Kolmannes suomalaisista ei tiedä, milloin kiveniskemän voi korjata

Pienet kiveniskemät ovat usein korjattavissa ilman tuulilasin vaihtoa. Korjauksen onnistumista ja lopputuloksen laatua voi avustaa suojaamalla iskemän tuoreeltaan ja varaamalla korjausajan viivyttelemättä. Maan johtavan kolarikorjaamon Autoklinikan tuore tutkimus paljastaa, että lähes kolmannes suomalaisista autoilijoista ei tiedä, milloin kiveniskemän voi vielä korjauttaa. Lisäksi vain viidesosa autoilijoista pitää kiveniskemän suojaamiseen soveltuvia tarroja autossaan.

Kevät on kiveniskemien aikaa. Lumen ja jään alta paljastuvat soratiet sekä kesänopeudet saavat kivet lentämään, ja monessa tuulilasissa saattaakin olla pääsiäisreissun jälkeen iskemä. Arjen kiireiden keskellä pienen iskemän korjauttaminen saattaa jäädä helposti myöhempään ajankohtaan, mutta tällä voi olla harmittavia seurauksia.

"Kiveniskemä laajenee yllättävän nopeasti lämpötilavaihtelujen ja korin liikkeen vuoksi. Vaurion leviäminen voi alkaa jo muutamassa päivässä. Siksi korjauttamista ei kannata viivästyttää turhan pitkään", Autoklinikan Vesa Mattila selittää.

Näin tunnistat korjattavissa olevan iskemän

Alle kahden euron kolikon kokoiset kiveniskemät ovat usein vielä korjattavissa lasia vaihtamatta, kunhan iskemä ei sijaitse esimerkiksi suoraan kuljettajan näkökentässä tai lähellä lasin reunaa. Kiveniskemän korjauskuluista vastaa vakuutusyhtiö, mikäli auton kaskoon kuuluu lasivakuutus. Ilman vakuutusta pienen iskujäljen täyttäminen hartsilla kustantaa muutamia kymmeniä euroja. Mikäli iskemä on päässyt halkeamaan, on tuulilasi vaihdettava uuteen. Tämä tulee auton omistajalle aina lasin korjausta kalliimmaksi.

Korjauttamalla kiveniskemä ripeästi on siis mahdollista säästää pitkä penni korjauskuluissa. Autoklinikan teettämä kyselytutkimus kuitenkin paljastaa, että 31 prosenttia suomalaisista autoilijoista ei tiedä, milloin kiveniskemän voi vielä korjata lasia vaihtamatta.

"Korjattavissa olevan iskemän tunnistaminen on hyödyllistä niin korjausajan kuin kustannustenkin arvioinnin suhteen. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että korjausta vaativa kiveniskemä voi olla hyvinkin pieni, vain millimetrinkin kokoinen, ja vaikea havaita ilman lähempää tarkastelua. Autoilijan kannattaakin tarkistaa tuulilasin kunto säännöllisesti, esimerkiksi auton ikkunoiden pesun yhteydessä. Lasista löytynyt iskukohta on hyvä viedä ammattilaisen arvioitavaksi aina mahdollisimman ripeästi", Mattila vinkkaa.

Autoilijan kannattaa pitää tuulilasinsa kunnossa myös viime vuonna tiukentuneiden katsastusmääräysten vuoksi. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan tuulilasin liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava vaurio on voinut 20.5.2018 lähtien johtaa myös ajokieltoon hylkäyksen sijaan*

Kiveniskemän suojaaminen parantaa korjauksen laatua

Tuulilasivaurion laajenemista ei voi pysäyttää kotikonstein, mutta lialta se kannattaa suojata mahdollisimman pian. Tämä on helppo tehdä kiveniskemien suojaamiseen tarkoitetulla teipillä. Autoklinikan tutkimuksen perusteella kuitenkin vain joka viides suomalainen autoilija säilyttää kiveniskemäteippiä autossaan osumien varalta. 19 prosenttia vastanneista myöntää, ettei edes tiennyt kiveniskemän suojaamisen olevan mahdollista.

"Teippi ehkäisee kosteuden ja lian pääsyä vaurioon, jolloin korjausjäljestä saadaan laadukkaampi. Kiveniskemien suojaukseen soveltuvaa teippiä on jaossa myös veloituksetta Autoklinikan toimipisteissä, ja suosittelenkin kaikkia autoilijoita säilyttämään teippiä vaikkapa autonsa hansikaslokerossa. Kaikki muut puhdistus- ja korjaustoimet kannattaa kuitenkin jättää korjausammattilaiselle", Mattila selittää.

 

LUE MYÖS  Tuulilasivahingot yleisiä keväällä – toimi näin jos lasi halkeaa