Ladattavat hybridit Ford Transit Custom PHEV ja Tourneo Custom PHEV

Tapani Palo

Hybridi- sekä sähköautojen suosio on kovassa kasvussa, ja suuntaus on löytänyt tiensä myös hyötyajoneuvoluokkiin. Fordin Transit Custom -pakettiauto ja Tourneo Custom -tila-auto saapuvat markkinoille mielenkiintoisella ladattavalla hybridillä, jossa auton eturenkaiden pyörittämiseen käytetään ainoastaan 92,9 kW:n sähkömoottoria, joka saa virtansa 13,6 kWh:n litiumioniakustosta. Pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa 56 kilometriä ja akkua erinomaisella hyötysuhteella lataavan 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottorin avulla kokonaisajomatka nousee peräti 500 kilometriin polttoaineen kulutuksen ollessa 3,08 l/100 km ja CO2-päästöjen 60 g/km.

Päästöttömien hyötyajoneuvojen määrä on kasvussa ja ympäri Eurooppaa ilmestyneet vähäpäästöisille ajoneuvoille varatut alueet tulevat vain lisäämään kysyntää. Kuitenkin moni autoilija varsinkin Suomessa käyttää ajoneuvoaan myös taajamien ulkopuolilla, jolloin pelkän sähkökäytön mahdollisuus raskaammissa kuljetustehtävissä vaikeutuu huomattavasti. Fordin ns. sarjahybridimallisto tarjoaakin hyvin mielenkiintoisen ratkaisun yhdistämällä hybridin sekä sähköauton parhaita ominaisuuksia. Ford Transit PHEV ja Tourneo Custom PHEV -hybridit ovat vähäpäästöisiä, mutta samalla Transit Customin 1130 kilon kantavuus ja kuuden kuution tavaratila sekä Tourneo Customin kahdeksanpaikkaisuus riittävät myös vaativaan ammattikäyttöön. Akuston luotettavuudesta kertoo kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuu.

Monipuoliset latausmahdollisuudet, energia tehokkaasti talteen

Latauspiste on kuljettajan puolen etukulmassa. Latausaika on kotioloissa pisimmilläänkin vain reilut neljä tuntia ja tehokkaammilla järjestelmillä aika lyhenee noin kahteen ja puoleen tuntiin.

Uudet Transit Custom ja Tourneo Custom ovat ladattavissa etupuskurissa sijaitsevasta latausluukusta 4,3 tunnissa kotitalouksien 240 voltin kymmenen ampeerisesta virtalähteestä tai 2,7 tunnissa käyttämällä tehokkaampia 2 AC -latauslaitteita. Sähköenergiaa kerätään lisäksi lataamalla akkua jarruenergian talteenotolla auton jarruttaessa tai hidastaessa. Vaihteenvalitsimen Drive- tai Low-asetusten kautta jarruenergian talteenottoa voi säätää, ja Low-asetuksella talteenotto on hyvin tehokasta. Tämä soveltuu hyvin nopeatempoiseen kaupunkiajoon ja fiksu yksityiskohta on jarruvalojen automaattinen syttyminen, kun jalka nostetaan kaasulta. 

Hybridimallissa vasemman reunan teho/latausmittari kertoo latauksen tehon. Lisäksi mittaristo kertoo tarkasti jäljellä olevan ajomatkan pelkällä akkuenergialla tai polttomoottoria käyttämällä.

Akun varauksen käyttämiseen on neljä eri EV-ajotilan valintaa: EV Auto optimoi käytön ja järjestelmä osaa sopeutua ajotilanteeseen, EV Now käyttää lähinnä akkuenergiaa, EV Later käyttää puolestaan lähinnä polttomoottoria ja EV Chargessa polttomoottori lataa akun täyteen seuraavaa EV Now -ajoa varten. Latauksen tehoa voi puolestaan seurata helposti reaaliaikaisen ja selkeän teho/latausmittarin avulla. Lisäksi mittaristo kertoo tarkasti jäljellä olevan ajomatkan pelkällä akkuenergialla tai polttomoottoria käyttämällä.

Vihreä edelläkävijä

Akustoista huolimatta tavaratilan koko on Transit Custom hybridissä kuusi kuutiota ja kantavuutta 1130 kiloa.

Fordin panostus hybriditeknologiaan näkyy myös monipuolisissa innovaatioissa, joiden avulla teknologian kehityksestä saa taloudellista hyötyä sekä käytön helppoutta. Vakiona tuleva FordPass Connect -modeemin ja FordPass-mobiilisovelluksen kautta voi seurata auton lataustilaa myös etänä. Saatavilla on myös maksimissaan viiden auton FordPass Pro -sovellus, jolla esimerkiksi yrittäjä voi seurata hyb-
ridiensä lataustilannetta. Yhteistyön kautta Fordilla on myös tarjota koko Euroopan kattavan latausverkosto, jonka pisteiden sijainnit saa selville sovelluksella ja samaa kautta voi hoitaa myös maksamisen.

