Uutiset

Autot

Mercedes-Benz Sprinter 515CDI Starbus

 

Tällä kerralla syynättävänä oli Sprinter-mallistosta tehty pitkä ja monipaikkainen bussi. MB Sprinter Starbus on 1+22-paikkaisena lähinnä tilausliikennettä harjoittaville linja-autoyrittäjille suunnattu tuote. Toki auto kävisi vallan mainiosti, hiljaisimmilla reiteillä ns. pikavuoromaiseen käyttöön. Toki kovasti kilpailutetut pikavuorolinjat ja koululaiskuljetukset käyttäessään pikkubusseja hyödyntävät monesti valmiita tehdasbusseja, jotka ovat kevyemmin varustettuja ja halvempia. Mutta kyseinen pitkä Sprinter voisi löytää toimintakenttänsä myös tavallisen joukkoliikenteen ja tilausajoliikenteen mikserinä. Koeajokkimme sydän on Mersun tuttu jo hiukan vanhaksi jäänyt 2,148 litran 110 kW:n (150 hv) moottori. Maksimivääntö moottorilla on 330 Nm, 1200-2400 rpm:n käyntinopeusalueella. Kyseinen Euro 4 mylly on sähköisesti ohjattu, common rail suoraruiskutus moottori varustettuna turboahtimella ja välijäähdyttimellä.

Vaihteistona oli koeajoautossa 6-portainen manuaalivaihteisto. Lisävarusteena on kuitenkin saatavilla NAG W5A380 5-portainen automaattivaihteisto, joka vaihtoehtona on varmasti mielenkiintoinen ja varsin haluttu lisävaruste.

Kipparin näkökulmasta

Kyseinen auto on tarkoitettu pääsääntöisesti ammattikuskien työkaluksi. Sen ohjaamossa saattaa istua kuljetusalan ammattilainen parhaimmillaan 11 tuntia päivittäin. Työympäristönä ohjaamo on varsin mallikas ja toimiva. Nouseminen ohjaamoon tapahtuu oman erillisen oven kautta vaivatta ja penkille istahtaminen käy luontevasti. Kyseiselle istuimelle pääsee varsin kätevästi myös matkustamon kautta.

Istuin itsessään on keskinkertainen eikä loista laajoilla säätömahdollisuuksilla. Istuinmukavuus on kuitenkin melko hyvä ja ainoat selvät puutteet on vajavainen penkin sivutuki sekä käsinojien puute. Mutta parempia penkkejä saa tarvittaessa rahalla. Verhoilumateriaali on yksinkertaista mutta kulutusta kestävää. Ohjauspyörää voi säätää sekä pysty- että syvyyssuunnassa.

6-vaihteisen vaihteiston valitsin sijaitsee joystick-mallisena kojelaudassa, ollen hyvin kuljettajan ulottuvilla. Samalla kyseinen ratkaisu mahdollistaa helpon liikkumisen, matkustamon puolelta istuimelle ja pois siitä. Mittaristo, samoin kuin muut hallintalaitteet ja kytkimet, ovat selkeät ja helposti sekä opittavissa että hallittavissa. Vakionopeudensäädin on erinomainen varuste ja sen käyttöviiksi on hyvin asennettu normaalista käyttöviiksestä erilleen.

Infonäyttö mittariston keskellä ei ole kaikista selvälukuisin, mutta antaa monipuolisuudellaan riittävää tietoa kuljettajalle. Ajotietokonetta ei autossa ole, joten sen mukanaan tuoma informaatiolisä kuljettajalta puuttuu. Lämmityksen ja ilmastoinnin autossa ovat hoitaneet Mercedes-Benz ja Starbus omilla laitteillaan. Kuljettajan lämmöstä ja tuuletuksesta vastaa mersu omalla lämmitys- ja ilmastointitekniikallaan. Ohjaamo lämpesikin nopeasti Suomea ravistelleessa pakkassäässä ja ohjaamon ikkunat pysyivät kaikissa vaiheissa kirkkaina. Sprinterien ilmastoinnin kanssa on tultu tutuksi kesätesteissä ja se on osoittautunut varsin toimivaksi.

