Mitsubishin pick-up-mallisto 40 vuotta

Mitsubishin pick-up-mallisto täyttää tänä syksynä 40 vuotta. Ensimmäisen mallin nimeksi tuli Forte, mutta vientimalleissa käytettiin myös nimeä L200, joka on edelleen käytössä. Forte suunniteltiin alusta asti tarjoamaan voimaa ja luotettavuutta ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen.
 
Forte tarjosi tuhannen kilon kuljetuskapasiteetin yhdistettynä helppoon ajettavuuteen ja vankkaan luotettavuuteen. Tämä tuotti sille nopeasti vakaan suosion lumisista erämaista paahteisille aavikoille.
 
Antaakseen asiakkailleen mahdollisuuden kulkea vielä pidemmälle Mitsubishi Motors lisäsi vuonna 1980 mallistoon 4x4-version, joka perustui sen omaan neliveto-osaamiseen. Mallista tuli Mitsubishin modernien 4WD-ajoneuvojen perusta, jolle myöhemmin kehitettiin legendaarinen Pajero.
 
Usealla markkina-alueella Triton-nimiseksi muutetulla lava-autolla oli suuri vaikutus Mitsubishin liiketoimintaan. Ensimmäisen ja toisen sukupolven alustat valmistettiin pääasiassa Mitsubishin Ohen tuotantolaitoksilla Japanissa. Vuonna 1996 esitellystä kolmannesta sukupolvesta lähtien tuotanto on keskitetty Thaimaan Laem Chabangiin, josta autot viedään kaikkialle maailmaan. Laitos on nykyään Mitsubishin suurin tehdas, joka tuottaa vuosittain noin 400 000 ajoneuvoa.
 
Seuraavassa lyhyt kertaus Mitsubishin lava-autojen aiemmista sukupolvista.

1. sukupolvi

Syyskuu 1978
– Kantavuudeltaan 1000-kiloinen Forte esitellään Japanissa. Autoa aletaan tuottaa vientiin esimerkiksi nimillä Mitsubishi Truck ja L200. Vienti Yhdysvaltoihin alkaa seuraavassa kuussa.
– Aluksi on saatavana vain single cab -korimalli. Autoa liikuttaa 2-litrainen bensiinimoottori, jolle Pohjois-Amerikassa on vaihtoehtona 2,6-litrainen ja muilla markkina-alueilla 1,6-litrainen versio. Vientimarkkinoille on tarjolla myös 2,3-litrainen dieselmoottori.
Lokakuu 1980
– Kytkettävä neliveto esitellään

2. sukupolvi

Maaliskuu 1986
– Täysin uusitun malliston esittely. Korivaihtoehtoja on kolme: Single Cab (kaksi versiota), Club Cab sekä Double Cab. Myös uudet takaveto- ja nelivetovoimansiirtolinjat esitellään. Moottoreina on 2- ja 2,6-litraiset bensiinimoottorit sekä 2,5-litrainen diesel.
Toukokuu 1991
– Auto tulee Japanin markkinoille Strada-mallinimellä

3. sukupolvi

Marraskuu 1995
– Thaimaassa esitellään uusi L200 Strada
– Tuotanto keskitetään Mitsubishin Laem Chabangin tehtaalle
– Korivaihtoehtoina ovat Single Cab, Club Cab sekä Double Cab, ja moottorivaihtoehtoina 2,5- tai 2,8-litraiset dieselmoottorit. Neliveto on varustettu innovatiivisella Easy Select 4WD -järjestelmällä.

4. sukupolvi

Elokuu 2005
– Uusi Triton esitellään Thaimaassa, minkä jälkeen mallia aletaan myydä myös muilla markkina-alueilla
– Korivaihtoehdot ovat Single Cab, Club Cab ja Double Cab. Moottoreina on tarjolla uudet 2,5- ja 3,2-litraiset common rail -dieselit. Voimansiirtovaihtoehdot ovat takaveto tai Easy Select 4WD- tai Super Select 4WD -järjestelmillä varustettu neliveto.

5. sukupolvi

Marraskuu 2014
– Viidennen sukupolven malli esitellään Thaimaassa.
– Korivaihtoehdot: Single Cab, neliovinen Club Cab sekä Double Cab
– Moottorivaihtoehdot ovat uusi 2,4-litrainen MIVEC- turbodiesel, 2,5-litrainen turbodiesel ja 2,4-litrainen bensiinimoottori. Voimansiirtoon on valittavissa taka- tai neliveto. Jälkimmäinen on saatavana sähköisesti toimivalla Super Select 4WD-II -järjestelmällä.