Legendan neljäs sukupolvi

Suzuki ei ole tehnyt ikoniksi kasvaneessa Jimnyssä kompromisseja, vaan antaa sen jatkaa omalla polullaan. Polku voi olla vaikeakulkuinenkin, sillä Jimnyssä on ainoana pikkumaasturina erillisrunko ja alennusvaihde. Mainioita ominaisuuksia on kehitetty edelleen ja Jimnyyn on lisätty voimaa, turvallisuutta ja varusteita.

Tuskin Suzuki ymmärsi itsekään, millaisen uuden autoluokan se synnytti lähes viisikymmentä vuotta sitten esitellessään huhtikuussa 1970 ensimmäisen Jimnyn. Sen myötä Suzuki nousi maailman johtavaksi pienten maastoautojen valmistajaksi. Jimnyllä avattiin uusi autoluokka, jonka tarpeellisuutta ei oltu ymmärretty. Pieni, näppärä maasturi kehitettiin hyötykäyttöön ja työajoon, minkä lisäksi sen mahdollisuudet huomattiin nopeasti myös uudenlaisena hauskana vapaa-ajan autona.

Kolmea ensimmäistä Jimnyn sukupolvea on myyty oikeastaan kaikkialla maailmassa, 194 maassa ja kumulatiivinen myynti on saavuttamassa kolmen miljoonan auton rajan. Neljänteen sukupolveen siirryttäessä alkuperäisestä ideasta ei ole tingitty tuumaakaan, vaan Jimny on uskollinen perinteilleen. Jimny on aito maasturi, hauska valonpilkahdus aikana, jolloin modernit mallit on hiottu kompromissien myötä lähes hengettömiksi.

Mitat ennallaan, ulkonäössä askel vanhoihin aikoihin

Siinä missä uudet automallit kasvavat edeltäjiään suuremmiksi ja muotoilussa haetaan äärimmäistä virtaviivaisuutta, Suzuki kulkee Jimnyn kanssa valtavirtaa vastaan. Edellisen sukupolven pyöreiden linjojen jälkeen nyt Jimnyssä palataan vuonna 1982 esitellyn toisen sukupolven kulmikkaisiin muotoihin.

Perinteillä on suuri merkitys uuden Jimnyn linjoissa, mutta sen lisäksi syynä on käytännöllisyys. Kuljettajan on helppo arvioida auton ulottuvuudet hankalissa paikoissa, kun hän näkee kaikki kulmat. Niinpä etupilarit ovat pystymmät kuin ennen ja litteä konepelti parantaa sekin näkyvyyttä.

Uuteen Jimnyyn on otettu piirteitä kaikista edeltäneistä malleista. Etuvalojen ja vilkun yhdistelmässä on samaa tyyliä kuin ensimmäisessä vuonna 1970 esitellyssä LJ10:ssä. Etusäleikkö on lainaa edellisestä Jimnystä ja takana puskuriin upotetut valot tuovat mieleen toisen sukupolven. Takavaloissakin käytännöllisyys on viime kädessä sanellut toteutuksen, sillä sijoittamalla ne takapuskuriin on voitu kasvattaa takaoven kokoa.

Jimnyn akseliväli on säilynyt sukupolvenvaihdoksessa ennallaan 2,25 metrissä. Auton jättämä ”jalanjälki” on kuitenkin kasvanut, sillä raideväli on sekä edessä että takana 40 mm suurempi kuin ennen. Vaikka akseliväli on sama kuin ennen, niin runko on silti uusi.

Suzuki jatkaa uuden Jimnyn kanssa samaa filosofiaa kuin Swiftin kanssa eli korin kokoa ei kannata kasvattaa, ellei siihen ole järkevää syytä. Niinpä Jimny on ilman varapyörää 3,48 metriä pitkä ja varapyörän kanssa 3,645 metriä pitkä eli 30 mm lyhyempi kuin ennen. Leveyttä on tullut 45 mm (1,645 m) ja korkeutta 50 mm (1,72 m) lisää.

Suzuki Jimnyllä voi korostaa entistä paremmin omaa persoonallisuutta, sillä väriksi voi valita joko luontoon sointuvan vihreän suojavärin tai huomiota herättävän kineettisen keltaisen. Niiden lisäksi on vielä kuusi muuta väriä. Kokonaisuutta voi täydentää lisävarusteena saatavilla mustilla 15-tuumaisilla kevytmetallivanteilla.

Helppo käyttää, helppo puhdistaa

Käytännöllisyys korostuu myös Jimnyn sisätiloissa. Uutta mallia suunniteltaessa on pidetty tarkasti mielessä Jimnyn käyttötarkoitus. Monesta katumaasturista poiketen Jimnyllä ajetaan maastossa ja vaikeissa paikoissa, minkä takia esimerkiksi katkaisimet on suunniteltu niin, että niitä voi käyttää myös hansikkaat kädessä.

