Uutiset

Autot

Nissan NV200 – Perheauto vai tilataksi?

Nykypäivän autoteollisuus nojaa paljolti yhteistyöhön eri merkkien kesken ja Nissanin hyötyautot onkin totuttu näkemään samassa pöydässä Renaultin ja Opelin kanssa. Nyt Nissan on kuitenkin kattanut pöytään täysin oman tuotteen. Espanjan Barcelonassa valmistettava, äskettäin Suomeen rantautunut NV200-pakettiauto on saatavana niin tavara- kuin henkilökuljetuksiin soveltuvina vaihtoehtoina. Viisipaikkainen Premium-varusteltu koeajokkimme on yksi ensimmäisistä maahantuoduista yksilöistä, joten sen varustetaso poikkeaa varsinaisista myyntimalleista. Suomalainen mallisto koostuu viisipaikkaisista Comfort Plus-ajokeista sekä seitsemänpaikkaisista Premium-varustelluista ajokeista. Merkittävin ero varustetasoissa on peruutuskamera sekä avaimeton lukitusjärjestelmä, jotka kuuluvat molemmat Premium-malliston varusteluun.

Äkkiseltään NV200 näyttää kompaktilta, ehkä pieneltäkin ajokilta. Mittapiirroksen mukaan NV200 on tyypillistä katumaasturia sekä lyhyempi että kapeampi, mutta samalla aavistuksen korkeampi. Nokastaan varsin linjakas ajokki muuttuu matkalla taakse kulmikkaammaksi, mikä kasvattaa tavaratilan käyttömahdollisuuksia niin tavara-, kuin henkilöliikenteessäkin. Ulkonäköseikkoja tarkasteltaessa huomio kiinnittyy varsin isokokoisiin pyöränkoteloihin, joissa nykymittapuun mukaan pienikokoiset 175/70R14-renkaat näyttävät pieniltä.

Uutuusajokki on valittavissa joko diesel- tai bensiinimoottorilla, joista jälkimmäinen on tarjolla vain henkilökuljetuksiin tarkoitettuun combi-mallistoon. Koeajokkimme konepeiton alla voimaa tahkosi Nissanin ja Renaultin yhteistyön tuloksena syntynyt 1,5 litran dieselvoimala, joka tarjoaa kuljettajalle 85 hevosvoiman tehon ja 200 Nm:n vääntömomentin.

 

Yksinkertainen on huoleton

Nissanin komentosiltanäkymä on varsin neutraali, mikä kertoo onnistuneesta perusrakenteesta. Hallintalaitteet ja kytkimet löytyvät hyvin käden ulottuvilta, joskin istuinlämmittimien, peiliensäädön ja ajovalojen korkeudensäädössä tarvittavat kytkimet on viety piiloon ohjauspyörän taakse tai lähelle lattiatasoa.

Mittaristo osoittautuu hiukan poikkeukselliseksi, sillä kierroslukumittari on alistettu osaksi ajotietokonetta, jonka valikoista löytyy tietoja muun muassa polttonesteenkulutuksesta ja jäljellä olevasta toimintasäteestä. Ajotietokoneeseen voi myös asettaa omia hälytyksiä esimerkiksi ajonopeuden tai moottorin pyörimisnopeuden ylityksistä. Varsin laajalti tietoa tarjoavan ajotietokoneen käyttö on loogista, joskin sen käyttö nopeusmittarin yhteyteen sijoitetulla tikulla on vaikeaa, ajon aikana jopa vaarallista. Koeajokin Premium-varusteluun kuuluvan peruutuskameran kuva välittyy kuljettajalle ajotietokoneen kautta.

Säätövarat istuimessa ja ohjauspyörässä ovat varsin rajalliset, sillä ohjauspyörä liikkuu vain korkeussuunnassa, istuimen säädöt taasen rajoittuvat selkänojan kallistamiseen sekä pituussäätöön. Jo keskimittaiselle kuljettajalle istuintyyny tuntuu hiukan lyhyelle ja osaltaan tämän vuoksi istuimessa toivoisi näkevän myös kallistusmahdollisuuden.

Säilytysratkaisuihin Nissanin insinöörit ovat löytäneet varsin toimivia ratkaisuja, joista käteviä ovat varsinkin istuimien alla olevat vetolaatikot sekä etuistuimien välistä löytyvä kannellinen lokero. Myös ovissa sekä kojelaudassa matkustajan edessä on tilaa asiapapereille ja muille tärkeille mukana pidettäville elementeille.

 

Kaupunkiajoon se pyytää

Yhteispaineruiskutteinen nelisylinterinen dieselvoimala osoittautui pirteäksi kaveriksi kaupunkiajossa, mutta maantienopeuksissa meno muuttui verkkaisemmaksi. Polttonesteenkulutuslukemat asettuivat sekalaisessa koeajossa 6,4 litran tuntumaan 100 kilometrillä. Valmistaja lupaa ajokille 5,2 litran yhdistettyä kulutuslukemaa, joten ero on varsinhuomattava. Ajotietokoneen mukaan yhdellä tankillisella menovettä taivaltaa noin 850 kilometrin taipaleen. Uutuustuote kaipaa huoltoa 20 000 kilometrin ajon välein.

 

Myös melutasonsa puolesta ajokki soveltuu mieluummin kaupunkiympäristöön, sillä maantienopeuksissa lähinnä moottorista kantautuva melu kohoaa häiritsevän korkeaksi. Melutason hillitsemiseksi ja huolitellun ulkonäön aikaansaamiseksi maahantuoja on ottanut valikoimaansa Verhoomo Sorsan räätälöimän paketin, jonka avulla paljaat peltipinnat on saatu piiloon.

Voimalan jatkeeksi on tarjolla aina viisiportainen manuaalivaihteisto, jonka lyhyillä välityksillä on myös merkitystä melutason kohoamiseen maantievauhdissa. Muutoin vaihteisto osoittautui onnistuneeksi ja erittäin kevytkäyttöiseksi yhteistyökumppaniksi. Ajettavuudeltaan Nissan yllättää myönteisesti, joskin korkea rakenne tekee ajokista tuuliherkän menijän. Ketteryydessään Nissan pesee useimmat kilpailijansa, sillä reilusti kääntyvät pyörät mahdollistavat ajokille 5,3 metrin kääntösäteen. Ketteryytensä ansiosta Nissan oli kuin kotonaan kaupunkipyörityksessä, missä reilunkokoiset peilit pääsivät nekin oikeuksiinsa.

 

Penkki syö aina tavaratilaa

Koeajokkimme matkustamosta löytyi yksi perustason mukavuutta tarjoava kolmenistuttava penkkirivi, jonka takapuolelle jää noin 2,1 kuution tavaratila. Mikäli tavaraa on saatava kyytiin enemmän, voi penkkirivin taittaa etuistuimia vasten, jolloin tavaratilan kooksi saadaan valmistajan mukaan 2,9 kuutiota. Seitsemänpaikkaisessa versiossa on reilut tilat matkustajille, joskin tavaratilan koko jää pieneksi.

Mainio seikka niin matkustajien kuin tavaroiden kuljettamisen kannalta on vakiovarustukseen kuuluvat liukuovet molemmin puolin autoa. Henkilökuljetuksiin tarkoitetun Combi-malliston ovet on varusteltu avattavin liukuikkunoin, jotka valitettavasti ovat ainoat matkustamon ilmanvaihdosta huolehtivat komponentit.

Käytännössä Nissan NV200 on parhaimmillaan juuri viisipaikkaisena versiona, joka mahdollistaa paitsi matkustajien myös heidän matkatavaroidensa vaivattoman kuljettamisen. NV200 mielletään useimmiten pakettiautoksi, mutta kilpailukykyinen hinnoittelu yhdessä helpon ajettavuuden tekevät siitä oivan vaihtoehdon myös paljon harrastaville perheille, jotka arvostavat tavaratilan kokoa ja käytettävyyttä. Yrityselämässä pakettiauton tarve on ainainen, pikkubussia taasen kaivataan satunnaisesti. Viisipaikkainen NV200 saattaisi olla ratkaisu tähän kuljetustarpeeseen, mutta saattaisi se löytää käyttäjiä myös kunnallisista tehtävistä. Monet ovat ne työmaat, joissa tarvitaan monta miestä ja vähän työkaluja, jotka sopivat kaikki samaan autoon.

 

Tekniset tiedot Nissan NV200

Moottori

– nelisylinterinen yhteispaineruiskutteinen dieselmoottori

– tilavuus 1,461 litraa

– teho 63 kW (86 hv) / 3750 r/min

– vääntö 200 Nm / 200 r/min

– co2 päästö 137 g/km

Vaihteisto

– viisiportainen manuaalivaihteisto

Alusta

– edessä kierrejouset

– takana lehtijouset

– lukkiutumattomat levyjarrut ESP:llä

Mitat ja massat

– pituus 4,4 m

– leveys 1,69 m

– korkeus 1,86 m

– omamassa 1400 kg

– kokonaismassa 2000 kg

– pv massa jarruitta 640 kg

– pv massa jarruin 1100 kg

Koeajokin hinta varusteineen ja veroineen

– 24083,72 euroa

 

Ari Perttilä

 

Lue seuraavaksi