Uutiset

Autot

Kolmannen sukupolven Sprinter – entistä suorituskykyisempi, muunneltavampi ja verkottuneempi kaikkiin käyttötarpeisiin

– Uudistuneen Sprinterin myynti alkaa Suomessa maaliskuussa, lanseeraus kesäkuussa
– Uutena vaihtoehtona etuvetoversio, Sprinterin muunneltavuus nousee uudelle tasolle
– Uusi Mercedes PRO connect mahdollistaa kuljetusten monipuolisen etähallinnan
– Kaksi taloudellista dieselmoottoria, täyssähköinen eSprinter tulossa jo vuonna 2019

Mercedes-Benz Sprinter on määritellyt luokkansa laatu- ja vaatimustason aina ensiesittelystään lähtien vuonna 1995. Tyytyväisiä asiakkaita on yli 130 maassa, ja autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Sprinter on myös eniten myyty Mercedes-Benzin pakettiautomalli ja se on antanut nimen myös kokonaiselle pakettiautoluokalle.

Saksan Duisburgissa tänään esiteltävä uusi Sprinter on ensimmäinen pakettiautomalli, joka edustaa vuonna 2016 esiteltyä Mercedes-Benzin adVANce-toimintafilosofiaa. Siinä on viisi keskeistä periaatetta: digital@vans (yhdistettävyys ja digitaaliset palvelut), solutions@vans (varusteratkaisut tehostamassa asiakkaiden toimintaa), rental@vans (uudet innovatiiviset vuokrauspalvelut), sharing@vans (uudet julkiset liikenteen konseptit) sekä eDrive@vans (kokonaisvaltainen lähestymistapa sähköiseen liikkumiseen).

”Sprinter edustaa edelleen niitä alkuperäisiä arvoja, jotka ovat tehneet mallista niin menestyksekkään kaikkialla maailmassa aina ensiesittelystä lähtien: joustavuus, toimintavarmuus ja taloudellisuus. Nyt näihin ominaisuuksiin liitetään myös yhdistettävyys ja ylittämätön muunneltavuus”, Mercedes-Benz Vansin johtaja Volker Mornhinweg sanoo. ”Sprinter on ensimmäinen kaupalliseen käyttöön valmistettava ajoneuvo, joka ratkaisee yritysten ajoneuvotarpeet alusta loppuun, kaikissa käyttötarpeissa ja -kohteissa.”

Uuden Sprinterin myynti alkaa Suomessa maaliskuussa ja lanseeraus on kesäkuussa. Jatkossa Mercedes-Benz Vans aikoo sähköistää koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on eVito, joka tulee saataville vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Sitä seuraa eSprinter vuonna 2019.

Parantunut kuljettajan työympäristö, huippuluokan turvallisuus ja Wet Wiper -pyyhkimet

Kolmannen sukupolven Sprinterin vahvuuksia ovat mallin edistyksellinen design sekä henkilöautomainen ajomukavuus ja -turvallisuus. Kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys sekä auton parannettu ilmastointijärjestelmä.

Turvajärjestelmistä saatavina ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin Attention Assist. Sivutuuliavustin on vakiovaruste. Valinnaisvarusteena on saatavana esimerkiksi pysäköintipaketti 360 asteen kamerajärjestelmällä sekä 10,25-tuumaisella MBUX-multimedianäytöllä.

Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper –tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä. Toinen uutuus on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näkyy auton taustapeilissä.

Mercedes PRO Connect ja MBUX-multimediajärjestelmä nostavat käytettävyyden uudelle tasolle

Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi tehokas ratkaisu, Mercedes PRO connect, joka esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin. Mercedes PRO connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Yksi järjestelmistä on kuljettajan digitaalinen ajopäiväkirja.

Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille.  Järjestelmä toimii kosketusnäytön ja ohjauspyörän monitoiminäppäinten avulla. Lisäksi Sprinter tarjoaa ajanmukaiset USB-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä WiFi-yhteydet, joten kuljettaja ja matkustajat voivat koko matkan ajan käyttää tarvitsemiaan digitaalisia palveluja.

Sprinteristä tarjolla kaikkiaan yli 1700 erilaista vaihtoehtoa

Uusi Sprinter on saatavana kokonaispainoltaan 3000:n, 3500:n, 4000:n ja 5500 kilon painoluokissa. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja, eri koripituuksia ja viisi eri akseliväliä (3250, 3259, 3655, 3924 ja 4325 mm) sekä erilaisia kuormauskorkeuksia – kaikkiaan erilaisia mahdollisia Sprinter-vaihtoehtoja on saatavana yli 1700 kappaletta.

