Uutiset

Autot

Koeajettu Oberaigner 6×6

Veho Oy Ab tuo Suomeen Mercedes-Benzin Oberaigner -erikoisautoja. Vaativien olosuhteiden autot sopivat maasto-ominaisuuksien puolesta kovaan ajoon, mutta pysyvät myös normaalin liikenteen mukana luontevasti. Oberaigner toimittaa nelivetokomponentit myös kaikkiin tehtaan linjalta valmistuviin Sprinterin nelivetomalleihin. Autojen tekniikka perustuu Mercedes-Benz -pakettiautoissa käytettyihin ratkaisuihin. Testatussa Oberaigner 6×6 -autossa erikoista on alusta ja siihen liittyen vetotaparatkaisut. Ajaessa auto tuntuu lähes normaalilta Mercedes-Benz Sprinteriltä.

Vehon erikoismyyntiyksikön myyntipäällikkö Risto Eränen perehdytti Oberaigner 6×6 -auton käyttöön. ”Liikennevaloista lähtiessä kiihdyttämään muun liikenteen mukana voi tulla Oberaignerilla yllätys noin yhdeksänkympin nopeudessa. Pysyt normaalisti siihen henkilöautojen vauhdissa, mutta yhtäkkiä veto tuntuu loppuvan. Älä ihmettele, ei autoon mitään vikaa tule”, varoittelee Eränen. Seitsemän tonnin kokonaismassaisen Oberaigner 6×6 kuorma-auton nopeus on teknisesti rajoitettu. Suurin sallittu nopeus tieliikenteessä on 80 km/h. Auto on ajettavuudeltaan kuten normaali MB Sprinter. Karkean rengaskuvion äänet kuuluvat ohjaamoon, mutta muuten ei arvaisi ajavan monipyörävetoisella kuorma-autolla. Kokonaismassan vuoksi Oberaignerilla ajaminen vaatii vähintään C1-luokan ajo-oikeuden ja digitaaliseen ajopiirturiin syötettäväksi voimassa olevan kuljettajakortin. Kaupallisessa liikenteessä vaaditaan kuljettajalta vielä voimassa oleva tavaraliikenteen ammattipätevyys.

Tekniikka riittää maastoajoon

Monipyörävetoisen Oberaignerin ajaminen kestopäällysteellä on helppoa. Viisiportainen automaattivaihteisto ja Mercedes-Benz Sprinter 519:sta tuttu diesel-moottori

Oberaigner 6×6 on omimmillaan maastossa. Kuvan jyrkähkössä alamäessä ei tarvittu kuin pitkittäislukkoa, vaikka kokeiltiin myös taaksepäin. Kaksi asetusta jäi vielä käyttämättä.

liikuttavat kevyttä kuorma-autoa jouhevasti. Ajo pehmeällä, liukkaalla, mäkisellä tai näiden eri kombinaationa olevalla alustalla vaatii tietoa auton teknisistä mahdollisuuksista. Kolmen vetävän akselin ansiosta eteneminen perusajoasetuksilla maastossa onnistuu. Siitä huolehtii elektroniikalla ohjattu jarruavusteinen luistonesto. Lisäapuna haastavissa olosuhteissa voi käyttää tasauspyörästöjen lukkoja. Lukkojen painikkeet ohjauspyörän vasemmalla puolella on sijoitettu kojetauluun kytkeytymään päälle vasemmalta oikealle. Poiskytkentä tapahtuu vastaavasti oikealta vasemmalle. Ensin voi kytkeä pitkittäis- eli ristilukon. Ristilukko varmistaa etenemisen, kun etuakselin toinen pyörä ja taka-akseliston pyöristä yksi, etuakselin pitävän pyörän toisella puolella oleva, on pitävällä alustalla. Toisen vaiheen lukitus kytkee molempien taka-akselien poikittaislukot. Lisäksi kolmas lukkopainike kytkee etuakselin tasauspyörästön

Lukot kytketään päälle vasemmalta oikealle ja pois päinvastaisessa järjestyksessä.

poikittaislukkoon. Kaikki lukkopainikkeet käytössä auto etenee kaikki kuusi pyörää pyörien samassa tahdissa. Oberaigner 6×6 tuntuu silloin olevan yhtä puuta, kääntäminen on jäykkää, eteneminen on varmaa. Pitävällä pinnalla kaikki lukot päällä ajaminen on rikkoutumisvaaran vuoksi kielletty. Jos pyörä pitää, autolla etenemistä ja ohjaamista voi tarkentaa kytkemällä lisävaihteiston alennusvaihteen päälle. Alennusvaihde muuttaa kokonaisvälitystä suhteella 1:2,85. Alennusvaihteen saa päälle ja pois vain ajoneuvon ollessa pysäytettynä ja vaihdevalitsin vapaalla. Automaattivaihteiston viisi nopeutta ovat silloinkin käytössä. Ohjekirjan mukaan alennusvaihteiden käyttöä kannattaa rajoittaa lyhytaikaiseksi.

Käyttötarpeetkin ovat erikoiset

Jokapaikan autoksi Oberaigneria ei hankita. Erityisolosuhteissa tehtäviä töitä kuten sähkölinjojen rakentamista ja ylläpitoa voi helpottaa kuusipyörävetoisella ajoneuvolla. Koeajettu MB Oberaigner 6×6 omaa hyvän kantavuuden. Maastoon viety yli kolmen ja puolen tonnin hyötykuorma kiinnostaa potentiaalista käyttäjäkuntaa varmasti. Maasto-ominaisuudet eivät kuormituksesta hätkähdä. Erillisjousitettu etuakseli ja keinuviputeli takana antavat mahdollisuuden hyvin epätasaisilla pinnoilla etenemiseen. Kahluukyky 60 cm:n syvyisessä vedessä vakuuttaa. Etuvinssi jaksaa kiskoa ajoneuvon mahdollisesta pulasta pois. Mäennousukyky 60 % eteen ja 40 % taakse haastavat kuljettajaa enemmän kuin autoa. Keski-Euroopassa Mercedes-Benzin yhteistyökumppanin Oberaignerin erikoisvarustamat ajoneuvot ovat esimerkiksi sotilaskäytössä tai pelastustehtävissä. Oberaigner valmistaa tehdasvalmista nelivetoa maastokelpoisemmat voimansiirtoratkaisut myös Mercedes-Benz Sprinter 4×4:een. Hyppy sellaisesta 6×6:een saattaa olla pitkä, mutta jossain yhteydessä tarpeellinen.

Verkossa

www.vehotrucks.fi

Lue seuraavaksi