Mercedes-Benz lähtee syksyyn hyvillä kasvuprosenteilla

Mercedes-Benzin syyskuu oli viidenneksen viime vuotta edellä

Syyskuussa uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin 519 kappaletta eli 21,3 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Kolmen vuosineljänneksen päätteeksi uusia tähtikeulaisia autoja on toimitettu asiakkaille yhteensä 4686 kappaletta, ja markkinaosuus on 5,3 prosenttia. Mercedes-Benz on syksyn alkaessa maan 7. eniten rekisteröity henkilöautomerkki ja myynti lähes edellisvuoden tasolla.

Dieselmyynnissä Mercedes-Benz on maan 4. suosituin merkki 12,4 prosentin markkinaosuudella. Kaikista alkuvuoden aikana myydyistä Mercedes-henkilöautoista 2187 kappaletta on ollut dieselkäyttöisiä. Mercedesin dieselmyynti on lähes viime vuoden tasolla (–2 %) huolimatta koko markkinan dieselkysynnän –23,9 prosentin laskusta.

Myydyimmät Mercedes-mallit ovat A- ja C-sarjat (1051 ja 983 kpl). A-sarjan rekisteröinnit ovat kasvaneet vuoden takaisesta 75,2 prosenttia. Kärkikaksikon kannassa on E-sarja 896 kappaleen menekillä. Yritysmyynnin osuus yhdeksän kuukauden autoista oli 1315 kpl ja Mercedes-Benzillä 5,8 prosentin osuus yritysautokaupoista.

Mercedes-Benz käyttää törmäystesteissä apuna ultanopeaa röntgenkuvausta. Sen avulla voidaan selvittää tarkasti mitä auton rakenteissa törmäystilanteessa tapahtuu.

Törmäystestejä jo 60 vuotta, uusi automalli vaatii 150 erillistestiä

Mercedes-Benz on henkilöautojen turvallisuuskehityksen pioneeri, sillä ensimmäinen nykymuotoinen törmäystesti suoritettiin 10.9.1959. Sen jälkeen Sindelfingenin TFS-testikeskuksessa on testattu yli 14000 yksittäistä ajoneuvoa – henkilöautojen lisäksi myös paketti- ja kuorma-autoja. Vuosittain keskuksessa suoritetaan noin 900 törmäyskoetta ja 1700 niin sanottua kelkkatestiä. Tulokset myös näkyvät: viimeksi syyskuussa EQC 400 4Matic- ja uusi CLA saavuttivat täyden viiden tähden tuloksen Euro NCAP -törmäystestissä. Heinäkuussa samaan ylsivät B-sarja sekä GLE. Vuonna 2018 A-sarja puolestaan rankattiin parhaaksi yksittäiseksi automalliksi vuoden kaikki Euro NCAP -testit huomioiden. Mercedes-Benzin omat testit ja niiden vaatimustaso ovatkin vielä tiukemmat kuin uusille autoille asetetut lakisääteiset vaatimukset. Ennen kuin täysin uusi Mercedes-malli on valmis asiakastoimituksiin, sille suoritetaan noin 150 törmäyskoetta ja jopa 15000 realistista törmäys- ja kolarisimulaatiota.

Mercedes-Benzin käyttämät akkukennot tuotetaan uusiutuvalla energialla

Mercedes-Benzin Ambition 2039 -toimintaohjelma on kunnianhimoisen ja kokonaisvaltainen suunnitelma siirtymisestä kohti ekologisesti kestävää tuotantoa ja liikkumispalveluja. Suunnitelman toteuttaminen edellyttää koko yhtiön tuotantoketjun muuttumista pitkällä tähtäimellä ilmastoneutraaliksi. Uusimpana askeleena kohti tavoitetta on Farasis Energy Co. Ltd. -yhtiön kanssa tehty sopimus. Sen mukaisesti osa seuraavan sukupolven EQ-tuoteperheen autojen akkujen kennoista valmistetaan hyödyntämällä 100-prosenttisesti uusiutuvaa tuuli-, vesi- ja aurinkoenergiaa. Samalla alihankkija sitoutuu materiaalien kierrätykseen ja ihmisoikeuksien toteutumiseen kennojen tuotantoketussa. Uusiutuvan energian käyttö pienentää tulevien akkujen hiilijalanjälkeä noin 30 prosenttia. ”Hiilineutraalisti tuotetut akut edistävät merkittävästi tavoitettamme kokonaan hiilineutraalista uudesta henkilöautomallistosta seuraavan 20 vuoden aikana”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer painottaa.