Säilytystilat ohjaamossa ovat hyvät, koska lokeroiden sijoittelussa sekä koossa on ajateltu hyötyajoneuvon kuljettajaa. Ovilokerot ovat hyvät ja lisäävät säilytystilaa. Niin tärkeä nestetankkaus onnistuu sekä kuljettajalla että oppaalla, keskikonsolissa olevien kuppitelineiden ja ovisyvennyksessä olevien suuremmille pulloille tarkoitettujen säilytystilojen avulla. Näkyväisyys kuljettajan paikalta on hyvä. Tuulilasi, samoin kuin sivuikkunat antavat riittävän näkyväisyyden auton ympärille. A-pilarit ovat paksut mutta eivät estä mainittavasti näkyväisyyttä. Sähköisesti säädettävät peilit ovat suuret ja niistä on auton sivulla tapahtuvan liikkeen seuraaminen helppoa. Peilien alaosan laajakulmaosat eivät ole sähköisesti säädettävissä.

Maantiellä pitkä Sprinter on varsin mukava menopeli. Moottori toimii hienosti ja kaasupoljinta painettaessa peltilehmä kiihtyy varsin mallikkaasti. Rajattu huippunopeus saavutetaan nopeasti ja ajaminen autolla on helppoa ja mutkatonta. Vaihteisto toimii erinomaisesti ja 6-lovisuus osoittautuu varsin toimivaksi vaihtoehdoksi. Automaatti olisi nykyaikaa, mutta ei kuitenkaan mitenkään välttämätön. Starbussin ja MB:n yhteistyön tulos yllätti rauhallisuudellaan. Auton korkeudesta ja pitkästä peräylityksestä johtuen, auton olisi voinut luulla olevan kiikkerä ja tuuliherkkä mutta onneksi näin ei ole. Kovassakin tuulessa, tosi vajaalla kuormalla ajettuna, auto oli sekä vakaa että riittävän jämäkkä jotta ajaminen sillä tuntui mukavalta. Auto on toki hieman äänekäs ja sekä tuulen suhina, että alustan äänet kantautuivat sekä ohjaamoon että matkustamoon.

 

Lentokentältä tilausasiakkaita hakemaan

MB Starbus tarjoaa kuljettajan lisäksi istumapaikat 22 matkustajalle. Auton ensisijainen käyttö-tarkoitus on tilausajotehtävät. Kyseinen malli on tarkoitettu pienempien ryhmien, pitkin Suomea tapahtuvaan kuljetteluun. Autoon nouseminen on suuren oven ja hyvän astinlaudan avulla helppoa. Matkustamon oven aukaisu tapahtuu sähköisesti, kojetaulussa olevan kytkimen avulla. Käytävä on yllättävän avara ja siinä on helppo liikkua myös korkeuden puolesta. Istuimet ovat tilavat ja varustettu kaikki 3-pistevöillä sekä käytävän viereiset istuimet käsinojilla.

Matkustamon istuinjärjestely on 2+1-tyyppinen, jossa vasemmalla sivulla on kaksoispenkit ja oikealla yksittäisistuimet. Istuimet itsessään ovat perusmalliset, verhoiltuna sinisävyisellä kankaalla. Istuinjärjestely ja korin todella suuret sivuikkunat, tekevät matkustamosta valoisan ja mahdollistavat ohivilahtavien maisemien mukavan seuraamisen. Sisäverhoilu on kaikkiaan varsin raikas ja antaa valoisan yleisvaikutelman. Käsimatkatavaroille on auton molempien penkkirivien päällä avohyllyt, jotka ovat myös saaneet verhoilun. Mielestäni hyllyt eivät ole oikein onnistuneet ja uskoisinkin hieman avarampien ja verhoamattomien muovipinnoitteisten hyllyjen, ajavan asiansa paremmin. Ilmanvaihto matkustamossa toimii hyvin ja Starbussin matkustamoon asentama lisähöyrystin, vaikkakin on kovaääninen, tuntuu toimivan tehokkaasti. Laite viilentää matkustamon hyödyntäen Mersun omaa kompressoria.

