Neliveto-Sprinterillä maastoon

Mercede-Benz Sprinter 4x4

Kesällä esitelty, uudistunut Sprinter-mallisto pitää sisällään myös nelivetoisia vaihtoehtoja, jotka ovat kokeneet takavetomalleissakin nähdyt uudistukset. Ammattikäyttäjien tarpeisiin vastaavat nelivetoajokit ovat tarjolla niin alustamallina, doppelina kuin umpipakettiautonakin unohtamatta laajaa pikkubussitarjontaa. Laajan mallikirjon ansiosta valikoimasta löytyy sopiva vaihtoehto kaikkeen tiettömällä taipaleella tapahtuvaan liikkumiseen.

Nelivetoinen Sprinter

Sprintereissä on sähköisesti kytkettävä nelivetojärjestelmä, jossa hyödynnetään lukuisia avustinjärjestelmiä. Uutena ominaisuutena mallistoon tuodaan nyt Downhill Speed Regulation –alamäkihidastin, joka huolehtii asetetun ajonopeuden säilymisestä alamäkiä laskettaessa. Kojelaudasta löytyvän kytkimen avulla aktivoituva ja vakionopeudensäätimen viiksellä hallittava järjestelmä toimii tiiviissä yhteistyössä moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän kanssa.

 Sprinterin nelivetojärjestelmä perustuu muun muassa Viton vastaavaan, joskin Sprinterissä hyödynnetään kytkettävää järjestelmää, jonka ansiosta polttoainetalous säilyy hyvänä myös maantiellä ajettaessa. Etu- ja takapyörien kesken voimaa suhteessa 35:65 jakava nelivetojärjestelmä voidaan aktivoida nopeuden olleessa alle 10 km/h:ssa.

Valmistaja muistuttaa kaikkien turvallisuusjärjestelmien, kuten ESP:n ja ASR:n säilyvän käytössä myös nelivedolla ajettaessa. Mekaanisten lukkojen sijaan Sprinterissä hyödynnetään elektronista 4ETS-järjestelmää, joka jarruttaa luistavia pyöriä lisäten vääntöä pitävien renkaiden kohdalla. Luistonrajoituksessa hyödynnetään kunkin pyörän ABS-anturia ja valmistajan mukaan järjestelmällä voidaan korvata kolme tasauspyörästön lukkoa.

Valikoimaan kuuluu myös alennusvaihteistolla varustettuja vaihtoehtoja äärimmäisiin olosuhteisiin. Kojelaudan kytkimellä aktivoituvan alennusvaihteiston avulla välityssuhteet lyhenevät 42 prosentilla. Valmistaja suosittelee kytkintä säästävää alennusvaihteistoa erityisesti vuoristoisiin oloihin, perävaunun vetoon ja ajotehtäviin, joissa liikutaan ahtaissa ja siten kytkimen käyttöä vaativissa oloissa.

Nelivetoisiin ajokkeihin on valittavissa 2,15-litraisen OM 651 –moottoriperheen 129- tai 163-hevosvoimaiset vaihtoehdot, jotka tarjoavat vastaavasti 305 tai 360 Nm:n vääntömomentin. Tämän nelisylinterisen moottorin lisäksi valikoimassa on myös 190 hevosvoiman tehon tarjoava kolmilitrainen V6-vaihtoehto.

Lähtökohtaisesti nelivetoiset vaihtoehdot varustetaan aina kuusiportaisella Eco Gear -manuaalivaihteistolla, jonka vaihtoehtona on viisiportainen automaattivaihteisto.

Nelivetoiset Sprinterit voidaan varustaa monilla viime kesänä esitellyillä turvallisuusvarusteilla, kuten kaistavahdilla ja katveavustimella. Sivutuuliassistentin kerrotaan täydentävän valikoimaa myöhemmin ensi vuoden aikana.

Maastoajon helpottamiseksi ja etenemiskyvyn kasvattamiseksi nelivetoisessa Sprinterissä on takavetovaihtoehtoon verrattuna korkeampi maavara. Edestä ajokkia on korotettu 110 milliä ja takaa 80 milliä. Korkeamman alustan ansiosta kohtaamis- ja jättökulmat ovat takavetoisia ajokkeja reilummat. Nelivetoisten autojen tarjoama mäennousukyky on myös eritäin hyvä, valmistaja lupaa sen olevan vaihtoehdosta riippuen jopa viidenneksen takavetoajokin vastaavaa parempi. Valmistajan mukaan nelivetoisen Sprinterin omamassa on 115-135 kiloa vastaavaa takavetoista vaihtoehtoa korkeampi.

Ari Perttilä