Nobina ja Scania kokeilevat täyspituisia itseohjautuvia busseja Ruotsissa

Pohjoismaiden suurimmat julkisen liikenteen yritykset Scania ja Nobina aloittavat yhteistyössä itseohjautuvien bussien kokeilut linjaliikenteessä Tukholman alueella. 

"Tekniikka on nyt kypsynyt riittävästi, jotta voimme aloittaa kokeilut bussiliikenteessä julkisilla teillä. Tästä projektista tulee näin ensimmäinen laatuaan Euroopassa tämänkokoisilla busseilla", sanoo Scanian linja-auto-osaston johtaja Karin Rådström. "Projektista saadaan runsaasti tietoa isojen itseohjautuvien bussien jatkokehitystä varten ennen laajamittaista käyttöönottoa."

Kokeilut suoritetaan kahdessa vaiheessa: ensin ilman matkustajia ja sitten matkustajien kanssa. Koska kaikkein tärkeintä kokeiluissa on turvallisuus, mukana on turvallisuudesta vastaava apukuljettaja, joka valvoo toimintaa ja avustaa matkustajia.

"Panostamme Nobinalla vahvasti tähän, sillä uskomme tämän olevan tulevaisuudessa tärkeä osa julkista liikennettä", sanoo Ruotsin Nobinan toimitusjohtaja Henrik Dagnäs. "Näistä kokeiluista saamme vastaisuuden varalle paljon tietoa ja kokemusta itseohjautuvien bussien hallintaa ja liikennöintiä koskevista käytännön asioista sekä siitä, miten saadaan enemmän ihmisiä käyttämään julkista liikennettä. Itseohjautuvien bussien vaatimukset eivät eroa muun liikennöinnin vaatimuksista - niihin kuuluvat luotettavuus, turvallisuus ja käytettävyys."

Kaksi Scania Citywide LF -sähköbussia toimivat yhteyslinjana noin 20 kilometriä Tukholman keskustasta sijaitsevan nopeasti kasvavan Barkarbyn asuinalueen ja sen läheisen metroaseman välillä. Nämä bussit liikennöivät uudella 5 kilometrin reitillä, jolla on neljä pysäkkiä. Suunnitelman mukaan aluksi ajetaan noin kilometrin osuus itseohjautuvasti. Kokeilujen toisessa vaiheessa tätä palvelua käyttää odotusten mukaan päivittäin 300 matkustajaa.

Scania ja Nobina hallitsevat itseohjautuvien bussien liikenne- ja ohjausjärjestelmiä yhteistyössä.

Kehitysprojekti on jo alkanut, ja kokeilujakso on suunniteltu alkavaksi vuonna 2020. Kokeilujen aikana kerätään tietoja esimerkiksi keskinopeuksista, käytettävyysajasta, aikataulujen pitävyydestä, poikkeamavasteesta ja asiakastyytyväisyydestä.

Barkarbyssä on jo käynnissä useita innovatiivisia julkisen liikenteen projekteja. Tätä on kutsuttu maailman moderneimmaksi kaupunkiliikennejärjestelmäksi. Projekteihin kuuluvat Euroopan ensimmäiset itseohjautuvat bussit säännöllisessä linjaliikenteessä, Bus Rapid Transit -infrastruktuuri ja -ajoneuvot sekä uusia digitaalisia ratkaisuja - kaikki yhteistyössä Tukholman alueen, Järfällan kunnan sekä Nobinan kanssa.