Mitsubishi esittelee MI-TECH PHEV -konseptiauton Tokiossa

Mitsubishi on esitellyt tänään Tokion autonäyttelyssä uuden kompaktin kokoluokan katumaasturi MI-TECH PHEV -konseptiauton. Mitsubishi Motorsin toimitusjohtaja Takao Kato ja operatiivinen johtaja Ashwani Gupta esittelivät uuden konseptiauton tiedotustilaisuudessa ja kertoivat samalla lisää Mitsubishin malliston sähköistämisstrategiasta.

"Olemme omistautuneet sähköistämisteknologialle, erityisesti ladattaville hybrideille", Kato sanoi. "Laajennamme sähköistettyjen ajoneuvojen valikoimaa tarjoamalla lisää vaihtoehtoja ja hyödyntämällä allianssimme monipuolista sähköistysteknologiaa. Haluamme olla tulevaisuudessa PHEV-luokan johtava autonvalmistaja." 

Gupta lisäsi, että Mitsubishi aikoo käyttää sähköistämisen teknologioitaan kaikkiin uusiin keskikokoisiin ja kompakteihin katumaastureihinsa vuoteen 2022 mennessä.

MI-TECH PHEV -konsepti on suunniteltu kompaktin kokoluokan ladattavaksi hybridikatumaasturiksi, joka tarjoaa ennennäkemättömän ajonautinnon ja etenemiskyvyn monenlaisissa maasto-olosuhteissa. MI-TECH:in kevyt ja kompakti rakenne, uusi PHEV-voimansiirto, nelimoottorinen sähköinen nelivetojärjestelmä ja edistykselliset avustavat ja aktiivisen turvallisuuden teknologiat ovat ainutlaatuinen yhdistelmä luokassaan. Uusi konseptiauto ilmentääkin hyvin Mitsubishin bränditunnusta: “Drive Your Ambition”.

Dynaaminen ”Buggy-muotoilu”

MI-TECH PHEV -konsepti on suunniteltu ”Buggy” -tyyppiseksi ajoneuvoksi, joka ilmentää sen valmiutta erilaisiin maasto-olosuhteisiin. Konseptin keulan muotoilussa on käytetty Mitsubishin tunnusomaista ”Dynamic Shield” etusäleikköä, johon on tuotu satiinipinnoitettua väriä korostamaan sen sähköautomaisuutta. Lisäksi T:n muotoiset ajovalot ja alumiiniset alleajosuojat korostavat keulan erottuvaa ulkoasua.

Konseptin kylkien korotetut ja terävät muotoilun reunat ja halkaisijaltaan suuret renkaat tuovat esiin suorituskyvyn maastoautona. MI-TECH:in takaosa on vastaavasti suunniteltu kuusikulmaisen muodon mukaan yhdistettynä keulasta tuttuihin T:n muotoisiin valoihin.

Sisällä vaakasuora kojetaulu ja käytännöllinen muotoilu helpottavat auton käsittelyä ja hahmottamista maastossa. Vaakasuoraa teemaa korostavat edelleen kojelautaan ja ohjauspyörään lisätyt kuparinväriset koristelistat. Tietokoneen näppäimistön muotoiset kytkimet on sijoitettu keskikonsolin yläpuolelle, ja etukahva toimii myös käsityynynä, jotta kytkimien käyttö olisi mahdollisimman helppoa. Lisäksi tuulilasinäyttö esittelee graafisesti kaikki kuljettajan kannalta merkitykselliset tiedot, kuten auton käyttäytymisen, maaston ja optimaalisen reitin opastuksen.

Kevyt ja kompakti PHEV-voimansiirto

MI-TECH:in uudessa PHEV-voimansiirrossa sähköä tuottaa kevyt ja kompakti kaasuturbiini, joka toimii generaattorina perinteisen bensiinimoottorin sijasta. Konseptin uusi PHEV-voimansiirto tutkii järjestelmän soveltuvuutta etenkin kompaktin kokoluokan katumaastureihin. Kaasuturbiini on tehokas voimanlähde kokoonsa ja painoonsa nähden. Lisäksi kaasuturbiini voi käyttää polttoaineenaan dieseliä, kerosiinia tai alkoholia, joka tekee siitä soveltuvan eri markkina-alueiden vaatimuksiin.

Sähköinen nelimoottorinen nelivetojärjestelmä

MI-TECH -konseptissa on käytössä Mitsubishin uusi sähköinen nelimoottorinen nelivetojärjestelmä. Se on varustettu integroidulla ajoneuvodynamiikan ohjausjärjestelmällä, jossa on etu- ja takaosan aktiivinen suuntaohjaus. Jarrusatuloiden muuntaminen sähköiseksi on mahdollistanut myös korkean tehovasteen, ajon tarkkuuden hallinnan, parantuneen neljän pyörän jarrutusvoiman sekä paremman hallittavuuden ja pidon. Jos esimerkiksi maastoajossa kaksi pyörää pyörivät tyhjää, järjestelmällä on kyky siirtää optimaalinen käyttövoima edelleen maassa olevalle kahdelle pyörälle ja jatkaa ajamista.

Edistykselliset avustavat ja aktiivisen turvallisuuden teknologiat

MI-TECH PHEV -konseptiauto on varustettu Mitsubishin uudella HMI-infonäytöllä, joka näyttää tuulilasinäytön kautta esimerkiksi ajoneuvo-, tie- ja ympäröivät liikenneolosuhdetiedot, joiden avulla kuljettajat voivat tehdä ajon kannalta tärkeitä päätöksiä myös huonoissa sää- ja näkyvyysolosuhteissa.

Varustettuna seuraavan sukupolven MI-PILOT-kuljettajan avustustekniikalla, MI-TECH-konseptiauto laajentaa kuljettajan tukea maanteiden lisäksi myös päällystämättömille teille.

 

Lue myös: Matkalla sähköautoiluun