Uutiset

Autot

Monikäyttömalli työhön ja vapaa-aikaan – Fiat Ducato -retkeilyauto

Koeajoautomme oli malliston keskimmäinen, Advance-malli. Perusautona oli Fiat Ducaton 3,5-tonninen, 15 kuution umpikorilla ja 4,035 metrin akselivälillä oleva, 3,0-litrainen 157-hevosvoimainen Multijet Power –malli. Tämän retkeilyauton etuja ovat muun muassa: sitä saa ajaa henkilöautokortilla, eikä siinä ole nopeudenrajoitinta ja se on hinnaltaan hieman vastaava kuorma-autoversiota edullisempi. Tehdasvarusteena autoon oli tilattu taaksepäin kääntyvät etuistuimet.

Basic-varustelu pohjana

Advance-mallin pohjana on tietenkin Basic-varustus, joka käsittää täysvaneroinnin mukaan lukien kuormatilan sekä jatko-ohjaamon lämpö- ja kosteuseristyksen. Jatko-ohjaamon seinät ja katto on verhoiltu ajoneuvohuovalla samoin kuin ikkunanpielet on verhoiltu. Sivuliukuovi sekä vasen sivuikkuna on varustettu lämpölasi-ikkunoilla ja tummennuskalvoilla.

Takapenkki muodostuu neljästä pehmeästi muotoillusta istuimesta, jotka kaikki on varustettu niskatyynyillä ja kolmipisteturvavöillä. Takapenkin kiinnitystä varten on auton väliseinään rakennettu direktiivin mukaiset turvarakenteet. Takaistuimen alla on tilava säilytyslaatikko, jonne on sijoitettu myös lisälämmittimen puhallin sekä yksilevyinen kaasukeitin. Laatikon takalevyn alaosasta aukeaa lastausluukku pitkän tavaran kuljettamista varten. Liukuoven viereen laatikon päätyyn ulkopuolelle on sijoitettu autoon vaadittava sammutin. Muuta varustusta Basic-mallissa on kattovalaisin, lattian kangasmatto, irrotettava pöytä sekä vapaavirtauskattoventtiili. Vuodepaikat kahdelle saadaan ohjaamon takaosaan kääntämällä takapenkin selkänoja alas ja taittamalla takajalkatilan edessä oleva levy suoraksi.

Advance-mallin vakiovarustelu

Basic-varustelun lisäksi ajamassamme Advance-mallissa on vakiona halogen-sisävalaistus porrasvalolla eli yhteensä kuusi kappaletta suunnattavia halogen-valoja. Nämä oli kuitenkin korvattu ajokissamme lisävarusteena saatavilla neljällä led-valolla. Jatko-ohjaamo on Advance-mallissa verhoiltu normaalisti Monza-kangasverhoilulla kuten etukattokin, mutta istuimiin oli valittu optiona saatava puolinahkaverhoilu. Lisäksi Advance-varustelu sisältää suunnattavan valon kuormatilaan, irrotettavan pöydän mukitelineillä sekä 13 cm kaiuttimet.

Advance-lisävarusteet

Lisävarusteena Advance-varusteluun oli autoon lisätty erinäisiä varusteita, kuten optiikkapaketti, joka sisälsi Cobran EC-tyyppihyväksytyn lisävalotelineen Hellan lisävaloilla sekä ruostumattomasta kiillotetusta 60/80 mm:n putkesta valmistetut Cobran kylkiputket. Multimedia-pakettiin puolestaan kuului kahden DIN:n kokoinen Eclipse AVN 2227P-merkkinen radio/cd/mp3/navigaattori-yhdistelmä bluetooth-ominaisuudella. Kätevä erikoisuus laitteessa oli, että navigaattori-näytön sai otettua vaikkapa mukaan kaupungille. Lisäksi pakettiin kului Macromin 14” taulu-TV sekä DVD-soitin takamatkustajien viihdyttämiseksi. Lisälämmittimeksi oli valittu Sirocon 4400 Kcal:n vesikiertoinen lisälämmitys omalla puhaltimella. Tämä oli kytketty auton omaan lämmitysjärjestelmään erillisellä sulkuventtiilillä. Lisäksi koko ohjaamo oli varustettu irrotettavalla kangasmattosarjalla ja verhoilla verholautoineen. Istuimet, mukaan lukien kääntyvät etuistuimet, oli verhoiltu nahalla ja Monza-kankaalla. Perävaunun vetoa varten oli asennettu vetokoukku sähkösarjoineen.

Parhain PRO- varustelu sisältää Advance-varustelun lisäksi Ambient –sisävalaistuksen ja tunnelmavalaistuksen verhovalaistuksella, puolinahkaverhoilun myös etuistuimissa, alastaittuvan käsintehdyn teak –pöydän ja jalopuusarjan jatko-ohjaamoon, verhot ja verholaudat sekä verhoilun boordisarjan. Lisäksi varusteluun kuuluu lämpö – ja kosteuseristys myös kuormatilaan ja suunnattavan kuormatilan valaistus sekä kuormansidontakiskot, kangaslattiamattosarjan ohjaamoon ja jatko–ohjaamoon, koneellisen ilmanvaihdon katossa sekä vuodesyvennyksen kuormaverkon.

Fiat Ducato retkeilyauto on varmasti sopiva vaihtoehto monelle yrittäjälle ja myös yksityiselle. Auton monikäyttöisyys antaa mahdollisuuden yhdistää auton työ- ja vapaa-ajankäytön. Autossa on tilaa kuudelle hengelle sekä reilusti tavaratilaa ja siinä on mahdollisuus yöpyä ja jopa laittaa ruokaa. Varsinaista matkailuautoa se ei kuitenkaan vastaa. Koeajossa Ducato todettiin kaikin puolin toimivaksi peliksi, ainoa parannusehdotus autoon tuli siinä yöpymisen myötä – pimennysverho tuulilasin ja etusivuikkunoiden eteen. Asiaa tiedusteltuamme saimme vastauksen Fix-Ten Oy:n toimitusjohtajalta Juha Frediltä, ”verho tulee jatkossa lisävarusteeksi”.

Miika Nyrö
Kevyt Kuljetuskalusto

Lue seuraavaksi