja radion hallinta voidaan hoitaa lisävarusteena hankittavan monitoimiohjauspyörän avulla.

Umpiautojen kuormatila on pysynyt muuttumattomana lukuun ottamatta takaovien saranointia. Aikaisemmin 270 astetta aukeavissa ovissa käytettiin mekaanista lukitusta, joka pysäytti ovet 90 asteen kulmaan. Käsin vapautettavat mekaaniset salvat on nyt korvattu jousikuormitteisilla saranoilla ja muutoksen myötä takaovien käyttö on aikaisempaa helpompaa. Takakarmissa ole enää ulkonevia, kuormausta hankaloittavia komponentteja.

Pienten ja paikallisten uudistusten lisäksi markkinoille tuodaan myös kokonaan uusi, kokonaismassaltaan seitsemän tonnin Daily, joka pohjautuu 6,5 tonnin ajokkiin. Lähinnä alustaan, eli akselistoon ja jousitukseen sekä jarruihin kohdistettujen vahvistusten myötä ajokkiin on saatu noin 450 kilon lisäkantavuus 6,5 tonnin ajokkiin verrattuna.

Varalla bensiiniä

Maakaasulla taivaltaan taittava koeajokkimme herätti huomioita paitsi vihreän polttoaineen, myös pirteän ulkonäkönsä ansiosta. Ulkoisesti maakaasuajokin erottaa vastaavista dieselveljistä lähinnä kahdesta polttoainekorkista, jotka sijaitsevat oven takana B-pilarissa kahden puolen autoa. Kuljettajan puolelta hoidetaan varalla olevan bensiinin tankkaus, pääpolttoaineen täyttö tapahtuu vänkärin puolelta.

Lyhyessä, akseliväliltään 3,3 metrin ajokissa on tilaa viidelle maakaasusäiliölle, joiden kokonaistilavuus on 196 litraa. Valmistajan mukaan tällä määrällä taitetaan vaivatta 300-400 kilometrin taival. Kanisteri ei auta tyhjän kaasutankin täyttämisessä, joten tieto varalla olevasta bensiinitankista rauhoittaa hätäisemmänkin kuljettajan mieltä. Toisaalta 14 litran polttonestesäiliö ei takaa pitkää taivalta edes ollessaan täynnä, sillä valmistaja lupaa 14 bensiinilitran riittävän noin 70 kilometrille. Bensiini on kuitenkin hyvä lisäpolttoaine, jota voi tarvittaessa kantaa vaikka kannulla ajokin viereen.

Varapolttoaineesta huolimatta kuljettaja ei pääse itse valitsemaan käytettävää polttoainelaatua, sillä Dailyn konehuoneessa pyritään käyttämään aina maakaasua. Ainoastaan kylmäkäynnistyksessä sekä tankkauksen jälkeisessä käynnistyksessä alkusavut otetaan bensiinin voimalla. Koeajoaamuina lämpömittarin elohopea oli valahtanut jo pakkaslukemille, mutta tästä huolimatta Dailyn informaatiojärjestelmä kertoi käynnistävänsä ajokin maakaasulla.

Talviaamuja varten maakaasu-Daily on varustettavissa joko lohkolämmittimellä tai polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, jonka käyttövoimaksi on valittava bensiini. 14 litran bensiinitankki riittää useaksi aamuksi, joskin tankissa olevan polttoaineen tarkan määrän selvittäminen on tehtävänä mahdoton. Monitoiminäyttö tosin ilmoittaa heti, kun bensiiniä on jäljellä enää kahdeksan litraa. Polttoainemittari näyttää vain kulloinkin käytettävän polttoaineen määrän.

Opetellaan ajotyyli

Maakaasuajokki tuntuu varsin työhaluiselta työkaverilta, jonka lennättäminen paikasta toiseen vaatii dieselautosta poikkeavan ajotyylin oppimista. Liikkeellelähtö tottumattomalta kuljettajalta johtaa helposti moottorin nyykähtämiseen, sillä kaasumoottori vaatii reipasta kaasupolkimen käyttöä. Kaasumoottorista puuttuu dieselmoottorille ominainen alakierrosvääntö. Moottorin 350 Nm:n maksimivääntömomentti on käytettävissä moottorin pyörimisnopeusalueella 1500-2730 r/min.

Alakierrosominaisuuksista johtuen kaasukone osaa haistaa myös eteen osuvat vastamäet. Koeajokin 640 kilon kuorman huomasi kasvaneesta vaihtamistarpeesta. Kevytkäyttöistä ja välityksiltään hiottua manuaalivaihteistoa käytetään kojelaudasta löytyvän vaihdekepin avulla. Polttonestetaloutta ja matkustusmukavuutta parannetaan maantievauhdissa moottorin pyörimisnopeutta alentavan ylivaihteen avulla. Mukavuutta ja helppokäyttöisyyttä arvostava voi toki

valita valinnaisvarustelistalta automatisoidun Agile-vaihteiston.