Maksimaalinen muunneltavuus takaa sen, että jokaiseen käyttötarpeeseen ja –kohteeseen löytyy aina juuri siihen sopiva, kokonaistaloudellinen Sprinter-versio. Sprinter-alustalle voidaan jatkossakin räätälöidä esimerkiksi jopa 20-paikkainen linja-auto, täysin varusteltu ambulanssi tai huippusuorituskykyinen pelastusajoneuvo.

Uuden Sprinterin moottorivaihtoehdot:

  OM651 OM 642
Tilavuus 2143 cm3 V6/72o
Sylinterit rivi4  
Teho 84 kW/114 hv/3800 rpm 105 kW/143 hv/ 3800 rpm 120 kW/163 hv/3800 rpm 130 kW*/177 hv/3800 rpm 140 kW/190 hv/3800 rpm
Vääntö 300 Nm/1400–2400 rpm 330 Nm/1400–2400 rpm 360 Nm/1400–2400 rpm 400 Nm/1800–2400 rpm 440 Nm/1600–2600 rpm
Sylinterin pituus/iskunpituus 83 mm/99 mm 38 mm/92 mm
Puristussuhde 16.2:1 18.0:1
Turboahdin 2-vaihe (RWD)1-vaihe (FWD) 2-vaihe (RWD)1-vaihe (FWD) 2-vaihe (RWD) 1-vaihe (FWD) 1-vaihe (RWD)

*130 kW vain retkeilyautoissa

Kaksi suorituskykyistä dieselvaihtoehtoa, uutuutena etuvetoinen Sprinter-malli

Sprinterin voimanlähteeksi on tarjolla kaksi huippunykyaikaista turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen 2,1- litrainen tai 3-litrainen V6-moottori. Pienemmästä dieselvoimanlähteestä on tarjolla useita eri vaihtoehtoja 84–130 kilowatin teholuokissa. Keskikulutus vaihtelee auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,9–9,7 litran välillä/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 181–253 grammaa/kilometri. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan.

Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi saatavana on nyt myös etuvetoinen Sprinter. Etuvetoratkaisun ansiosta auton kuljetuskyky on 50 kiloa suurempi kuin takavetomallissa. Kuormaustaso on 80 milliä matalampi ja ovet vastaavasti 80 milliä korkeammat kuin takavetoisessa sisarmallissa, mikä helpottaa auton kuormausta. Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60000 kilometriä/2 vuotta.

Etuvetoisen Sprinterin vaihteistovaihtoehdot ovat 9-vaihteinen automaattivaihteisto momentinmuuntimella (ensimmäinen isojen pakettiautojen luokassa) sekä uusi 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kaikkiin taka- ja nelivetomalleihin on saatavana 7G-Tronic-automaattivaihteisto varustettuna Drive Select -käsivalintatoiminnolla.

Suurin tavaratilan koko 17 kuutiota, kyytiin jopa seitsemän eurokokoista kuormalavaa

Etuvetoisena Sprinter on saatavana kolmessa painoluokassa (3, 3,5 ja 4 tonnia), ja akseliväli on joko 3259 tai 3924 milliä. Takavetomallin painoluokat yltävät 3-5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi. Sprinter-yhdistelmän enimmäispaino perävaunu mukaan lukien on 8,75 tonnia. Etuvetoisella Sprinterillä voi vetää enimmillään 2-tonnista perävaunua, kun taas nelivetoisen Sprinterin vetokyky on jopa 3,5 tonnia. Pakettiauto-, kombi- tai linja-autokäytössä Sprinterin koripituus on 5267, 5932, 6967 tai 7367 milliä.

Sprinter-pakettiauton tavaratilan koko vaihtelee 7,8–17 kuutiometrin välillä. Tavaratilan lattian pituus on 2732–4810 milliä, suurin leveys 1787 milliä ja korkeus 1719–2243 milliä. Raskaimmassa 5,5 tonnin painoluokassa auto voi kantaa jopa 3000 kilon kuorman. Eurokokoisia kuormalavoja mahtuu kyytiin enimmillään seitsemän kappaletta.

Lue seuraavaksi