Uutiset

Työkoneet

MultiOne uusin kuvioin

MultiOnen tämä vuosi on siirtymistä uusille urille. Mallisto on juuri uusiutunut varsin kokonaisvaltaisesti ja uutta takarungon puolelta ohjattavaa SD-malliakin odotellaan vielä lähitulevaisuuteen. Suomessa MultiOne-vuosi lähti käyntiin uuden edustajan myötä, kun Dae-Tek aloitti maahantuojana ja markkinointi menee RealMachineryn ja RealPartsin kautta. Tavoitteet markkinaosuuksien kasvattamisesta ovat ilmeiset ja RealMachineryn markkinointipäällikkö Heikki Pohjanpää kertookin tulossa olevan esimerkiksi houkutteleva kampanjapaketti MultiOnesta ja MultaVexistä.

Pieniä ammattilaiskoneita

Mallisto on varsin kattava pienistä koneista tehokkaaseen kiinteistöhuollon yleiskoneeseen asti. MultiOnen pienin malli on kolmipyöräinen 1-sarjalainen, lähinnä koville tasaisille alustoille sopiva malli, eikä se ole varsinaisesti maahantuontiohjelmassa. Käytännössä pienin malli on 2-sarjaa, joka on painoltaan 700 kg ja moottoriteholtaan 27 hv, käyttövoimana bensiini. Se on siis lähinnä yksityiskäyttäjille sopiva malli, mutta tietyt ammattilaistehtävätkin sujuvat tällä kätevästi.
Hieman järeämpää käyttöä tarvitseva omakotiasuja ja kevyttä ammattilaiskäyttöä hakeva voi löytää omansa 5-sarjasta, jossa on jo tarjolla dieselmoottorikin. Painoluokka tällä on tonni ja kaatokuormassa mennään yli 1200 kg:n. Seuraavat askeleet ovat 6- ja 7-sarja, joissa painot menevät 1400–1600 kg:n luokkiin ja tehot 30 hevosvoiman kummallakin puolen. Hydraulituottoa 6-sarja tarjoaa vajaan 50 litraa minuutissa, kun 7-sarja tuottaa jo liki 70 litraa minuutissa.

Urakointiin ja vuokraukseen

Monesti rakennustyömailla koneen koon kriteerinä on, että se jaksaa siirtää kunnialla 1200 kg:n kivilavaa. Tähän haasteeseen vastaa MultiOnen 7-sarja ja sitä isommat mallit. Näissä malleissa on kaksinopeusvaihteisto, joka nostaa ajonopeuksia. Suurin 10-sarja kulkee jo 40 km/h nopeutta. Paino siinä on 2140 kg, joten se on vielä kuljetettavissa perävaunussa henkilö- tai pakettiauton perässä. Samalla kevyt kuljetus on ratkaisu esimerkiksi keväisin painorajoitetuilla teillä.
Puomisto on kaikissa Suomeen tuotavissa malleissa teleskoopilla varustettu. Se lisää ulottuvuutta ja helpottaa montaa tehtävää lisälaitteen vaihdosta lähtien.
Ohjaamo on perusmalleissa avonainen, sillä monet haluavat sen tällä tavalla mahdollisimman hyvän näkyvyyden ja helpon kuljettavuuden takia. Toisaalta jo yhden tai kahden seinän ikkunat tekevät huomattavasti lisää suojaa ohjaamoon. Täysin umpinainen ohjaamo on talvella arvossaan. Kaikki mahdollisuudet ovat olemassa, sillä kaikkiin MultiOne-ohjaamoihin on saatavana ikkuna- ja ovisarjat. Nämä varustukset on siis helppo asentaa myös jälkikäteen.

