Kuljettajapula taksialalla

Taksiliikennettä vaivaa valtaisa kuljettajapula, esimerkiksi Kajon olisi valmis palkkaamaan heti satoja uusia työntekijöitä pääkaupunkiseudulla sekä Lappeenrannassa. Taksinkuljettajan ammatista on varmasti väärinkäsityksiä, pääosa kuljetuksista on kuitenkin matkailijoiden, businessihmisten sekä tavallisten kansalaisten kuljetuksia, joten taksit ovat yksi osa joukkoliikennettä.

Toimivalta liikennelupa-asioissa siirtyi 1.7.2018 ELY-keskuksista Trafille, jolloin Trafi alkoi myöntää uuden liikennepalvelulain mukaisia taksilupia. Markkinoiden vapauttamisesta huolimatta taksiliikenteen harjoittaminen edellyttää jatkossakin, että yrityksellä on taksiliikennelupa, kuljettajalla on taksinkuljettajan ajolupa ja taksiliikenteeseen käytettävä ajoneuvo on merkitty luvanvaraiseen käyttöön. 

Kajon odottaa uudistuksen tuovan merkittävää helpotusta sekä taksilupien että taksinkuljettajien ajolupien saamiseen. Kuljettajien ajolupia on ollut Kajonilta suorittamassa jo noin 100 henkeä, joista suurin osa kuitenkin joutuu vielä suorittamaan uudelleen paikallistuntemuskokeen, joka on osoittautunut haastavaksi. Koetta ei saa suorittaa työssä käytettävillä työvälineillä, vaan minkä tahansa kaupungin katujen nimet on edelleen osattava ulkoa – vaikka taksia saa kuitenkin ajaa missä tahansa Manner-Suomessa. Paikallistuntemuksen merkityksestä on edellä mainittujen syiden vuoksi monia mielipiteitä ja se on erittäin merkittävä kynnys alle tulemiseksi.

Paikallistuntemuskoe on läpimenoprosenttien mukaan osoittautunut merkittävästi haastavammaksi kuin vanhan lain aikaan.

Kajonilla on myös Kajon Yrittäjiä, joilla on tällä hetkellä jo kymmeniä autoja. Yrittäjyys ja Taksivälitys -kiertue kiertää parhaillaan Suomea. Kajon Taksivälitykseen, joka on ainoa valtakunnallisesti toimiva taksinvälitys, voi liittyä kuka tahansa taksiautoilija ympäri Suomen, vaikka jo toimisikin toisen taksivälitysketjun parissa.