Matkalla sähköautoiluun

Esa Suominen

Täyssähköauton tavoin plug-in-hybridiautoa voi ladata ulkoisella virtalähteellä. Siihen onkin sitten jo tarjolla monia vaihtoehtoja. Koeajamamme Mitsubishin mukana tulee valovirtapistorasiaan sopiva latausjohto (tilapäislatauskaapeli) sekä julkisilla paikoilla olevia latauspisteitä (Virta) varten oma johtonsa (asiointilatauskaapeli). Uudistuneen PHEV:n akkukapasiteetti on kasvanut 15 prosentilla 13,8 kilowattituntiin. Valovirralla akun lataus tyhjästä täyteen vie tilapäislatauskaapelilla noin 5,5 tuntia kymmenen ampeerin sulakkeen takana ja seitsemän tuntia kahdeksan ampeerin sulakkeen takana. Muuttujia asiassa siis riittää, joten tarkkojen latausaikojen annossa joutuu olemaan varovainen. Samoin akun kestosta on lähes mahdoton antaa täsmällisiä arvoja, koska kaikki riippuu lämpötiloista ja monista muista alati muuttuvista seikoista.
Julkisilla paikoilla on nykyisin jo jopa 50 kilowatin latauspisteitä, mutta se ei kuitenkaan takaa kyseisen määrän latausta tunnissa. Plugin-hybridiautoissa on kaikissa erilainen kyky vastaanottaa latausta, joten latauspisteen teho ei kerro heti ”tankkauksen” määrää. PHEV imaisi kokemuksen perusteella tunnissa noin 3,5 kilowattia 22 kilowatin latauspisteestä. Eli enemmänkin olisi tarjolla, jos auto vain ottaisi vastaan.

Tässäkö sähköautoilun tulevaisuus. Nykyisen julkisen latausinfran sanotaan riittävän hyvin tämän päivän sähkökäyttöiselle autokalustolle. Visioissa siintävän sähköautoilun huiman kasvun myötä ei latauspisteitä kuitenkaan riitä tulevaisuudessa kaikille. Tämän päivän kustannuslaskelmia sekoittavat vielä ilmaiseksi saatava sähkövirta. Jatkossa kuitenkin kaikki pisteet muuttuvat varmasti maksullisiksi sen vanhan ilmaisen lounassanonnan mukaisesti. Ja hinnoittelukin on palveluntarjoajan käsissä.

 

Kotiin voi hankkia myös oman latauslaitteen, jolloin päästään nopeampiin latausaikoihin. Mitsubishi PHEV:lle luvataan kiinteän kotilatausaseman myötä 3,5 tunnin latausaika (tyhjästä täyteen).
Sähköautoja teillämme on vielä pieni määrä. Nykyisen latausinfran sanotaan riittävän hyvin tämän hetkiselle sähkö- ja plug-in-hybridiautokannalle. Tässä onkin sitten loputtoman spekuloinnin paikka. Paljon pienellä alueella (kaupungissa) liikuttaessa onnistuu auton lataus aina kotona ja satunnaisesti julkisissa Virta-latauspisteissä. Niitä putkahtelee katukuvaan nykyisin tasaiseen tahtiin. Tällä hetkellä pisteitä on kuitenkin vielä rajallinen määrä. Esimerkiksi Hämeenlinnan ydinkeskustassa niitä on kaksi ja kaupungin laidalla pari. Sama kattavuus on nähtävillä muuallakin maassa. Julkisia latauspisteitä on kuitenkin vain murto-osa verrattuna nykyiseen bensa-asemakantaan.

Talvi tuo omat haasteensa myös sähkö- ja plug-in-hybridiautoiluun. Latausaukko täyttyy helposti lumesta. 

Latauspisteiden sijainnit ja tehotiedot voi tarkistaa verkosta osoitteesta www.latauskartta.fi. Tänään valtaosissa latauspisteitä pystyy lataamaan autonsa ilmaiseksi, jos vain pistoke on vapaana. Lataaminen kuitenkin edellyttää rekisteröitymistä Virta-palveluun (www.virta.fi). Kaupunkien ja ostoskeskusten Virta-latauspisteet ovat lähtökohtaisesti ”virrattomia”. Pistokkeeseen kytketyn auton lataus käynnistetään älypuhelimen applikaatiolla.
Plug-in-hybridillä onnistuu pelkällä sähköllä ajo hyvin kaupunkiolosuhteissa (tai muissakin), jos työmatka yhteen suuntaan on 30–40 kilometriä. Kotona täyteen ladatulla autolla pääsee työpaikalle, jossa auton voi sitten taas ladata. Tällaisen käytön etuna on, että lataukset onnistuvat jopa valovirralla, kun latausaikaa on reilusti tarjolla. Ja jos muuta kuin työajoa ei ole, onnistuu liikkuminen kokonaan sähkön voimalla. Kesän lämmössä nuo maksimi ajokilometrit hieman kasvavat, tosin ilmastointilaite on varsin virta-ahne laite, joten helle voi helposti merkitä sähköautolle tai plug-in-hybridille pakkasen kaltaista virrankulutusta.
Pidemmälle lähdettäessä plug-in-hybridi muuttuu tavalliseksi polttomoottoriautoksi mahdollistaen akun lataamisenkin ajon aikana. Tuolloin kulutus kuitenkin nousee pelkkään ajoon verrattuna, joten ”sekakäytöstä” johtuen tarkkojen ja vertailukelpoisten kulutusarvojen, saatikka rahallisten kulujen antaminen on vaikeaa.
Varmaa on kuitenkin se, että sähkö- ja plug-in-hybridiautoilu tuo kuvaan mukaan tutun sähköjohdoilla läträämisen. Polttoainekäyttöisten lisälämmittimien myötä niistä päästiin jo eroon, mutta sähköauto tuo ne vääjäämättömästi takaisin.

Sähköautoilu tuo kuljettajalle moninaista akun tilasta ja sähkövirtojen kulusta kertovaa grafikkkaa kojelautaan. Tässä Mitsubishi PHEV:n yksi monista näkymistä.