Autossa olleen Eberspächerin 5 kW:n vesilämmittimen avulla, tuotetaan matkustamon lämmitys vesikiertoisesti lattiatasossa olevien patterien kautta. Matkustamo lämpeni kyllä kyseisellä tavalla, mutta takatila oli vielä viileä, kun keskiosa matkustamosta oli jo varsin miellyttävän oloinen. Pakkasella koko matkustamon lämpeneminen noin 20-21 asteen lämpöiseksi, kesti yllättävän kauan. Sisävalaistus on toteutettu suurilla keskikatossa olevilla loisteputkilla, sekä hattuhyllyjen reunaa seuraavalla valolinjalla. Lukuvaloina toimivat istuinten päälle asennetut led-pistevalot. Starbussin työnä on muun muassa jatkaa normaali 16 paikkainen bussi 22-paikkaiseksi. Tämä 70-centtinen jatkopala näkyy korotuksena matkustamon takatilan lattiassa. Vaikka auto on niin sanotusti täynnä istuimia, on matkatavaroillekin jäänyt vielä varsin hyvä tila. Sisällä olevien hattuhyllyjen lisäksi, auton perässä on 2 m3 tavaratila jota pystyy takimmaista penkkiriviä siirtämällä kasvattamaan vielä 0,8 m3. Tavaratilaan on jopa raskaat matkalaukut pakattavissa, vaikkakin kuljettajan selkä onkin kovilla, työskentelyasennosta johtuen.

 

Perustietoa tuotteesta

 

Koeajoautona oli siis 150 hevosvoimainen 2,1-litraisella moottorilla varustettu pikkubussi. Tehoa autossa oli riittävästi ja vaikkakin täysin kuormattuna ei testiä tehty, voisi auton helposti uskoa tekniikaltaan täyttävän tilausajon tarpeet. Testilenkin pituuden (n.600 km) aikana polttoainekulutus pysyi varsin kohtuullisena ollen noin 10 litraa sadalla kilometrillä. Polttoainesäiliön ollessa 75 litraa on toimintasäde aivan riittävä. Auton mitat valmiina tuotteena ovat pituus 7.345 mm + Starbus jatko 700 mm, korkeus 2.825 mm + ilmastointi 200 mm sekä leveys 1.993 mm.

Auton etuakselipaino oli 1290 kg ja taka-akselipaino 2010 kg. Omapaino bussissa on 3300 kg kantavuuden ollessa 1700 kg josta matkatavaroille jää 138 kg. Muutostyön myötä auton matkustamon korirakenne koostuu mersun vakiokorista ja lisävuorauksesta, jonka ansiosta seinät ovat 50 mm, katto 30 mm paksut sekä kaikki matkustamon ikkunat ovat eristelasielementtejä. Lattia on saanut 15 mm kennomaisen lisäeristyksen. 700 mm lisäpala on sisältä pellitetty ja ulkopinta lasikuitua.

 

Koeajoauton muut varusteet

Tehdasvalmis ohjaamoilmastointi 7 kW
Adaptive ESP-ajovakauden hallinta
Eberspächer 5 kW vesilämmitin
Kuljettajan turvatyyny
Kolhulistat kyljissä
Polttoainesäiliö 75 l
Ajopiirturi
Sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät peilit
Sähköisesti toimivat etusivulasit
Moottoriveden lämmitin
Raitisilmasuodatin
Ulkolämpömittari
Sumuvalot
Keskuslukitus radiokauko-ohjauksella
2 akkua

 

Yhteenvetona

 

Mercedes-Benz Sprinter Starbus on varsin käyttökelpoinen kuljetusvaihtoehto, keskikokoisille tilausajoryhmille. Varustetaso on pikkubussiksi varsin riittävä, vaikkakaan koeajoautossa ei kahvinkeitintä ja tv/videolaitteita ollutkaan (ovat saatavana). Istuimien välillä oli etäisyyttä 68 senttiä, joten jalkatilat ovat riittävät.

Ainoastaan takapyöräkoteloiden korotukset haittasivat niiden kohdalla olevien istuinten jalkatilaa. Hinta koostui alustan 49 000 euron ja muutostyön 71 000 euron summasta, ollen 120 000 euroa sisältäen alv:n. Yleisimmin tänä päivänä turistikäyttöön myydyt Sprinterit ovat mallin uudemmat 518/519 tekniikalla ja automatisoidulla vaihteistolla varustetut vaihtoehdot.

 

 

Lue seuraavaksi