Mitsubishin L200-avolava sai uuden, äijämäisen kuosin

Esa Suominen

Mitsubishi uudisti L200-avolavansa niin ulkoisesti kuin teknisesti. Eikä kyse ole pelkästään faceliftistä, vaan auto on kokenut perusteellisen muodonmuutoksen, katsottiinpa sitä sitten miltä suunnalta tahansa. Keulan ilme on saanut reilusti jykevyyttä. Muotokieltä on haettu merkin henkilöautoista. Ulkoisten muutosten lisäksi voimalinja on uudistunut niin moottorin kuin voimansiirron osalta.

Mitsubishi L200 on saanut kuudennen mallisukupolvensa myötä äijämäisemmän ulkoasun edeltäjäänsä verrattuna. Pystympi ja hieman korkeampi keula tekee autosta räyhäkkään näköisen.

Nyt esiteltävä uusi Mitsubishi L200 on mallin kuudes sukupolvi. Edellinen julkaistiin vuonna 2014. Tämänkertainen uudistus on edeltäjäänsä perusteellisempi. Valmistaja sanoo yli puolet auton osista olevan uusia.
Merkin ensimmäinen noin tonnin kantavuuden omaava avolava-auto näki päivänvalon vuonna 1978. Alkumetreillä auton nimi oli Forte, joka sittemmin muuttui L200:ksi. Takavetoisena syntynyt Forte sai pian alleen Mitsubishin kehittämän nelivedon, jota myöhemmin hyödynnettiin myös merkin maineikkaassa Pajero-maastoautossa. Eurooppaan L200 tuli 1990-luvun alussa. Tämän vuosikymmenen puolenvälin jälkeen EU-alueelle on myyty yli 100 000 L200-pick-upia. Eniten niitä menee Iso-Britanniaan.
Kaiken kaikkiaan Mitsubishin avolavaa on toimitettu maailmanlaajuisesti jo yli 4,7 miljoonaa kappaletta, jonka myötä se on merkin toiseksi myydyin malli kautta aikojen. Tänä päivänä autoa myydään 150 maassa. Uuden mallin myötä valmistaja lähtee tavoittelemaan pick-up-segmentin ykköstilaa globaalisti. Suomessa myydään vuosittain reilut 1 500 pick-upia, josta Mitsubishi L200:n osuus on noin kymmenen prosenttia. Yhteensä Suomeen on myyty noin 6 700 kappaletta L200:a koko sen elinkaaren aikana.

Keulan ilme on sopivan mahtipontinen ajan hengen mukaan. Ajovalot ovat led-toimiset ja ne on sijoitettu mahdollisimman ylös. Tämä antaa odottaa hyviä valotehoja.

Äijämäisyyttä kehiin

Ehkä näkyvin ulkoinen muutos on keulan uusi muotoilu. Aikaisempi hieman luiskamainen keula on muuttunut pystymmäksi ja korkeutta on tullut 40 millimetriä lisää. Äkkiseltään se kuulostaa huonolta, että korkeus on kasvanut. Koeajon yhteydessä tuli kuitenkin todetuksi, että auton etupää on nyt helpompi hahmottaa kuljettajan paikalta, kun se ei kaarru loivasti alas. Näin aikakin pitkän kuljettajan (190 cm) mielestä. Lopputulema on juuri maahantuojankin mainostama äijämäinen ulkoasu. Tunnelmaa täydentävät vielä pyöräkaarien niin ikään jyhkeämpi muotoilu. Ajovalot ovat jatkossa ledit ja korkeamman keulan johdosta ne myös sijaitsevat aikaisempaa ylempänä. Tästä on varmasti etua. Seikkaa ei päästy vielä testaamaan esittelyn valoisan ajankohdan johdosta. Palaamme asiaan. Keulan perusteellisen muutoksen ohella myös perän ilme on täysin uusi. Valmistaja on antanut uudelle ulkoasulle nimen, Solid Rock, joka istuukin hyvin yhteen uuden kuosin kanssa.

