Uutiset

Autot

Michelin ja GM yhteistyössä kohti ilmattomien renkaiden aikakautta

Michelin ja General Motors esittelivät kestävän liikkuvuuden Movin’On -huippukokouksessa Montrealissa 4. kesäkuuta uuden sukupolven airless-rengasteknologiaa. Kyseessä on henkilöautoihin kehitetty Michelin Uptis -prototyyppirengas, eli “Unique Puncture-proof Tire System”.

Michelin ja GM julkistivat myös yhteisen tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on validoida prototyyppiasteella oleva Uptis niin, että GM voi Pohjois-Amerikassa varustaa henkilöautomallejaan ilmattomilla Uptis-renkailla jo vuoden 2024 alkupuolella.

Michelin ja GM testaavat parhaillaan Uptis-prototyyppiä Chevrolet Bolt EV -sähköautossa. Myöhemmin tänä vuonna käynnistetään Uptisin testit todellisissa olosuhteissa Bolt EV -testikalustolla Michiganissa Yhdysvalloissa.

Uptis on ilmaton rengas-vanneyhdistelmä, joka on todellinen läpimurto henkilöauton renkaissa, sillä se eliminoi täysin renkaan puhkeamisen riskin.

Se tuo uudenlaisen turvallisuudentunteen sekä kuljettajalle että kanssamatkustajille.

Henkilöautokalustojen ylläpitäjille luvassa on lisää nopeutta ja tehokkuutta kaluston tarjonnassa, kun rengasrikkojen korjaamiseen ei kulu aikaa eikä rahaa, ja ilmattomien renkaiden huoltotarve on lähes olematon.

Ympäristön kannalta hyöty on merkittävä, sillä raaka-aineiden käyttö vaihto- ja vararenkaiden valmistukseen vähenee sitä mukaa, kun niiden tarve poistuu.  

Uptis prototyyppi on iso askel kohti Michelinin vuonna 2017 esittelemää tulevaisuudenvisiota, joka edustaa yhtymän tutkimus- ja tuotekehitysstrategiaa kestävän liikkuvuuden hengessä. Michelin esitteli visiossaan neljä innovaatiotoiminnan peruspilaria: ilmattomat renkaat, älyrenkaat, 3D-tulostetut renkaat sekä sataprosenttisesti kestävät materiaalit renkaanvalmistuksessa (kokonaan kierrätetyt tai uusiutuvat materiaalit).  

“Uptis osoittaa, että Michelinin visio tulevaisuuden kestävästä liikkuvuudesta on saavutettavissa”, sanoo Michelin-yhtymän pääjohtaja Florent Menegaux. “Toimimalla yhteistyössä strategisten partnereiden kuten GM:n kanssa voimme tuoda tulevaisuuden liikkuvuuden ratkaisut tähän päivään.”  

“General Motors näkee valtavat mahdollisuudet Uptis-renkaan myötä. On kiehtovaa tehdä yhteistyötä Michelinin kanssa tämän läpimurtoteknologian parissa”, sanoo General Motorsin ostotoiminnasta ja toimitusketjuista vastaava johtaja Steve Kiefer. “Uptis on ihanteellinen voimavara autoteollisuuden viemiseksi kohti tulevaisuutta, ja erinomainen esimerkki siitä, kuinka yhteistyö ja innovaatiotoiminta tavarantoimittajiemme kanssa koituu lopulta asiakkaidemme eduksi.”

Uptis-prototyyppi on “uudelleen ajateltu” rengas tämän päivän autoihin, mutta se on myös ihanteellinen rengas erilaisiin, vielä kehitteillä oleviin ajoneuvoihin ja liikkumismuotoihin. Huomisen autot ja kalustot, olivatpa ne autonomisia, täyssähköisiä, yhteiskäyttöautoja tai muita vastaavia, edellyttävät lähes täysin huoltovapaita renkaita ollakseen mahdollisimman toimivia. 

“Michelin Uptis prototyyppi on osoitus innovaatiokapasiteetistamme sekä high-tech -materiaalien hallinnan että visiomme toteuttamisen suhteen”, toteaa Eric Vinesse, Michelin-yhtymän tutkimus- ja tuotekehitystoimintojen johtaja.

Uptis prototyypin innovaatiot ovat perustavanlaatuisia sekä renkaan rakenteessa että komposiittimateriaalien hyödyntämisessä. Niiden ansiosta ilmaton Uptis kantaa auton painon normaaleissa maantienopeuksissa. Ne ovat innovaatioita, joiden tuloksena voidaan saavuttaa suuria ympäristösäästöjä, sillä noin 200 miljoonaa rengasta maailmassa romutetaan ennenaikaisesti rengasrikkojen ja väärien rengaspaineiden aiheuttaman epätasaisen kulumisen vuoksi.

Uptis-prototyyppi on suuri edistysaskel ja osoitus Michelinin ja General Motorsin yhteisestä sitoutumisesta turvallisempien ja kestävämpien liikkuvuusratkaisujen kehittämiseen.

LUE MYÖS Miten laadukkaita autonrenkaita kehitetään?

Lue seuraavaksi