Kaasukoneen varsin hiljainen käyntiääni muistuttaa paljolti isoa bensiinimoottoria, mitä se todellisuudessa onkin. Meluisaksi Dailyä ei kuitenkaan sovi moittia, sillä keskustelu kaverin kanssa sujuu vaivatta myös täydessä marssivauhdissa. Myös tyhjäkäyntiääni on varsin maltillinen, ilman dieselmoottorille ominaista karkeaa melua.

Ajettavuudeltaan Daily on mallikelpoinen oppilas, joka hoitaa mukisematta sille annetut työt. Pituutensa ja korkeutensa suhteen varsin lyhyt akseliväli helpottaa pyörimistä ahtailla kaduilla ja kujilla. Toisaalta lyhyt akseliväli kostautuu uraisella tiestöllä ilmenevänä ajolinjan hapuiluna.

Kannattaako?

Maakaasu ja erityisesti sen verokohtelu ovat viime aikoina saaneet julkisessa sanassa huomattavan määrän palstatilaa. Valtion ajatukset maakaasun verotuksen huomattavan nopeasta kiristämisestä saivat monen maakaasuautoilijan pohtimaan jo barrikadeille nousemista. Lopulta veronkorotukset päädyttiin toteuttamaan seuraavan neljän vuoden aikana vaiheittain, mikä huomioi paremmin myös maakaasun ympäristöystävällisyyden. Maakaasun kuluttajahinta tulee siis nousemaan, mutta oletettavasti sen markkinahinta kulkee jatkossakin alati kallistuvien bensiinin ja dieselöljyn hintojen alapuolella.

Maltillinen verokohtelu antaa mahdollisuuden kustannustehokkaaseen maakaasuautoiluun myös tulevaisuudessa, sillä harvassa ovat autoilijat, jotka ovat valmiita maksamaan maakaasuautoilusta lisähintaa sen vihreydestä huolimatta.

Maakaasuvoimalan hankinta Dailyyn synnyttää maksajan lompakkoon 4500 euron ylimääräisen loven, joka olisi paikattava vapautuksella käyttövoimaverosta sekä polttoaineen alhaisemmalla litrahinnalla. Koeajo-Dailyn maakaasunkulutuksesta on pidetty maahantuojan toimesta seurantaa viimeisen 2500 kilometrin matkalla. Tankkausten perusteella maakaasua on kulunut keskimäärin 10,07 kiloa sadalla kilometrillä, joten lokakuun alun kilohinnan, 1,12 euron mukaan laskettuna polttoainekustannukseksi saadaan 11,27 euroa sadalla kilometrillä. Toimittajakunnan koeajossa kulutuslukemat tosin asettuivat arvoon 7,6 kg/100 km, jolloin polttoainetta ostetaan sadalle kilometrille 8,5 eurolla. Vastaavan dieselkoneella varustetun Dailyn polttonesteenkulutukseksi valmistaja kertoo 8,9 litraa / 100 km, jolloin polttonestekustannus sadalle kilometrille on noin 10 euroa.

Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla maakaasuajoneuvo ei siis tuo mukanaan huomattavaa kustannusetua. Tulevaisuutta valottavan kristallipallon hieronta tosin näyttää varsin todennäköisesti perinteisten polttoaineiden hintojen kohoavan maakaasua nopeammin, joten maakaasusta voi tulla erittäin edullinen vaihtoehto nopeallakin aikavälillä.

Maakaasuajoneuvon hankintainnostus saattaa kaatua myös aluepolitiikkaan, sillä maakaasun tankkaaminen ei ole mahdollista kaikkialla Suomessa. Gasumin ylläpitämiä asemia löytyy pääkaupunkiseudun ohella lähinnä eteläisen Suomen alueelta Tampere-Lappeenranta-akselin eteläpuolella. Haminassa ja Mäntsälässä maakaasua myydään paikallisen energiayhtiön lukuun ja Jyväskylässä on aloitettu yhteistyö paikallisen biokaasun valmistajan kanssa. Maakaasuverkostoa tullaan lähivuosien aikana kasvattaman mahdollisuuksien mukaan, joskin pääpaino tullee olemaan nykyisen kaasuputkiverkoston vaikutusalueella. Muualla maassa eletään paljolti paikallisten, ehkä nopeastikin syntyvien biokaasulaitosten varassa.

Tekniset tiedot

Moottori

–          nelisylinterinen ahdettu ottomoottori

–          tilavuus 3,0 litraa

–          teho 100 kW / 136 hv / 3500 r/min

–          vääntömomentti 350 Nm / 1500 r/min

Vaihteisto

–          6S – 400 OD kuusiportainen manuaalivaihteisto

Alusta

–          tikapuurunko

–          edessä poikittainen lehtijousi

–          takana lehtijouset

–          lukkiutumattomat levyjarrut

–          ESP-luistonestojärjestelmä

Mitat ja massat

–          pituus 5921 mm

–          leveys 1996 mm

–          korkeus 2635 mm

–          kuormatilan koko 12 m3

–          kuormatilan pituus 3541 mm

–          kuormatilan korkeus 1900 mm

–          kuormatilan leveys 1800 mm

–          omamassa 2445 kg

–          kantavuus 1055 kg

–          kokonaismassa 3500 kg

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi