Kuljetus-Logistiikka 2019 - Digitalisaatio ja vaihtoehtoiset energiamuodot korostuivat

Tapani Palo

Kuljetus-Logistiikka 2019 -messut järjestettiin 9. – 11.5.2019 Messukeskuksessa Helsingissä. Tapahtuma tavoitti hyvin alan ammattilaiset ja kävijöitä oli kolmen päivän aikana 15 500. Tapahtumassa oli mukana 216 yritystä esittelemässä kuljetus- ja logistiikka-alan tuotteita ja palveluita. Pakettiautorintamalla ei ollut esillä huikeaa uutuuksien tulvaa, mutta valikoiman monipuolisuus, vaihtoehtoiset polttoaineratkaisut sekä digitalisaatio korostuivat monilla osastoilla.

 Vehon osastolla esitelty uusi eVito tarjoaa yhdellä latauksella jopa 150 kilometrin toimintamatkan, yli 1000 kilon hyötykuorman ja 6,6 kuution kuormatilan. eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, ja jopa epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla päästään 100 kilometrin toimintamatkaan. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa. Tehoa on tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm.

Veholla oli esillä myös mielenkiintoinen Sprinter-versio älykkäällä välitilaratkaisulla. Välitila toimii taukotilana tai vaikkapa työvälinevarastona, mutta samalla takatilaan jää täysipituinen tavaratila pitkälle tavaralle tai vaikkapa moottoripyörien kuljetukseen. Kokonaisuus on Hyötyajoneuvokeskuksen käsialaa ja hinnaltaan erittäin kustannustehokas.

eTGE on MAN:n vastaus sähköpakettiautoluokkaan. eTGE:n pikalataus suoriutuu 40 minuutissa ja peruslataus noin viidessä tunnissa. Toimintamatkaksi luvataan 160 kilometriä ja tehoa on 100 kW/136 hevosvoimaa. eTGE vastaa täysin nykyaikaisen tavarankuljetuksen vaatimuksiin ja ainoana erona perusautoon verrattuna on kymmenen senttiä matalampi tavaratila.

Stam1na-yhtyeelle räätälöity MAN-retkeilyauto sai työnimen Stabiili ja huikealla viihde-elektroniikan määrällä varusteltu Carsportin rakentama ajoneuvo tulee varmasti tutuksi maamme kiertuepaikoilla.

Auto-Bonin osastolla Peugeotin sekä Citroënin malliston laajuus pääsi oikeuksiinsa ja tarjolla oli ratkaisuja hyvin monipuolisiin kuljetustarpeisiin. Uutuuksina esiteltiin esimerkiksi Peugeot Partner nelivetoversiona korotetulla maavaralla sekä nelivetoinen Citroën Jumpy 150 XL 4×4. Neliveto-Jumpy lanseerattiin Suomen mallistoon loppusyksystä 2018. Neliveto on mahdollista muuntaa myös kesken ajon takaisin taloudellisemmaksi etuvedoksi. Maastokestävyyttä lisää vakiona toteutettava pohjan panssarointi tai lisävarusteena saatava takatasauspyörästön lukko.

Nissanin osastolla huomion keräsi esimerkiksi Navara N-Guard-malli, jossa tyylikkyys yhdistyy voimaan sekä kestävyyteen. N-Guard on myös varusteluunsa nähden erittäin kilpailukykyisesti hinnoiteltu ja se on saatavilla nopeilla toimitusajoilla. Samaa taloudellisesti erittäin mielenkiintoista linjaa edustaa Nissan NV3000 Van Working Star -malli, jossa asiakkaille on kehitetty valmis kokonaispaketti juuri maamme oloihin soveltuvalla varustuksella asiakasystävälliseen hintaan.

Pakettiautoluokan markkinajohtaja Volkswagen oli tuonut näytille mallistonsa hyvin monipuolisesti, ja uuden Transporter 6.1 -mallin saapuminen syksyllä kruunaa valikoiman laajuuden. Volkswagenin messuosaston teemana olivat 4MOTION-nelivedolla varustetut automaattivaihteiset autot, jotka on räätälöity yksilöllisiin asiakastarpeisin. Huomiota keräsivät esimerkiksi Amarok DC Aventura V6 TDI 190 kW 4MOTION automaatti SEIKEL-maastoalustalla sekä Verhoomo Sorsan rakentama Crafter 35 130 kW 4MOTION automaatti LVI-huoltoautovarustelulla.

Fordin upealla osastolla esiteltiin esimerkiksi täysin uudistunut ketterä kaupunkijakeluun soveltuva Ford Fiesta Sport Van noin kuution kuormatilalla sekä 460 kilon kantavuudella. Toisen pään kokoluokasta esillä oli 15 kuution Transit ja välikokoluokasta esillä oli kattava Transit Custom ja Connect -valikoima. Monipuolisuutta korostivat myös pick up -luokan Ranger, tila-auto Grand Tourneo Connect sekä urheiluautojen ystäviä kiinnostanut uusi Ford Mustang Fastback.

Toyotalla katseet vangitsi kaupunkikuljetuksiin soveltuva Yaris Hybrid -pakettiauto, jonka ajoista jopa puolet pystytään suorittamaan sähkön voimalla. Huomiota herätti myös Puolustusvoimien käyttöön menossa oleva Hilux Double Cab, jonka varustelussa nähdään sekä Toyotan alkuperäisvarusteita että Arctic Trucks Oy:n alustapanssarointi- ja vinssivarusteita.

Nordic Automotiven osastolla Renault- ja Dacia-mallistojen monipuolisuus korostui. Renault Kangoo Z.E on täysin sähköllä kulkeva ajoneuvo, joka on nyt saatavana myös viisipaikkaisena pakettiautona. Luonnollisesti takaistuin on helppo taittaa alas, jolloin saadaan lähes 3 400 litran tasainen tavaratila. Kilpailukykyisistä hinnoistaan tunnettu Dacia esitteli esimerkiksi Duster 4 x 4 -pakettiauton, jonka reilun 21 000 euron hinta on tähän luokkaan todella houkutteleva. Dusterin voi hankkia myös ilman takaistuimia, tavara-autosarjalla varustettuna.

Ivecon kevyemmällä puolella luonnollinen huomion keskipiste oli uusi, syksyllä maahan saapuva Daily, joka on segmenttinsä ensimmäinen Euro 6D / Temp-päästöstandardeja noudattava ajoneuvo. Uusi Daily saapuu markkinoille täydellä laajuudella ja saatavana on niin umpipakettiautoja, erilliskoriversioita, avolavoja, doppeleita sekä bussimalleja.

 

 

 

Fiatin osastolla esittäytyi Professional-mallisto ketterästä kaupunki pakettiautosta Fiorinosta alkaen, jopa 17 kuution tavaratilaa tarjoavaan Ducatoon. Messuilla oli mukana myös markkinoiden edullisin kolmipaikkainen diesel-pakettiauto Doblo ja suositun tonniluokan Talento. Syksyn aikana Fiatin hyötyajoneuvopuolelle on odotettavissa runsaasti uusia moottorivaihtoehtoja sekä nykyaikaiset automaattivaihteistot kovaan käyttöön.

 Fuso Canter toi messuille eCanter/7c18e täysisähköauton, jonka maksimiteho on 129 kW ja vääntöä löytyy 390 Nm. eCanter on käytännössä meluton ja se ei aiheuta paikallispäästöjä tiheästi asutuilla ja liikennöidyillä kaupunkialueilla, joissa jakeluliikenne ja tavaratoimitukset lisääntyvät voimakkaasti. Lisäksi auto on hyvin kustannustehokas ja taloudellinen. Täyssähköisen eCanterin käyttökulut ovat jopa 1 000 euroa pienemmät jokaista 10 000 ajokilometriä kohti kuin perinteisellä dieselkuorma-autolla.

Hyötyajoneuvokeskus oli messuilla näyttävästi mukana monissa autovalmistajien tuotteissa ja omalla osastolla huomio kiinnittyi esimerkiksi Rhino-tuoteperheen laajaan valikoimaan. Kiinnostava uutuus oli esimerkiksi taitettavaan Rhino TowStep-astinlauta, jota voi käyttää vaikka vetokoukun yhteydessä ja johon on myös plugin kautta helppo yhdistää peruutuskamera.

Verhoomo Sorsan upealla osastolla oli monipuolinen kattaus ajoneuvoräätälöinnin ja erikoisratkaisujen ammattilaiselta. Sorsa suorittaa vuodessa yli 3 000 hyötyajoneuvoprojektia ja messuilla oli esillä esimerkiksi avolavanosturiratkaisu sekä monipuolisia lämpösäädeltyihin kuljetuksiin valmistettuja erikoisajoneuvoja.

Autovarustelun ammattilainen RST-Steel esitteli näyttelyssä esimerkiksi valouutuuksia, kuten uuden Lazer-työvalon sekä parkkivaloilla varustetun Triple-lisäkaukovalon.

 

LUE MYÖS: Ammattilaiset kokoontuivat Vantaalle