Uutiset

Autot

Lisää voimaa taikoo Special Tuning Harinen Oy

Yrityksen perusti Seppo Harinen vuonna 1982 Toijalaan nimellä Toijalan autosähkö, joka on edelleen käytössä aputoiminimenä. Pian toiminta keskittyi moottoreiden säätöihin sekä virityksiin ja sitä varten vuonna 1984 hankittiin ensimmäinen tehodynamometri. Valkeakoskelle yritys muutti vuonna 1987. Kilpa-autoja virittäessään Seppo sai idean kehittää ohjelmoitavan ja jälkiasennettavan ruiskutusjärjestelmän. Nyt Hestec-järjestelmiä on käytössä niin kilpa- kuin siviiliautoissa.

Special Tunung Harinen Oy tuli yrityksen nimeksi vuonna 2006, kun yhtiömuoto muutettiin osakeyhtiöksi. Samalla 25-vuotiaan yrityksen perustaja Seppo täytti 50 vuotta, vetovastuuseen siirtyi nuorempi polvi ja uudet toimitilat valmistuivat.
Seppo Harinen kertoo , että yhtenä menestyksen avaimena on ollut, että lähes kaikki tehdään itse. ”Työntekijätkin on pääosin itse tehtyjä”, virnistelee perheyhtiön perustaja. Omaa työtä ovat myös pitkälti niin rakennukset kuin erilaiset erikoisosat autoihin. Esimerkiksi erilaisia osia valmistetaan rosterista ja alumiinista hitsaamalla.

Uudessa rakennuksessa sijaitsevat asennustilat, elektroniikkatilat vastaanottotiski sekä asiakkaiden odotustila. Vanha säätöhalli on viime vuoden aikana remontoitu kahdeksi erilliseksi teho-osastoksi. Samalla uusittiin molemmat tehodynamometrit. Kaksivetopenkin maksiminopeus on 360 km/h ja teholuokitus sillä on 1800+ hevosvoimaa. Nelivetopenkissä maksiminopeus on 295 km/h ja teholuokitus on 2x 1500 hevosvoimaa pyörätehoa. Ossi Harinen kertoo penkittäneensä jo 1100 hevosvoimaa ja 1400 Nm näillä laitteilla.

Ohjelmamuutokset

Ohjelmamuutokset Harisella tehdään muokkaamalla auton alkuperäistä moottorin ohjainyksikköä. Muokkaamalla alkuperäistä ohjelmaa saadaan vaikutukset alhaisemmille kierrosluvuille, eikä muutos vaikuta auton diagnostiikkaan.
Harinen tarjoaa kaksi tapaa ohjelmointiin. Se voidaan tehdä perinteisesti irrottamalla muistipiiri ja ohjelmoimalla se uudelleen tai ohjelmointi suoritetaan diagnostiikkapistokkeen kautta ilman mekaanisia asennuksia. Molemmissa tapauksissa ohjaus voidaan palauttaa alkuperäiseksi.

Erittäin suurissa teholisäyksissä auton oman ohjausjärjestelmän rajat tulevat vastaan. Näitä tilanteita varten Harisella on omaa kehitystyötä edustava, varsin kuuluisaksikin noussut Hestec-järjestelmä, jossa säätövaraa on ”äärettömästi”. Hesteciä käytetään paljon erilaisissa kilpa-autoissa.

Ohjelmamuutokset tehdään Harisella aina dynamometrissa. Ensin mitataan lähtötilanne, jossa voidaan todeta mahdolliset viat. Jos jotakin poikkeavaa on havaittavissa, keskustellaan kannattaako toimenpidettä jatkaa vai pitääkö ensin tehdä jotakin remonttia. Ohjelmamuutos tehdään autokohtaisesti alkuperäistä ohjelmaa muokkaamalla, jonka jälkeen se hienosäädetään tehopenkissä yksilöön sopivaksi.

Lisätehoa Volvoon?

Miten paljon tähän mitattuun Volvoon olisi saatavissa lisätehoa? ”Tähän Volkswagenin valmistamaan 2,5-litraiseen Tdi -moottoriin pelkällä ohjelmamuutoksella saadaan 170-175 hevosvoimaa ja noin 400 Nm vääntöä, sitten loppuu turbon tuotto ja suuttimet jäävät pieniksi”, kertoo Ossi Harinen. ”Kun sekä ahdin että suuttimet mitoitetaan uudelleen päästään yli 200 hevosvoiman tehoihin. Henkilöautomalleissa kytkin alkaa olla näissä tehoissa ongelmia, mutta Transporterien kytkimet on mitoitettu raskaille kuormille ja niissä riittää pito isoille tehoille. Kytkimen lisäksi vauhtipyörä menee uusintaan suurten teholisäysten yhteydessä.”

”Käyttöautoon pelkällä ohjelmamuutoksella saadaan järkevä päivitys. Ohituskiihtyvyys paranee ja sitä kautta myös turvallisuus. Sivutuotteena väännön lisääntymisen myötä polttoaineen kulutus putoaa, yleensä 0,3-1 litraa sadalle kilometrille.”

Ohjelmamuutokset ja viritykset vaativat muutoskatsastuksen. Näitä varten Hariselta saa todistuksen auton tehosta. Asiakkaalle annetaan myös tehtäväksi selvittää mahdollisesti autonvalmistaajan takuuseen aiheuttamat seuraukset.

Myös ahdinasiantuntija

Harinen on useiden ahdinmerkkien edustaja: Garret, Schwitzer, KKK ja Holset. Edustukset ovat olleet nyt toista vuotta ja edelleen suurin osa menee kevyeen kalustoon. ”Raskaan kaluston puolella on ollut selvää kiinnostusta palveluihimme. Tarjoamme esimerkiksi kuljetusfirmoille pakettihintaa ahtimille. Nopeiden toimitusten ansiosta kalusto ei ole kauaa poissa ansiosta. Aamulla tilattu ahdin on tarvittaessa meillä illalla”, kertoo ahdinedustuksistakin vastaava Ossi Harinen.

Uusien ahdinten hinta on tänä päivänä hyvin lähellä kunnostettua. ”Tietyt ahtimet, kuten tuossa Volvon Tdi:ssä oleva, kannattaa vielä korjata, mutta muuttuvageometrisilta ahtimilta on jopa kielletty korjaus.

www.hestec.fi

Lue myös artikkeli Forté-käsittelystä.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi