Uutiset

Autot

Kaupunkijättiläinen – uusi Mercedes-Benz Citan

Tänä syksynä myyntiin tuleva kevyt Citan-pakettiautomalli on tarkoitettu erityisesti jakelu- ja kuriirikuljetuksiin taajamissa ja kaupunkien keskustoissa. Mercedes-Benzin mallistossa se on tervetullut lisä kevyiden pakettiautojen luokkaan nykyisten Viton, Sprinterin ja Varion alapuolelle. Citanille tavoitellaan nopeasti kasvavassa segmentissä 4–5 prosentin markkinaosuutta Euroopassa.

Mercedes-Benziksi Citanin tunnistaa heti keulasta – tuttu tähtilogo, kolmipuolainen etusäleikkö, kirkaslasiset etuvalot ja nuolimaiseksi muotoiltu konepelti. Päiväajovalot ja valinnaisvarusteena saatavat sumuvalot on integroitu etupuskuriin. Citanin puskurit ja taustapeilien kehykset saa haluttaessa korinvärisiksi maalattuina ja takaikkuna puolestaan korostaa auton leveyttä.

Mallissa yhdistyvät ihanteellisella tavalla kompaktit ulkomitat, väljä tavaratila, tinkimätön turvallisuustaso sekä alhainen kulutus- ja päästötaso.

Kolme eri versiota – pakettiauto, tila-auto tai Mixto

Muunneltava Mercedes-Benz Citan soveltuu erinomaisesti mitä erilaisempiin kuljetustarpeisiin. Enimmillään Citanin kuormatila on 3,8 m³ ja kantavuus 810 kg. Pakettiautoversion koripituuksia on kolme: normaali 3,94 m, keskipitkä 4,32 m ja pitkä 4,71 metriä. Tavaratilan pituudet ovat vastaavasti: 1,36 m, 1,75 m ja 2,13 m sekä tilavuudet: 2,4 m³, 3,1 m³ ja 3,8 m³. Pyöräkoteloiden väliin jäävä tila on leveydeltään 1219 mm, joten trukkilava mahtuu niiden väliin. Normaalimallin kantavuus on 490 kg, keskipitkän 590-775 kg ja pitkän mallin 795-810 kg. Mallista riippuen Citanin kokonaispaino on enimmillään 2200 kiloa. Lastauskorkeus on 568 mm ja kuormatila on varustettu 4-8 sidontalenkillä.

Tarjolla on myös sekä henkilö- että tavarakuljetuksiin soveltuva Citan Mixto, jossa on viisi istumapaikkaa, taittuva takaistuin, matkustamon ja tavaratilan erottava teräsverkko sekä kaksi liukuovea. Mixto-versio perustuu Citanin pisimpään koriversioon ja sen kuomatila on 2,4-3,7 m³ kantavuuden ollessa noin 750 kg.

Kolmas perusmalli on 5-paikkainen Citan-tila-auto, joka perustuu 4,32-metriseen korimalliin. Valinnaisvarusteena autoon saa myös liukuovet kummallekin kyljelle. Takaistuimen selkänoja taittuu 1/3- tai 2/3-suhteessa ja tavaratilan hattuhyllyn voi asettaa kahdelle eri korkeudelle tai kiinnittää penkin selkänojiin.

Sivuille 180° avautuvien takaovien vaihtoehtona Citaniin saa ylös avautuvan ison takaluukun. Ikkunat takaoviin tulevat Suomessa olemaan vakiovarusteena. Poikkeuksellisen pitkien tavaroiden kuljettamiseksi Citan-pakettiauton voi varustaa kattokaiteilla ja taakkatelineillä, tai valita tavaratilan kattoon pitkien tavaroiden kuljetusluukun. Matkustajan istuimen selkänoja taittuu tarvittaessa tavaratilan pidentämiseksi. Pakettiautoversioon kuuluvat matkustamon ja tavaratilan erottava väliseinä sekä tavaratilan kuormansidontalenkit ja lattian muovipinnoite listoituksineen.

Ergonominen ja tilava matkustamo

Citania kehitettäessä on kiinnitetty erityistä huomiota Mercedes-Benzeille tyypillisiin ajo-ominaisuuksiin, joissa yhdistyvät hyvä ajodynamiikka, ketterä käsiteltävyys ja korkeatasoinen matkustusmukavuus. Citanin sähköhydraulinen Direct-Steer-ohjaus on herkkä sekä tarkka ja ohjauspyörä on varustettu korkeussäädöllä.

Tukevat istuimet on päällystetty hengittävällä kangasverhouksella, joka on kestävä ja helppo pitää puhtaana. Etuistuimissa on pituus- ja selkänojankallistussäädöt sekä Mixto- ja tila-automalleissa myös istuimien korkeussäädöt. Kojelaudassa on nahkamainen pinnoite, joka on helposti puhdistettava, mutta ei naarmuuntuva. Katkaisimet, joystick-vaihteenvalitsin ja muut hallintalaitteet ovat ulkonäöltään, materiaaleiltaan ja toiminnoiltaan Mercedes-Benzin laatuvaatimuksia vastaavat.

Säilytystilaakin Citanissa on mukavasti, iso hansikaslokero, ovilokerot ja etuistuinten väliin jäävä säilytystila sekä koko matkustamon levyinen säilytystila tuulilasin yläpuolella.