Yksi moottori

Mitsubishi on päätynyt uuden L200:n osalta käyttämään vain yhtä dieselmoottorimallia. Bensiinimoottoria ei ole enää saatavilla L200:een, eikä hydrideistä tai sähköversioista ainakaan vielä puhuttu mitään. Tosin plug-in-hybridiversio olisi teknisesti toteutettavissa, mutta toteutumisaikataulusta ja -mahdollisuuksista ei ollut tietoa.
Pick-upin nokalla tikkaa nyt aina 2,2-litrainen Common Rail -turbodieselmoottori, josta tehoa otetaan 110 kilowattia (150 hv) ja vääntöä 400 newtonmetriä. Moottori täyttää Euro 6d temp -päästönormit. Tarjolla on siis vain yksi, edellä mainittu tehoversio. Suomessa alettiin soveltaa syyskuun alussa WLTP-päästömittaustapaa myös pakettiautoissa. Uuden L200:n kannalta se merkitsee päästöjen johdosta verotuksen kasvua, mutta kun pakettiautoissa huomioidaan ajoneuvon kokonaispaino, joka uudessa L200:ssa on hieman kasvanut (nyt 3 110 kg), pysyy veron kasvu maltillisena kaksipaikkaiseksi rekisteröitäessä. L200:n saa myös viisipaikkaisena, mutta tuolloin siihen sovelletaan henkilöautojen päästöverotusta. Maahantuojan mukaan valtaosa maassamme rekisteröitävistä L200:sta tulee olemaan kaksipaikkaisia juuri verotusteknisistä syistä.
Moottorin perään on tarjolla joko manuaali- tai automaattivaihteisto. Molemmat ovat kuusipykäläisiä. Automaattivaihteisto on uutta konstruktiota. Lyhyen koeajon aikana uusi automaattilaatikko jätti itsestään hyvän kuvan. Vaihdevipu on perinteinen ”keppi” keskellä. Sen käyttö on jouheaa, ja vaihteiden vaihto tapahtui yhtä lailla pehmeästi maantieajossa. Maastossakin uusi automaatti veti tasaisen tunnokkaasti.

Uusi L200 pysyy jaloillaan jopa 45 asteen sivuttaiskallistuksessa. Tässä kaltevuutta on ”vain” 30 astetta.

Autossa on perinteinen, takapyöriin vaikuttava mekaaninen seisontajarru. Käsijarruvivun yläpuolella, oikealla on vetotavan, kierrättävä valintakytkin. Sen käyttö on jouheaa. Keskikonsolin käsinojan alta aukeaa suuri säilytyskaukalo.

Monipuolista vetoa

Maantieajossa L200 on takavetoinen (2WD). Uuden Super Select 4WD II -järjestelmän myötä on tarjolla useita vetotapoja, ja niiden valinta on helppoa. Haluttu vetotapa valitaan vaihdekepin edessä olevalla kierrettävällä, sähköisellä kytkimellä, jonka käyttö on kevyttä ja helppoa. Käytössä on neljä ajotilaa, termi jota Mitsubishi käyttää; 2H=takaveto, normaaliajoon; 4H=neliveto, vaativampiin olosuhteisiin; 4HLc=neliveto keskitasauspyörästön lukolla, maasto-olosuhteisiin; 4LLc=neliveto edellisen toiminnoin plus alennusvaihde paremman väännön takaamiseksi. Taka-akselin tasauspyörästön lukko on nyt vakiona Double Cab -malleissa, eikä se ole yhteydessä tuohon Super Select 4WD -järjestelmään. Se on erillinen lukko, joka kytketään omasta painikkeesta. Vaihto taka- ja nelivedon välillä voidaan tehdä autoa pysäyttämättä alle 100 kilometrin tuntivauhdissa. Näin takaveto on aina helppo heittää tarvittaessa päälle, jolloin polttoaineen kulutuskin pysyy kurissa.
Vetotapojen valinnan lisäksi on tarjolla eri ajoalustoille mukautuvia Off-Road-ajotiloja. Niitä on yhteensä neljä kappaletta; Gravel, Mud/Snow, Sand ja Rock, kuten auton näyttö ne kertoo eli sora, muta/lumi, hiekka ja kivikkoinen maasto. Off-Road-ajotilat ovat käytössä vain vetotavan valinnoilla 4HLc ja 4LLc. Maastoajoa varten on mukana tietenkin alamäkihidastin, jolla on koetun perusteella homma hanskassa. Luokkansa pienimmäksi mainittu kääntösäde (5,9 metriä) helpottaa omalta osaltaan ajoa maastossa, kuin myös kaupunkipyörittelyssä. Jousituksen pidentynyt joustovara parantaa myös maastoajo-ominaisuuksia. Autolle luvataan 45 asteen sivukallistuskulma. Esittelytilaisuudessa päästiin autoa testaamaan ”vain” 30 asteen sivuttaiskallistuksella. Jo siinä oli pitelemistä, että pysyi penkillä. Myös muut maastorastit kuten ristiriipunnat, jyrkät ala- ja ylämäkiajot ja liejuiset metsäpolkuryöminnät sujuivat kivuttomasti.

Ohjauspyörä toimintoineen on tuttu Mitsubishin henkilöautomalleista. Mittariston sekä keskikonsolin kosketusnäyttö ovat nekin peräisin merkin henkilöautopuolelta. Lyhyen valikkosulkeisen jälkeen toiminnot vaikuttivat hyvin selkeiltä. Tarjolla ovat tämän hetken perustoiminnot; radion/musiikin kuuntelu eri lähteistä (jopa DAB-radio) sekä puhelintoiminnot älypuhelimeen liitettynä. Navigointia ei paketissa ole, mutta se hoituu nyt vakiona olevan älypuhelinliitännän avulla (Android Auto tai Apple Carplay). Siinä kännykän toiminnot linkitetään auton kosketusnäytöllä käytettäväksi.

Turvallisuuden nimissä

Tämän päivän uudet autot ovat pullollaan digitaalitekniikkaa. Uusi L200:kaan ei ole jäänyt siitä paitsi, joskaan sen määrä ei ole ylitsepursuava. Mukaan on pakattu sopivasti käyttöä helpottavia ja turvallisuutta parantavia ominaisuuksia, kuten Multi Around Monitor -kamerajärjestelmä auton ympäristön kamerakuvien tutkailemiseen keskikonsolin näytöltä, myös lintuperspektiivistä; etutörmäysvaroitin esimerkiksi lähellä olevien jalankulkijoiden havaitsemiseksi; kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin sekä risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa. Mukana on myös harvemmin nähty virheellisen kiihdytyksen estojärjestelmä. Se estää auton äkillisen kiihdyttämisen, jos etu- tai takatutkat havaitsevat lähellä jotain esteitä.
Kuljettajan näkymät ovat pysyneet lähes ennallaan. Ohjauspyörään on tullut lisää toimintoja. Sama ratti on käytössä Mitsubishin henkilöautoissa kuten myös keskikonsolin kosketusnäyttömoduuli. Autosta on tarjolla kaksi ohjaamoversiota; kaksiovinen ja kaksipaikkainen Club Cab sekä neliovinen ja viisipaikkainen Double Cab. Ensin mainittua on myyty aikaisemmin selvästi enemmän. Maahantuojan osalta uskotaan tämän kääntyvän pian Double Cabin eduksi, koska kyseistä versiota tullaan varmasti jatkosta rekisteröimään aikaisempaa enemmän kaksipaikkaiseksi, joka tuo näin helposti käytettävää, suojaisaa kuljetus- ja säilytystilaa vaikkapa työkaluille.

Maksimissaan L200:lla saa vetää 3 100 kilogrammaa painavaa perävaunua. Ja nelivetoisena sen vaunun saa kiskottua haastavaankin paikkaan.

Syksyllä Suomeen

Uusi Mitsubishi L200 pick-up syntyy merkin suurimmalla, Thaimaassa sijaitsevalla tehtaalla. Vuodessa sieltä valmistuu noin 400 000 ajoneuvoa L200:t mukaan lukien. Valmistaja uskoo vahvasti uuden mallivuoden 2020 L200:n kasvattavan mallin myyntiä ja markkinaosuutta ympäri maailman.
Uutuus esiteltiin Suomen lehdistölle syyskuun lopulla. Myynti alkoi heti lokakuun alussa ja ensimmäisiä asiakasautoja on saatu maahan. Hinnat alkaen -hinta on 33 990 euroa (sis. alv). Siihen hintaan saa kaksipaikkaisen (Club Cab) ja manuaalivaihteisen, Pro-varustelutason L200:n. Toisessa ääripäässä on viisipaikkainen ja automaattivaihteinen, Instyle-varusteltu auto. Sen hintalapussa lukee 63 550 euroa. Siinä kolmelle takajakkaralle kertyy hintaa lähes 6 000 euroa per kappale, kiitos sitkeän autoverotuksemme.   

 

Lue myös: Mitsubishille tulossa vahva vuosi Suomessa