Mercedes-Benz teki 2. parhaan rekisteröintituloksen Vehon historian aikana

  • Mercedes-Benz oli saksalaisten premium-merkkien ykkönen myös vuonna 2018
  • Yritysmyynnissä 6. ja koko henkilöautokaupassa 9. sija
  • Edelleen taksimyynnin ykkönen
  • Kasvu toi Mercedes-Benzille pakettiautokaupan 3. sijan
  • Tähtimerkin maine kasvoi ja ostoaikeet lisääntyivät vuonna 2018
  • Mercedes-Benzillä edessään 15 autouutuuden vahva vuosi 2019
  • EQ-strategian lopullinen läpimurto edessä vuonna 2019

Mercedes-Benz oli saksalaisten premium-merkkien ykkönen myös vuonna 2018

Suomessa toimitettiin asiakkaille 6050 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa vuonna 2018. Tähtimerkin markkinaosuus oli 5 prosenttia. Vaikka Mercedes-Benz oli yksi premium-merkeistä parhaimmin valmistunut WLTP-mittaustavan mukaisten CO2-päästöarvojen käyttöön Suomessa, nopea siirtyminen aiheutti koko segmenttiin vaikuttanutta epävarmuutta markkinoilla. Suomi siirtyi uuden mittaustavan käyttöön ensimmäisenä Euroopassa.

Vaikka sekä myyntimäärät että markkinaosuus laskivat ennätysvuodesta 2017 (6516 kpl), kyseessä oli kuitenkin merkin toiseksi paras myyntivuosi Suomessa Vehon historian aikana. Samalla Mercedes-Benz nousi koko saksalaisen premium-segmentin ykköseksi ja oli autotoimituksissaan eri tuhatluvulla verrattuna Audiin (4917 kpl) ja BMW:hen (4544 kpl).

Yritysmyynnissä 6. ja koko henkilöautokaupassa 9. sija

Mercedes-Benz oli vuonna 2018 maan 9. suosituin henkilöautomerkki. Yritysmyynnissä tähtimerkki oli maan 6. suosituin, sillä 2014 kappaletta autoista eli joka kolmas toimitettiin yrityskäyttöön. Yritysmyynnissä markkinaosuus oli 6,8 prosenttia.

Vuonna 2018 malleista suosituimmat olivat E-sarja 1315 autolla ja syksyllä uudistunut C-sarja 1155 autolla. A-sarjalaisia myytiin 905 kappaletta. Lähes sen kannoille 875 kappaleen myynnillä kiri toinen ”Suomi-auto” GLC, jonka kasvu oli kaikkein voimakkain eli 46,1 prosenttia. Yritysmyynnissä suosituimmat valinnat olivat C-sarja (466 kpl), GLC-sarja (392), E-sarja (333) ja A-sarja (302).

Taksitolppien ykkösen keulalla komeilee tuttu tähtilogo

Taksitoiminnan vapautumisesta ja tarjonnan kasvamisesta huolimatta Mercedes-Benz on säilyttänyt asemansa maan suosituimpana taksimerkkinä. Vuonna 2018 uusia Mercedes-Benz-takseja toimitettiin 632 kappaletta, ja markkinaosuus oli 26,6 prosenttia. Ero kakkoseksi tulleeseen Toyotaan (383 kpl) ja kolmanneksi yltäneeseen Volkswageniin (286) oli selvä.

Maan suosituin taksimalli on edelleen E-sarja, joka 421 autolla veti selvän eron seuraaviin eli Toyota Aurisiin (195) ja Volvo V90:een (152). E-sarjan markkinaosuus oli 17,7 prosenttia. Sijalle 9 sijoittui Sprinter 82 autolla ja 17. sijalle C-sarja 47 autolla. Maan 20 eniten myydyn taksimallin listalle mahtuivat myös Vito (38) ja B-sarja (30 kpl).

Kasvu toi Mercedes-Benzille pakettiautokaupan 3. sijan

Uusia Mercedes-Benz-pakettiautoja myytiin 1925 kappaletta vuonna 2018, ja markkinaosuus nousi 12,4 prosenttiin. Rekisteröinnit lisääntyivät 6,6 prosenttia eli eniten kuuden suosituimman pakettiautomerkin joukossa. Markkinaosuus nousi 0,8 prosenttia. Joulukuu oli erityisen hyvä kuukausi, sillä rekisteriin vietiin 162 uutta tähtikeulaista pakettiautoa ja myynti lisääntyi vuoden takaisesta 39,7 prosenttia.

Vito ylsi maan 4. suosituimmaksi pakettiautomalliksi 1124 kappaleen myynnillään ja 7,2 prosentin osuudella markkinoista. Sprinter sijoittui 10. sijalle 515 autolla (+ 16 %). X-sarjalaisia myytiin 131 ja Citaneita 87 kappaletta.

Tähtimerkin maine kasvoi ja ostoaikeet lisääntyivät vuonna 2018

Mercedes-Benzin maine ja kiinnostavuus olivat vahvassa kasvussa vuoden 2018 aikana. Kantar TNS:n mittauksessa, jossa arvioitiin eri automerkkien mainetta, Mercedes-Benz saavutti kärkisijan ja vertailuluvun 90. Kyseessä on Kantarin mittaushistorian korkein tulos, ja nousua kirjattiin 2 yksikköä vuodesta 2017. Toiseksi sijoittui Porsche (88) ja kolmanneksi Toyota (85). Kilpailijat BMW (79), Volvo (77) ja Audi (76) löytyvät sijoilta 5–7.

Keväällä 2018 tehdyssä premium-merkkien ostoaie- ja hankinta-aie-mittauksessa Mercedes-Benz nousi niin ikään selväksi ykköseksi. Vuoden 2017 kevätkesään verrattuna Mercedes-Benziin kohdistuvat ostoaikeet olivat 6,5 prosentin kasvussa. Hankinta-aikeet olivat vastaavasti kasvaneet 19,4 prosenttia.

Mercedes-Benzillä edessään 15 autouutuuden vahva vuosi 2019

Vuonna 2018 Mercedes-Benz esitteli monia tärkeitä uutuusmalleja, joista Suomelle merkittävin oli Uudessakaupungissakin valmistettava ja erinomaisen vastaanoton saanut uusi A-sarja. Tärkeiden uutuuksien joukkoon kuuluivat myös CLA, CLS sekä ikoninen G-sarja.

Alkaneesta vuodesta on muodostumassa yksi Mercedes-Benzin historian vilkkaimmista, sillä päivänvalon näkee peräti 15 uutuusmallia. Niistä on nimetty toistaiseksi seuraavat: A-sarjan sedan, Mercedes-AMG A 35, B-sarja, GLE, E300e ja E300de, Mercedes-AMG 4d Coupé, C300e ja C300 de, V-sarja sekä X 350d. Kuusi vuoden uutuusmallia esitellään ja nimetään myöhemmin.

EQ-strategian lopullinen läpimurto edessä vuonna 2019

Mercedes-Benz kehittää ja täydentää käänteentekevää EQ-tuotestrategiaansa vahvasti vuonna 2019. Kestävän liikkumisen EQ-strategia tarjoaa oikean vaihtoehdon kaikkiin tuleviin tarpeisiin, ja sen sovelluksia nähdään käytännössä vuoden aikana esiteltävissä autouutuuksissa. Vaihtoehdot ovat EQ Boost (48 voltin sähköjärjestelmällä varustetut kevythybridit), EQ Power (Plug-in- eli lataushybridit), EQ Power + (Mercedes-AMG-mallien Performance-hybridiratkaisut) sekä EQ eli täyssähköautojen tuoteperhe.

EQ Power -ratkaisun puitteissa Mercedes-Benz esittelee uusia ladattavia nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmalleja C-sarjan kokoluokasta alkaen. Malleissa hyödynnetään kolmannen sukupolven kehittynyttä akustoa, jonka nimelliskapasiteetti on 13,5 kW. Vaikka akuston fyysinen koko on säilynyt ennallaan, kapasiteetti on noussut peräti 110 % entisestä 7,1 kW:sta. Plug-in-järjestelmän huipputeho on 90 kW ja liikkeellelähtömomentti 440 Nm. Suurin yhteisteho on dieselmoottorin yhteydessä 225 kW (306 hv) ja bensiinimoottorin yhteydessä 235 kW (320 hv). Vääntömomentti on molemmissa vaihtoehdoissa rajoitettu sähköisesti 700 newtonmetriin.