Citanissa on joko manuaali-ilmastointi tai puoliautomaattinen Tempmatic-ilmastointijärjestelmä. Lisäksi kaikki CDI-dieselversiot on varustettu sähköisellä lisälämmittimellä, joka käynnistyy automaattisesti ulkoilman lämpötilan mukaan. Tila-auto-versiossa lämmitys ulottuu myös matkustamoon.

Suomen vakiovarusteisiin kuuluvat: ilmastointi, Bluetooth-radio, kauko-ohjattava keskuslukitus sekä sisältä säädettävät ja lämmitettävät sivupeilit ja sähkötoimiset ikkunat.

Lisäksi Citanissa on saattotoiminnolla varustetut ajovalot, jotka valaisevat tien kotiovelle moottorin sammuttamisen jälkeenkin.

 

Moottorivalikoima ja pitkät huoltovälit takaavat taloudellisuuden

Mercedes-Benz Citanin moottorivalikoimassa on kolme 1,5-litraista OM 607 -dieselmoottoria, joiden tehot ja vääntömomentit ovat: Citan 108 CDI 55 kW (75 hv)/4000 r/min, 180 Nm/1750-2500 r/min, Citan 109 CDI 66 kW:iin (90 hv)/4000 r/min, 200 Nm/1750-3000 r/min ja Citan 111 CDI 81 kW (110 hv)/4000 r/min, 240 Nm/1750-2750 r/min. Kaikkien dieseleiden vakiovarusteena on hiukkassuodatin. Lisäksi tarjolla on turboahdettu 1,2-litrainen Citan 112 M 200.71-bensiinimoottori, jonka teho on 84 kW:n (114 hv)/4500 r/min ja vääntö 190 Nm/2000-4000 r/min. Suomeen tuotavissa autoissa on vakiovarusteena BlueEfficiency-varustepaketti: ECO start/stop-pysäytysautomatiikka, akun ja laturin valvontajärjestelmä, jarrutusenergian talteenotto sekä alhaisen vierintävastuksen renkaat. Alkuvaiheessa Suomeen tulevat kaksi ensimmäistä moottoriversiota ja kaksi jälkimmäistä myöhemmin. Kaikki moottorit täyttävät Euro 5 -päästönormin. Kuvan Citanin taloudellisuudesta antaa sen 4,3 litran keskikulutus, joka on luokkansa pienimpiä. Lisäksi Citanin arkipäivän taloudellisuus on varmistettu pitkillä huoltoväleillä, jotka ovat jopa 40000 kilometriä / 2 vuotta. Dieselmoottoreiden hammashihnan vaihtoväli on 240 000 km tai 10 vuotta. Täyssähköinen Citan-versio on sekin jo kehitteillä.

Citanin vaihteistot ovat 5-vaihteisia paitsi suurimman dieselversion yhteydessä on 6-vaihteinen vaihteisto, moottorien voimaa ohjataan eturenkaille keskikonsoliin nostetun joystick-tyyppisen vaihteenvalitsimen avulla. Bensiinimoottorin yhteyteen tulee myöhemmin tarjolle myös kaksoiskytkinvaihteisto. Kuljettajan apuna on nykytrendin mukainen vaihtamisopastin, joka auttaa taloudellisen ajotavan saavuttamisessa.

 

Mukautuva ESP-ajonvakautus sekä kattava mukavuus- ja turvavarustelu

Mercedes-Benz Citanin turvallisuustaso on totuttuun tapaan samaa korkeaa luokkaa kuin muissakin Mercedes-malleissa. Autossa on vakiona mukautuva ESP-järjestelmä, joka ottaa huomioon kuorman ja sen painon. Järjestelmä yhdistää ABS-jarrujen, yli- ja aliohjautuvuutta valvovan VDC-järjestelmän ja TCS-luistonvalvonnan toiminnot. Toimintoihin kuuluvat myös ASR-luistonrajoitin sekä moottori- ja jarrutustehojen valvonta.

Citanin vakiovarusteita ovat liikkeellelähtöavustin, huomiovalot, turvavöiden korkeussäätö, molempien etuistuinten turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet, turvavyömuistutin sekä kuljettajan turvatyyny. Tila-automallissa tarjolla ovat myös etumatkustajan turvatyyny sekä sivuturvatyynyt ja –verhot molemmille etumatkustajille ja lastenistuimen Isofix-kiinnikkeet.

Citanin etuakselin vaimennus perustuu McPherson-tyyppiseen rakenteeseen ja taka-akselin puolestaan yhdystukiakseleihin, pitkittäisiin tukivarsiin ja kierrejousiin. Normaaliversion rengaskoko on 185/70 R 14 ja keskipitkän sekä pitkän version 195/65 R 15. Lyhimmässä Citan-mallissa on edessä levyjarrut ja takana rumpujarrut, keskipitkässä ja pitkässä mallissa on levyjarrut kaikissa pyörissä. Citanin pohjalevy on galvanoitu ja kori on ruostesuojattu upottamalla ennen maalausta. Pyöräkotelot on muovitettu ja korin kotelorakenteet käsitelty suojavahalla.

 

www.veho.fi

Miika Nyrö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lue seuraavaksi