Uutiset

Autot

Kevytperäkärryn maksimikuorma yllättää pienuudellaan

Kevytperävaunulla kuljetetaan usein niin paljon tavaraa kuin kyytiin mahtuu. Kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan. Katso esimerkkikuvat suurimmista sallituista kuormista.

Suomessa on yli 800 000 kevytperäkärryä, jotka ilmestyvät juuri näihin aikoihin liikenteeseen. Vaunun kyydissä kulkee kätevästi isotkin kuormat mökille, mutta harva autoilija tulee kärryä kuormatessaan ajatelleeksi, kuinka paljon – tai oikeastaan vähän – tavaraa saa laillisesti ottaa kyytiin.

Jarruttoman kevytperävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa (perävaunun paino + kuorman enimmäispaino) on useimmissa vaunuissa 750 tai 825 kiloa. Perävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa ei kuitenkaan tarkoita, että kaikilla autoilla saisi vetää tuon painoista kuormaa. Auton rekisteritietoihin on merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun massa (renkaiden alta mitattu todellinen massa, perävaunun ollessa kytkettynä). Se on useimmissa henkilöautoissa selvästi perävaunun suurinta sallittua kokonaismassaa vähemmän. Erityisen pieni suurin sallittu perävaunumassa on useiden hybridiautojen kohdalla.

Autoliitto testasi, millaisilla määrillä tavanomaisia perävaunulla kuljetettavia tuotteita maksimipaino saavutetaan. Koe tehtiin tiilillä, betonisilla pihalaatoilla (30×30 cm), kuivabetonisäkeillä, puisilla pihalaatoilla (60×60 cm) sekä laudoilla. Betonisten pihalaattojen sekä kuivabetonisäkkien kuormauksessa käytettiin tukena kuormalavaa, joka painoi 25 kiloa ja vähensi siten muutamalla kappaleella tuotteiden määrää.

Testiautona oli farmarimallinen etuvetoinen Skoda Octavia 1,6 litran dieselmoottorilla. Auton rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 660 kiloa. Testissä mukana ollut kaksiakselinen perävaunu painoi 260 kiloa. Tällä yhdistelmällä itse kuorma sai siis painaa enintään 400 kiloa.

”Moni varmasti yllättyy, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Ylikuorma on liikenneturvallisuusriski, sillä esimerkiksi väistössä liian täyteen kuormattu kärry saattaa suistaa koko yhdistelmän tieltä. Ylikuorma voi käydä myös kukkaron päälle, sillä perävaunu tai vetoauto voivat vahingoittua liian painavaa perävaunua vedettäessä. Esimerkiksi kytkimen tai hybridiauton sähkömoottorin hajoamisesta tulee kallis lasku.

Suurimmat sallitut määrät tuotteita, kun perävaunuun saa kuormata 400 kg

Tiiliä 105 kpl

Betoninen pihalaatta 34 kpl

Kuivabetonisäkki 15 kpl

Puinen pihalaatta 80 kpl

Lautaa (’a 4 m) 36 kpl

LUE MYÖS  Suomalaiset ovat vetävää autoilijakansaa

Lue seuraavaksi