Vakiovarusteena tuleva Geofencing-moduuli on puolestaan erinomainen järjestelmä, jolla voi määritellä alueen, jossa ajoneuvo siirtyy automaattisesti käyttämään vain sähköenergiaa. Näin voi esimerkiksi viranomaisille todistaa käyttäneensä vain sähköä. Luonnollisesti ominaisuudesta on hyötyä myös kilpailutuksissa. Lisäksi Ford on tuomassa markkinoille kotitalouksille tarkoitettuja tehokkaita latauspisteitä, joiden avulla latausaika lyhenee jopa kolmanneksella.

Monipuolisuutta ja käyttömukavuutta

Tourneo Custom PHEV muuntautuu henkilömäärän tai mieltymysten mukaan. Istuimet voi sijoittaa peräkkäin tai vastakkain ja keskipaikka muuntautuu tarvittaessa työpöydäksi.

Sekä Transit Custom- ja Tourneo Custom -hybridimallit ovat varustelultaan hyvin nykyaikaisia ja soveltuvat erinomaisesti niin yrityskäyttöön kuin tavalliseen perheajoon. Transit Custom on saatavana Trend- tai Limited -varustelutasolla ja vakiovarusteluun kuuluvat esimerkiksi ilmastointi sekä lämmitetty tuulilasi ja lisävarusteena voi hankkia vaikkapa ääniohjatun SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmän, pysäköintiavustimen tai kaista-avustimen. Monelle urakoitsijalle mainio lisävaruste on taas 12 voltin Epower-paketti, jonka avulla paljon virtaa vaativien työkalujen tai valaistuksen käyttö helpottuu huomattavasti.

Tourneo Customissa tavaratilan koko säilyy mukavana kahdeksanpaikkaisuudesta huolimatta.

Kahdeksan henkilön tila-auto Tourneo Custom soveltuu hyvin niin ammattikäyttöön kuin vaikka ison perheen kuljetusvälineeksi, ja sen sisätilojen muunneltavuus lisää käyttömahdollisuuksia. Positiivista on myös kohtuullisen mukava tavaratilan koko, vaikka kaikki paikat olisivat miehitettyinä. Malli on saatavana ylellisenä Titanium-versiona, joka täyttää vaikkapa VIP-luokan kuljetusten tasovaatimukset kaikilta osin.

Rohkaiseva koeajo

Vaihteenvalitsimen erikoisuus on alin L-tila, jolloin jarrutusenergia otetaan talteen erittäin tarkoin. Tila on hyvin käytännöllinen erityisesti ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä.

Sähkö- ja hybridimallien koeajoissa usein havaitsee ristiriitoja julkaistujen lukemien ja omien käyttökokemusten välillä. Fordin koeajoissakin eroa on, mutta ero on hyvin kohtuullinen ja pidemmän käyttöjakson jälkeen oman ajotapa tulee varmasti parantamaan taloudellisuutta entisestään. Selkeä latausmittari toimii myös hyvänä apuna ja järkevöittää ajoa. EV Auto -ajotila toimii järkevästi ja sillä tulee varmasti pärjäämään suurimmassa osassa ajoista. Vaihteenvalitsimen jarruenergiaa talteen ottava Low-asetus on luvatun tehokas ja toimii hyvin tehokkaana hidastimena, kun jalan nostaa pois kaasulta.

Muuten uutuusmallit ovat positiivisessa mielessä hyvin fordmaisia ja niiden jämäkkä ohjaus miellyttää ainakin allekirjoittanutta suuresti. Mitään raketteja mallit eivät ole, mutta täydelläkään kuormalla ei jalkoihin tarvitse pelätä jäävänsä. Koeajosta jäikin hyvin positiivinen vaikutelma ja selvää oli, ettei Ford ole hätäillyt hybridiversionsa kanssa. Sen verran vakuuttava paketti on kyseessä ja varsinkin runsas teknisten sovellusten ja ominaisuuksien määrä vakuuttaa vaativammankin autoilijan.

Hybridimalliston virallisia hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta maahantuojan arvion mukaan Transit Custom PHEV:in hinta tulee olemaan noin 50 000 euroa ja Tourneo Custom PHEV:in noin 60 000 euroa. Mallistojen valmistus aloitetaan vuoden lopulla ja Suomeen uutuuksia on lupa odotella kevään aikana.

LUE MYÖS: Uusi Ford Transit tehostaa yritysten tuottavuutta