Uutiset

Autot

Kuusipyörävetoinen Toyota Hilux!

Arctic Trucks Finlandin osaajat päättivät tuoda asiakkaiden ulottuville jotain massasta poikkeavaa ja huomioita herättävää. Tuloksena oli kuusipyörävetoinen Toyota Hilux, joka vie kuorman entistä pidemmälle tiettömän taipaleen taakse.

”Tämä ei suinkaan ole sarjatuotantoauto, jota tehtäisiin hallissa viitenä päivänä viikossa vuodet läpeensä. Pikemminkin kyse on konseptiautosta, jonka avulla tutkitaan mahdollisuuksia erilaisten konstruktioiden toteuttamiseen”, toppuuttelee Arctic Trucks Finlandin Ville Viikari kuusivetoisen Hiluxin yleistymisestä.

Kuusivetoisen rakenteen kiistaton etu perinteiseen nelivetoajokkiin piilee maasto- ja etenemiskyvyssä sekä kantavuudessa. Omamassaltaan reilun parin tonnin ajokin kantavuudeksi Viikari kertoo 2500 kiloa, mikä on varsin kelpo lukema maastossa menevälle ajokille. Maastoajon kannalta olennainen tekijä piilee teliakselistossa, joka tasaa maaston epätasaisuuksia tehden menosta varsin vakaata ja suoraviivaista.

Tasauspyörästön lukkojen ansiosta matka jatkuu keskeytyksettä myös huomattavia korkeuseroja tarjoavilla taipaleilla. Rengastuksena ajokissa on Arctic Trucksin omaa tuotekehitystä ja tuotantoa edustavat 38-tuumaiset talvirenkaat, joiden ominaisuudet soveltuvat niin maantielle kuin maastoonkin.

Arctic Trucks Finlandin toteuttama kuusivetoinen Toyota Hilux on konseptiajoneuvo, jonka avulla halutaan kokeilla uusia ratkaisuja maastoajoon. Pituutensa vuoksi ajokki häviää ketteryydessä perinteiselle Hiluxille, joskin etenemiskyky ja vakaus ovat omaa luokkaansa.

lue koko artikkeli lehtiluukusta

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi