Mercedes-Benzin henkilö- ja pakettiautot aloittivat vuoden 2019 lupaavasti

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin tammikuussa 626 kappaletta, ja markkinaosuus nousi kuluneen 12 kuukauden 5,1:stä 5,3 prosenttiin. Näillä luvuilla Mercedes oli tammikuussa maan 8. suosituin henkilöautomerkki. Malleista vahvimmassa vedossa oli A-sarja, jota toimitettiin 205 kappaletta ja jonka markkinaosuus yli kaksinkertaistui tammikuuhun 2018 verrattuna. Seuraaviksi suosituimmat olivat C-sarja (146 kpl) ja E-sarja (111).

Takseissa Mercedes-Benz säilytti ykkösasemansa 46 ensirekisteröidyllä autolla (mo. 23,6 %). Autoista 38 oli E-sarjalaisia, joka oli myös maan suosituin taksimalli 19,5 prosentin osuudella. 20 kysytyimmän taksiauton listalle ylsivät myös C-sarja, Sprinter ja Vito.

Pakettiautovuosi käynnistyi lievällä kasvulla ja tilaston 4. sijalla

Uusia Mercedes-Benz-pakettiautoja ensirekisteröitiin tammikuussa 185 kappaletta. Myynti kasvoi 4,5 prosenttia, ja markkinaosuus nousi 12,4 prosenttiin. Mercedes-Benz oli maan 4. suosituin pakettiautomerkki. Samalla sijalla mallikohtaisella listalla oli Vito (105 kpl). Kympin kärkeen sijoittui myös sijalta 9 löytyvä Sprinter 67 kappaleen menekillään. Sprinterin kasvulukema vuoden takaiseen oli komea 71,8 prosenttia.

Kun lasketaan pelkästään yli 2-tonnisten umpipakettiautojen menekkiä, Mercedes-Benz on maan 3. suosituin pakettiautomerkki 169 toimitetulla autolla ja 14,1 prosentin osuudella markkinasta.

Valtteri Bottas debytoi onnistuneesti Tunturirallissa, F1-testit käyntiin helmikuussa

Tammikuun lopulla ajettu Suomen Tunturiralli sai uutta väriä ja statusta, kun siihen osallistui ensimmäistä kertaa Mercedesin F1-kuljettaja Valtteri Bottas. Bottas ajoi kilpailun M-Sportin WRC-Ford Fiestalla . Hän sijoittui rallin kokonaistuloksissa viidenneksi ja ajoi pohja-ajan yhdellä erikoiskokeella. ”Kuten F1-kuljettajalta voi odottaakin, nopeus ei ollut hänen kohdallaan minkäänlainen huolenaihe. Mutta hänen tekniikkansa puiden keskellä oli todella hyvä. Hän nautti todella nauttivan olostaan, M-Sportin tallipomo Rich Millener ylisti. ”Hän suoriutui hyvin. Viides sija ei ole hullumpi 30 pakkasasteessa”, Millener kommentoi Iltalehden mukaan. ”Ennen rallia toivoin, että hän pystyisi ajamaan erikoiskoepohjat. Hän ajoi, joten hän voi olla todella tyytyväinen, M-Sportin kisakuljettaja Teemu Suninen jatkoi.

Bottakselle ranteiden avaus tuli hyvään tarpeeseen, sillä tämän kauden F1-testit käynnistyvät Barcelonassa jo 18. helmikuuta. Circuit de Catalunyan radalla ajetaan kahteen otteeseen: 18. –21.2 ja uudelleen 26.2. –1.3. Testit päättyvät täsmälleen kaksi viikkoa ennen kauden avaavan Australian GP:n ensimmäisiä vapaita harjoituksia.

Sähköautomallisto laajenee Concept EQV -tila-autolla Genevessä

Ensimmäisenä premium-autonvalmistajana Mercedes-Benz Vans on laajentamassa tila-autotarjontaansa myös sähköautomalleihin eDrive@VANs-strategian mukaisesti. Saatavana ovat jo eVito sekä vuoden 2019 toisella puoliskolla ainakin suurilla markkinoilla myös eSprinter, joiden jälkeen tarjonta laajenee myös vahvasti yksityisautoiluun tarkoitetuilla malleilla. Ensimmäinen silmäys uuteen täyssähköiseen tila-automalliin saadaan maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, jossa ensi-iltansa saa Concept EQV – tila-auto.

Mercedes-Benz rakentaa uuden akkutehtaan Puolaan

Mercedes-Benzin akkutuotantoverkosto on laajenemassa yhdeksään tehtaaseen kolmella mantereella. Uusin akkutehdas perustetaan Puolan Jaworiin, noin sadan kilometrin päähän Saksan rajasta. Mercedes rakentaa Jaworiin parhaillaan moottoritehdasta, joka tuottaa nelisylinterisiä moottoreita hybridi- ja polttomoottorimalleihin. Tuotanto käynnistyy tämän vuoden aikana ja luo tuhat uutta työpaikkaa. Tehtaan kylkeen perustetaan myös akkutehdas, joka työllistää jatkossa noin 300 ihmistä. Akkujen sarjatuotanto uusia EQ-sähköautomalleja varten alkaa ensi vuosikymmenen alussa. Sekä moottori- että akkutehtaissa pyritään CO2-neutraaliin tuotantoon. Daimler on investoinut akkutuotantonsa laajentamiseen yli miljardi euroa.

Mercedes-Benz juhlii autourheilun 125-vuotista historiaa

Heinäkuussa 1894 ajettiin maailman ensimmäinen autokilpailu Pariisista Roueniin. Kahdessa voittaja-autossa käytettiin moottoreita, jotka olivat kehittäneet Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach. Tästä alkoi Mercedes-Benzin kilpa-autohistoria, joka huipentui voittoihin myös vuonna 1895, Nizzassa 1901 ja kolmoisvoittoon Lyonin Grand Prix –kisassa 1914. Tuotekehitys toi radoille kompressoriautot 1922 ja kuuluisat Hopeanuolet, jotka hallitsivat ratoja 1930–1950-luvuilla. Niinpä moottoriurheilun perinteet ovat sisäänkirjoitettuina Mercedes-Benzin DNA:ssa vahvimmin kuin missään muussa automerkissä. Mercedes-Benz Classic osallistuu tänä vuonna kaikkiaan seitsemään kilpailutapahtumaan, joista ensimmäiset ovat Mille Miglia 15. –18.5., Sivretta Classic 4. –6.7. ja Goodwood Festival of Speed 4. –7.7.