Mercedes-Benz Sprinter on turvallisempi ja taloudellisempi

Kohta kaksi vuosikymmentä sitten ensi-iltansa saanut Mercedes-Benz Sprinter on kokenut uransa aikana useita uudistuksia ja viilauksia, joiden myötä saksalaisesta pakettiautosta on kehittynyt maailmanluokan pelaaja. Tänään Sprinterillä ajetaan niin etelässä kuin pohjoisessa sekä idässä ja lännessä – kaikkiaan yli 130 eri maassa. Kesän korvalla esitelty huomisen Sprinter on tämänpäiväistä linjakkaampi, taloudellisempi ja turvallisempi. Tuotekehityksessä ei ole unohdettu myöskään ympäristöä, sillä uudistuneen voimalinjan ansiosta myös ympäristövaikutusten kerrotaan olevan aikaisempaa maltillisempia. Huomisen Sprinterin myynti alkaa kesäkuussa asiakastoimitusten käynnistyessä syksyn aikana.

Nyt tehtävät uudistukset painottuvat silmältä piilossa oleviin teknisiin yksityiskohtiin. Kaikkein tärkeimpänä valmistajan edustavat pitävät uusien turvajärjestelmien lanseerausta, joskin huomattava painoarvo lasketaan myös aikaisempaa puhtaammalle moottoritekniikalle. Jatkossa kaikkien Sprintereiden vakiovarustukseen kuuluu sivutuulen vakautusjärjestelmä, joka ESP-ajonvakaudenhallintajärjestelmän avulla pyrkii vähentämään voimakkaan sivutuulen vaikutusta esimerkiksi peltoaukealle saavuttaessa. Uusi vakautusjärjestelmä aktivoituu yli 80 km/h nopeudessa pyrkien pitämään ajoneuvon omalla kaistallaan jarruttamalla tuulenpuoleisia pyöriä. Järjestelmän olemassaolo ja sen vaikutus on havaittavissa myös ohjauspyörän takana.

Malliuudistuksen yhteydessä valinnaisvarusteiden joukko kasvaa törmäyksenestoavustimella, kaistavahdilla, katveavustimella ja kaukovaloavustimella. Osa kuljettajaa avustavista järjestelmistä on tuttuja jo raskaammista ajokeista, missä ne ovat tehneet hidasta, mutta määrätietoista yleistymistä. Düsseldorfin ympäristössä tehtyjen koeajojen perusteella varsinkin yli 30 km/h nopeudessa toimiva katveavustin osoittautui toimivaksi järjestelmäksi varoittaen kuljettajaa ympärillä olevista ajoneuvoista. Peiliin asennettuun pienehköön kolmioon syttyi joko oranssi tai punainen valo auton ympärillä liikkuessa muita, mahdollisesti katveeseen jääviä ajoneuvoja. Muuta liikennettä vaarantavasta kaistanvaihdosta huomautettiin myös äänimerkillä, mikäli muisti käyttää vilkkua aikeistaan kertoakseen.

Tuotekehitysosastolla on tehty pitkää päivää myös ympäristöystävällisyyden saralla. Tuloksena on valikoima Euro 6 -päästönormin mukaisia moottoreita, joiden päästötaso on huomattavasti nykyisin vaadittavaa Euro 5 -tasoa maltillisempi. Mercedes-Benz nojaa aiempaa tiukemman päästötason saavuttamisessa pakokaasujen takaisinkierrätykseen, SCR-teknologiaan ja partikkelisuodattimeen, jotka ovat kaikki entuudestaan tuttuja tekniikoita raskaammista ajoneuvoista jo vuosikymmenen takaa. Yhdysvaltain markkinoille toimitetuissa kymmenissä tuhansissa Sprintereissä tekniikka on ollut käytössä viimeisen kolmen vuoden ajan.

Sprinterissä olevan AdBlue-säiliön tilavuudeksi kerrotaan 18 litraa, mikä mahdollistaa noin 6000 kilometrin toimintasäteen ajon luonteesta riippuen. AdBlue-tason alentumisesta varoitetaan kuljettajaa varoitusvalolla noin 1000 kilometriä ennen liuoksen loppumista. Kaikki dieselmoottorit ovat saatavilla jo nyt Euro 6-normin täyttävänä vaihtoehtona, joskin valikoimassa on edelleen Euro 5b+ normin mukaisia vaihtoehtoja ilman SCR-teknologiaa. Lähtökohtaisesti kaikki V6-moottorit ja omamassaltaan yli 2840 kilon ajokit täyttävät Euro 6 –tason vaatien AdBluen käyttöä. Alle 2380 kilon ajokit ovat tarjolla yksinomaan Euro 5b+ vaihtoehtoina, 2380 - 2840 kilon vaihtoehdot taasen voidaan valita sekä Euro 5 että Euro 6 -vaihtoehtoina.

Lue aiheesta lisää kesäkuun Ammattiautot-lehdestä

Ari Perttilä