Uutiset

Autot

Näin syntyi Nokian Hakkapeliitta

Maailman ensimmäinen talvirengas syntyi turkulaisen rengaskauppias August Kelhun, Suomen Gummitehdas Osakeyhtiön myyntipäällikkö Erik Sundqvistin ja tehtaan insinöörien yhteistyönä vuonna 1934. Ensimmäinen pintakuvioitu rengas, niin sanottu kelirengas, oli tarkoitettu vain kuorma-autoille.
Vuonna 1936 kelirenkaan pohjalta jatkojalostettiin henkilöautoille tarkoitettu Hakkapeliitta-talvirengas, jota myöhemmin nimitettiin Lumi-Hakkapeliitaksi. Alkuperäisen Hakkapeliitan pinnassa oli portaittainen, suhteellisen harva poikittaiskuvio, joka oli varustettu pitoa kasvattaneella imukuppimuotoilulla. Pintakuvio säilyi muuttumattomana aina 1950-luvulle asti.
Suuren maailman tietoisuuteen Nokian Hakkapeliitta -renkaat nousivat Monte Carlo -ralleissa 1950- ja 1960-luvuilla. Niiden ansiosta syntyi käsite Flying Finns eli lentävät suomalaiset.
Hakkapeliitan tuotekehitys on pysynyt samansisältöisenä jo 80 vuoden ajan. Päämääränä on kehittää renkaita pohjoisten olojen kuljettajille, jotka arvostavat turvallisuutta ja vaativat renkailta luotettavuutta kaikissa tilanteissa.
Viimeisimmät Nokian Hakkapeliitta -perheen jäsenet ovat jäälläajon maailmanennätyksen rikkonut Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas, Nokian Hakkapeliitta 8 SUV sekä nastattomat vaihtoehdot Nokian Hakkapeliitta R2 ja Nokian Hakkapeliitta R2 SUV.

Lue seuraavaksi