Joka neljäs uusi taksiauto on E-sarjalainen tai Sprinter 

Kotimainen taksimyynti on syyskuunkin jälkeen yhä yli viidenneksen kasvuvauhdissa viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, mutta kärjessä jatkavan Mercedes-Benzin kasvuluku on tasan 30 prosenttia. Tammi-syyskuun aikana asiakkaille on toimitettu 781 uutta Mercedes-Benz-taksia (vrt. 601 autoa 1­–9/2018), mikä tuo 31,7 prosentin markkinaosuuden. Osuus on kaksi kertaa suurempi kuin seuraavana tulevan Volkswagenin. Taksikaupan kaksi kärkimallia ovat edelleen Mercedes-Benzin E-sarja ja Sprinter (356 ja 271 kpl). Sprinterin markkinaosuuden kasvu on 144,1 prosenttia. Käytännössä joka 4. kotimaahan toimitettu uusi taksiauto on joko E-sarjalainen tai Sprinter. Vito löytyy listan 9. sijalta 77 autolla ja C-sarja 18. sijalta 37 autolla.

Sprinter kiinnostaa jatkuvasti pakettiauto-ostajaa

Pakettiautoissa Mercedes-Benz jatkaa syksyn kynnyksellä maan 3. suosituimpana merkkinä. Asiakkaille on toimitettu yhteensä 1328 uutta pakettiautoa, ja markkinaosuus 11,6 prosenttia. Vito on 4. kysytyin pakettiautomalli (804 kpl, markkinaosuus 7 %). Sprinter löytyy sijalta 7 yhteensä 443 autolla ja 3,9 prosentin osuudella. Sprinterin pakettiautomyynti on edelleen 12,4 prosentin kasvussa.

Sir Stirling Moss täytti 90 vuotta syyskuun puolivälissä. Ritariksi aateloitu rattitaituri ajaa edelleen näytösajoja aikakauden Formula-autolla.

Hopeanuolten ritari Sir Stirling Moss täytti 90 vuotta

Britti Stirling Moss kirjoitti unohtumatonta Mercedes-historiaa 1.5.1955, kun hän 25-vuotiaana voitti legendaarisen Mille Miglia -kisan siihen mennessä parhaalla koskaan ajetulla ajalla ja tuloksella. Mercedes-Benz 300 SLR:llä Moss ajoi 30.4. Bresciasta Roomaan ja takaisin keskimäärin 157,65 kilometrin tuntinopeudella yhdessä ajoparinsa Denis Jenkinsonin kanssa. Seuraava tähtihetki osui jo samalle kesälle, kun Moss voitti F1-autollaan (W 196 R) ensimmäisenä brittinä Ison-Britannian GP-kisan Aintreessa 16. heinäkuuta – ennen tallitoveriaan Juan Manuel Fangiota. Vielä vuoden 1955 aikana Moss kirjautti itselleen Tourist Trophy -kisan voiton Pohjois-Irlannissa sekä ykkössijan Targa Floriolla Sisiliassa. Autona oli jälleen Mercedes-Benz 300 SLR (W 196 S) ja tuloksena urheiluautoluokan maailmanmestaruus samana vuonna. Nuoren miehen kilpaura oli kuitenkin käynnistynyt jo 1948, jolloin hän osti Cooper 500 -kilpa-auton, otti sillä osaa 15 Formula 3 -luokan kisaan ja voitti niistä peräti 12. Ritariksi aateloitu Sir Stirling Moss täytti 90 vuotta 17.9.2019.

Euroopan ensimmäinen Volocopter kohosi ilmaan Stuttgartissa

Stuttgartissa Mercedes-Benz-museossa järjestetty Vision Smart City -tapahtuma todisti Euroopan ensimmäistä Volocopter-lentoa syyskuun puolivälissä. Mercedes-Benzin kumppaniyrityksen kehittämä ilmataksi avaa kokonaan uuden luvun urbaanissa liikkumisessa sekä uusia mahdollisuuksia suurkaupunkien ruuhkien lievittämiseen. ”Volocopter muuttaa unelman ajamisesta unelmaksi lentämisestä”, Daimler AG:n pääjohtaja Ola Källenius kiteyttää. Ilmataksin käyttäminen on uusi nopea, turvallinen ja hiljainen liikkumisen tapa, joka on kypsymässä valmiiksi palveluksi hyvin nopeassa tahdissa. Volocopter tukee myös Daimlerin itselleen asettamaa tavoitetta: ”Vuoteen 2022 mennessä olemme sähköistäneet Mercedes-Benzin koko malliston. Päämäärämme on, että vuoteen 2030 sähköiset voimalinjamme edustavat yli puolta koko myynnistämme”, Källenius linjaa.

 

LUE MYÖS Tulevaisuudessa kuluttajia kiinnostavat mukavuus, kustannustehokkuus ja lisäpalvelut