Uutiset

Autot

Mestarimekaanikko 2016 -kilpailu on ratkennut

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjesti kaikille autoalan ammattilaisille avoimen Mestarimekaanikko 2016 -kilpailun jo kymmenennen kerran. Kilpailun finaali ja palkintojenjako tapahtui Stadin ammattiopiston tiloissa torstaina 21.1.2016.

Stadin ammattiopistossa Haagassa 21.1.2016 pidettyyn Mestarimekaanikko 2016 -finaaliin osallistui semifinaalista jatkoon päässeet kolme kilpailijaa. Kilpailijoiden tehtävänä oli suorittaa kolme eri työrastia. Rastien pituus oli 45 minuuttia ja niistä kustakin oli jaossa 10 pistettä, joten finaalin maksimipistemäärä oli 30 pistettä.

Voittajaksi kilpailusta selvisi Tomi Vainikainen, Ylämylly (Veljekset Laakkonen Oy, Joensuu)24,75 pisteellä. Voitosta hän sai noin 1000 euron arvoisen tuotepalkinnon.

Toiseksi sijoittui Kari Vihelä, Kalajoki (Autotalo Antti-Roiko Oy, Ylivieska) 24,25 pisteellä ja kolmanneksi Miika Lindberg, Kotka (Auto-Suni Oy, Kotka) 20,75 pisteellä. Toisesta sijasta jaettiin noin 750 euron arvoiset ja kolmannesta noin 500 euron arvoiset tuotepalkinnot. Loput semifinaaliin jääneet kilpailijat sijoittuivat jaetulle neljännelle sijalle saaden kukin palkinnoksi valitsemansa Autoalan Koulutuskeskus Oy:n julkaiseman kirjan. Lisäksi kukin finalisti sai vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään sekä Suomen Autolehden vuosikerran.

Finaalikilpailun sisältö

Rasteista ensimmäinen oli moottorivian etsintä. Kilpailijoiden tehtävänä oli tutkia ja etsiä katsastuksessa hylkäykseen johtaneen moottorin vikakoodin aiheuttajaa. Kohdeautona oli vuosimallin 2003 Volvo XC90. Arvosteluperusteina olivat kytkentäkaavioiden tulkinta, oskilloskoopin ja Break Out Boxin käyttö, työturvallisuus sekä vikojen löytäminen, joita olivat nokka-akselin asentotunnistimen anturin johtovika sekä EVAP-venttiilin letkun vuoto.

Toinen rasti oli polttoainekäyttöisen lisälämmittimen (Webasto) vianetsintä. Laitteisto oli hyvin esillä, sillä se sijaitsi koulutuskäyttöön rakennetussa testaustaulussa. Arvostelukohteina olivat muun muassa testerin kytkentä, vikakoodien luku ja nollaus, testerin näyttämän datan ymmärtäminen ja sen hyödyntäminen, komponenttien testaus testerillä, sulakkeiden tarkastus ja vian löytäminen. Vika oli rikkinäisessä kelloajastimen sulakkeessa ja tukkeutuneessa palotilan imuputkessa.

Kolmas rasti oli hybridiauton ilmastointilaitehuolto ja asiakaspalvelu. Kilpailukohteena oli vuoden 2015 Mitsubishi Outlander PHEV. Arvostelukohteina olivat muun muassa ilmastoinnin toiminnan tarkastus, ulkoiset tarkastukset, kaasuanalyysi ennen huoltolaitteen kytkemistä, kylmäaineen talteenotto ja sen analysointi, koeponnistus typellä, alipaineistus, kylmäaineen täyttö, öljyn valinta ja toiminnan tarkastus.

Rastien suunnittelusta, pidosta ja arvostelusta niin semifinaalissa kuin finaalissa vastasivat pääasiassa viisi Metropolia Ammattikorkeakoulun autoinsinööriopiskelijan projektioppimisryhmän jäsentä: Esko Aalto, Topi Autio, Aksel Danielson, Robert Niinikoski ja Joonas Qaraman. Kilpailutehtävien toteutuksella he suorittivat samalla omiin opintoihinsa liittyvää projektityökurssia. Heitä olivat tukemassa autoalan ammattilaiset Diagno Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Seppälä, HMV-Systems Oy:n kouluttajat Jarmo Aalto sekä Jorma Höyteinen, Wihuri Oy:n Teknisen Kaupan osastopäällikkö Jouni Kiviranta, Stadin ammattiopiston opettaja Petri Hanski ja kilpailupaikkana toimineen oppilaitoksen yhteyshenkilönä koulutuspäällikkö Aku Lämsä. Lisäksi taustatukea rastien suunnittelussa antoivat Ari Berghäll Finntest Oy:stä ja Jaakko Penttinen Delta Motor Groupista.

Lue seuraavaksi