Mikarent uusin jälleenmyyjä

RealMachinery on kevään aikana rakentanut maan kattavaa jälleenmyyjäverkostoa. Sen uusin lenkki on kangasalainen MikaRent, joka on jo aloittanut MultiOne-myynnin. Myynnin ohella MikaRent tekee rakentamista ja vuokraa koneita, kuten yrityksen nimestä voi päätelläkin. ”Olen sivutoimisesti myynyt koneita pitääkseni oman kaluston tuoreena”, kertoo Miika-Matti Silván vuonna 2011 perustetusta yrityksestään. ”Teemme minun lisäkseni kolmen hengen perusporukalla maarakennusta erityisesti omakoti- ja myös isompiin kohteisiin (rivitalot, kerrostalot): ympärikiertoja, salaojia, putkia, piharakentamista ja kaapeleita ja niin edelleen.”

Erikoisalana MikaRentillä on ruuvipaalut ja niiden asentaminen. ”Ruuvipaalut, joita asennamme, ovat myös Kangasalla valmistettuja. Niitä on myynnissä verkkokaupassamme ja meillä on monenlaista kalustoa niiden asentamiseen, polttomoottorikäytöllä ja hydraulisesti. Paalut ovat nousseet suosituksi perustamisratkaisuksi. Niillä on helppo saada esim. Terassien ja pihamökkien perustukset nopeasti ja ympäristöä säästäen. Näitä käytetään myös paljon väliaikaiseen tukemiseen, sillä ruuvipaalu on helppo ottaa poiskin.”
”Vuokraamisessa meillä on periaatteena kokonaispalvelu mahdollisimman pitkälle. Meiltä saa maarakennusainekset, putket ja muut tarvikkeet. Meillä on myös trailereita, joilla koneen ja tarvikkeiden kuljetus onnistuu omatoimisesti”, esittelee Silván.

MultiOnet käytännössä

Mikarentillä oli myös mahdollisuus tutustua MultiOnen ominaisuuksiin käytännössä. Malli 6.3S on ilman ohjaamon lasitusta ja mallissa 8.4S oli lasit asennettuna. Ohjaus ja hallintalaitteet ovat molemmissa malleissa pitkälle samat. MultiOnen ajaminen tapahtuu ajopolkimilla eteen ja taakse, jarrupoljinta näissä ei ole lainkaan, vaan hidastuvuus on riittävä ”moottorijarrutuksella”. Kaasu siis säädetään sopivalle tasolle ja polkimia painamalla suunta ja vauhti määritetään sopivaksi.
Pääasiassa MultiOneissa kuljettaja istuu koneen eturungolla, jolloin etäisyys ja näkymä työlaitteelle ohjaamosta pysyy käännöksistä riippumatta samana. Valtaosassa töitä tämä on hyvä ratkaisu, mutta tietyissä istuminen takarungolla auttaa ja sitä varten ollaan lanseeraamassa tällaista SD-mallia.
Kuormaimen hallinta on joystickillä oikealla kädellä. Ohjaimeen on liitetty kaikki hydrauliset toiminnat. Ohjaimessa on monia eri kytkimiä lisähydrauliikan toiminnoille, myös teleskooppijatke toimii näillä kytkimillä.

Muut käyttökytkimet on sijoitettu joystickin viereen. Täällä on muun muassa vedon joka pyörille ohjaava ”lukon” kytkin. Lukko ohjaa siis saman virtauksen kaikille pyörille, vaikka niillä olisi erilainen paine ja pyörät pyörivät vaikka jokin niistä löisi tyhjää.

Koneet koeajettavissa

Parhaillaan käynnissä olevalla koeajokierroksella jälleenmyyjien pisteissä on mukana 9-sarjan kone, joka on osoittautunut 8-sarjan ohella kiinnostavaksi erityisesti maataloudessa. Järein ja nopein 10-sarjalainen on mahdollista tällä hetkellä käydä katsomassa Keravalla.
Lisätietoja MultiOne-malleista ei kannata hakea Realmachineryn eikä Dae-Tekin sivustoilta, sillä niiltä ei merkin esittelyjä vielä löydy. RealPartsin sivuilla myytävien koneiden osalta on tekniset tiedot lyhyesti suomeksi. Kunnolliset tiedot koneista on luettavissa multione.com-sivustolta, tosin vain englanniksi.

www.realparts.fi
www.mikarent.fi

Lue seuraavaksi