Uutiset

Autot

Keveällä kalustolla talven tuiskuihin

Tehdaspalvelua, maarakennusta ja talvikunnossapitoa harjoittavan V-P Toiviainen Oy:n laivastoon laskeutui pari vuotta sitten markkinoilla uusi, niin painoltaan kuin toiminnoiltaankin edistyksellinen aura, jolla lähdettiin putsaamaan tiestöä isompien ajokkien vanavedessä.

”Olin kieltämättä hiukan ennakkoluuloinen tuotetta kohtaan, sillä muovisiipinen aura vaikutti 160 kilon massansa turvin varsin kevyeltä laitteelta laajamittaiseen talvikunnossapitoon”, muistelee Veli-Pekka Toiviainen parin vuoden takaista syksyä uuden, Puolangalla toimivan Osakeyhtiö Pahakorven kehittämän ja valmistaman vinoetuauran parissa.

”Kehitämme toimintaa ja tuotetta yhteistyössä Ristijärvellä toimivan Terosa Oy:n kanssa, joka hakee tuotteilla parannuksia kentältä tuleviin tarpeisiin”, kertoo Pahakorven Kyösti Karvonen jatkaen:

”Auran idea ja pitkälti suunnittelukin on lähtöisin käyttäjiltä, legendaarisen Puolanka-auran syntysijoilta. Tuotekehityksen kannustimena ovat olleet auran käytöllä saavutettavat lukuisat hyödyt niin kuljettajien kuin urakoitsijoidenkin kannalta.

Nelivetoiseen Toyota Hiluxiin kiinnitetty aura vakuutti nopeasti niin Toiviaisen kuin hänen kuljettajansakin, joten edellistalveen Toiviaiset lähtivät kahden Pka 2500S –auran turvin. Toiviaisen mukaan heidän urakassa pick-up-kalustoon kiinnitettyjä auroja käytetään lähinnä kevyenliikenteenväylien ja bussipysäkkien aurauksessa. Monesti kevyellä kalustolla lähdetään siivoamaan myös tuulen synnyttämiä satunnaisia tuiskuvalleja maanteiden varsilta.

”Kulurakenteeseen on kiinnitettävä jatkuvasti enemmän huomiota”, muistuttaa Toiviainen, jonka mukaan pick-upilla ei voida kuitenkaan täysin korvata kuorma-autolla tai traktorilla tehtävää aurausta. Parin vuoden kokemuksen perusteella kevyellä kalustolla voidaan täydentää isompia työkaluja erittäin tehokkaalla tavalla juuri käyttökulujen edullisuuden ja helpon siirrettävyyden ansiosta.

Keveys ja ketteryys kiinnostivat

”Kevyenliikenteenväylien aurauksessa tämä on lyömätön juuri nopeutensa ansiosta. Aurausnopeutena voidaan pitää 40-50 km/h, jolloin meno on vielä täysi hallittua”, kehuu Toiviainen, jonka mukaan pienestä koostaan huolimatta pick-upiin kiinnitetty aura heittää lunta tieltä sivuun isompien veljiensä tavoin.

”Oikea muotoilu auttaa tässä kohdin”, uskoo Toiviainen, jonka mukaan varustukseen kuuluvan etureunan laskutoiminnon avulla voidaan myös hillitä liikennemerkkien lumeentumista.

Toiviaisen mukaan uutta auraa hankittaessa pääpaino nojasi keveydessä, monipuolisuudessa ja helppokäyttöisyydessä, jotka kaikki ovat tärkeitä tekijöitä kustannustehokkuuden metsästyksessä. Siirtoajossa ja ahtailla poluilla kapeus on merkittävä etu, mutta levitysmahdollisuuden ansiosta aura soveltuu erinomaisesti myös isompien kenttien auraamiseen. Helppokäyttöisyytensä ansiosta myös auraamiseen tottumattomat kuljettajat pystyvät toimimaan autolla tehokkaalla tavalla.

Hiluxin ajo-ominaisuudet ovat Toiviaisen mukaan säilyneet hyvinä paljolti auran kevytrakenteisuudesta johtuen, jolloin on vältytty usein aurakäytön vaatimilta alustamuutoksilta. Rakenteiden keveyden ansiosta aurauksesta syntyvä meluhaitta jää tavanomaista alhaisemmaksi, mikä lisää niin työmukavuutta kuin ympäristönkin viihtyvyyttä.

Pakettiautopohjaisuutensa ansiosta siirtonopeus saadaan erittäin hyväksi, mikä on merkittävä etu toimittaessa suhteellisen laajalla alueella. Talvella tiiviisti auraustöissä työllistyvät Hiluxit eivät lepää myöskään kesäaikana, jolloin ne toimivat huoltoautokäytössä varmistaen tehdaspalvelun ja maansiirtotoimintojen keskeytymättömän tarjonnan.

Ari Perttilä

 

Lue seuraavaksi