Auton näppärän koon ansiosta ohjaamossa kaikki hallintalaitteet ovat hyvin ajajan ulottuvilla. Niiden käyttö on vaivatonta, jotta kuljettaja voi keskittyä ajamiseen. Ohjaamon mustalla värityksellä on pyritty siihen, ettei autossa olisi kuljettajaa häiritseviä tekijöitä. Kojelaudan vaakasuorat linjat auttavat ajajaa arvioimaan auton kallistuskulman vaikeassa maastossa.

Vaikka Jimnyn filosofia on pidetty ennallaan, eikä esimerkiksi erillisrungosta luovuttu, on turvavarusteissa otettu pitkä loikka nykyaikaan. Edellisessä Jimnyssä oli ainoastaan lain vaatimat turvavarusteet eli etuturvatyynyt, lukkiutumattomat jarrut ja viime vuosina ajonvakautusjärjestelmä.

Neljännen sukupolven Jimnyssä on lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on nyt jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaukovaloavustin sekä kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä.

Korin kasvaneen leveyden ansiosta matkustajilla on aiempaa enemmän tilaa. Turvavarusteiden lisäksi Jimnyssä on myös järkeviä matkantekoa helpottavia varusteita, kuten vakionopeudensäädin, Bluetooth ja USB-pistoke. Takapenkin kahteen osaan jaetun selkänojan taustat ovat muovipintaiset kuten myös tavaratilan pohja, joten tila on helppo puhdistaa.

Kovaan käyttöön 

Suzuki on suunnitellut uuden Jimnyn edellisten sukupolvien tapaan ammattilaisille työkäyttöön ja maastoajoa harrastaville. Kovat vaatimukset varmistavat, että Jimny toimii mainiosti kevyemmissä olosuhteissa ja jokapäiväisessä ajossa.

Aidon maastoauton tapaan Jimnyn selkärankana on tikapuurunko, jonka vääntöjäykkyys on merkittävästi aiempaa suurempi. Jäykkyyttä on saatu lisäämällä runkoon yksi X-tuki ja kaksi poikittaistukea. Entistä lujempi perusrakenne parantaa mukavuutta ja vakauttaa kulkua maantiellä. Alustarakenteisiin lisätty ohjausvaimennin vähentää tiestä ohjauspyörään välittyviä tärinöitä.

Jimnyssä on edelleen sekä edessä että takana jäykkä akseli, mikä on erinomainen ratkaisu varsinkin vaativamman maastoajon kannalta. Kompaktin korin ansiosta maastossa tärkeä tulokulma on peräti 37 astetta ja jättökulma vielä vaikuttavampi 49 astetta. Kun vielä ramppikulma on 29 astetta, voi Jimnyllä edetä hyvällä omallatunnolla jyrkissä paikoissa ja kivikoissa ilman pelkoa puskurien tai pohjan kolhiintumisesta.

Työkäyttöönkin sopivassa Jimnyssä on AllGrip Pro -nelivetojärjestelmä. Hyvissä olosuhteissa, kaupungissa ja maantiellä voidaan ajaa pelkällä takavedolla. Liukkaalla kelillä ja maaston muuttuessa hankalammaksi valitaan vaihdekepillä neliveto. Todella vaikeissa paikoissa otetaan avuksi alennusvaihteisto, jota käytettäessä voidaan ryömiä hitaasti eteenpäin ja saadaan välitettyä enemmän voimaa pyörille.

Mikäli ristikkäisistä pyöristä toinen menettää pidon, tulee avuksi Jimnyn automaattisesti toimiva jarruja käyttävä luistonrajoitin. Se jarruttaa pidon menettänyttä pyörää ja välittää voimaa toiselle puolelle, millä varmistetaan matkan jatkuminen. Yksi maastoajossa vaikuttava tekijä on uusi rengaskoko, joka on vähän kapeampi ja korkeampi kuin ennen.

Sukupolven vaihdoksessa Jimnyn moottori kasvoi 1,5-litraiseksi, mikä tarkoittaa käytännössä, että ajajan käytössä on paljon enemmän tehoa ja vääntöä kuin ennen. Moottori kehittää nyt 75 kilowattia (102 hv) eli teho on lisääntynyt viidenneksellä. Suurin vääntömomentti on 130 Nm ja moottorin kehitystyössä on korostettu sen ominaisuuksia varsinkin alhaisilla käyntinopeuksilla.

Suuremmasta iskutilavuudestaan ja kasvaneesta voimastaan huolimatta uusi moottori on ulkomitoiltaan pienempi ja 15 prosenttia kevyempi kuin entinen. Kaiken kaikkiaan Jimny on ollut laihdutuskuurilla, sillä parantunut varustelu ei ole aiheuttanut tässä mielessä ongelmaa, vaan omamassa on 40 kiloa pienempi kuin ennen.

Uusi Suzuki Jimny maksaa viisivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla varustettuna 24 991 euroa ja nelivaihteisella automaatilla varustettuna 27 991 euroa. Suzuki Jimnyn ennakkomyynti on jo alkanut ja kiinnostus uutuutta kohtaan on ylittänyt odotukset niin meillä Suomessa kuin kaikkialla maailmassa.