Uutiset

Autot

Nokian Renkailta SnapSkan-skannauspalvelu

Nokian Renkaiden yhdessä rengas- ja autonhuoltopalveluketju Vianorin kanssa toteuttama uusi SnapSkan-teknologia kertoo autoilijalle renkaiden urasyvyyden ja milloin on aika vaihtaa renkaat. Huipputason 3D-skannausteknologiaan perustuva SnapSkan on nopea ja palvelee ajoneuvon kuljettajaa päivittäisillä reiteillä. Maksuttoman palvelun avulla autonomistajalla on hieman vähemmän murehdittavaa. Uusi palvelu edistää tulevaisuudessa miljoonien tienkäyttäjien turvallisuutta.

Nokian Renkaat esittelee ensimmäisenä maailmassa uraauurtavan SnapSkan-palvelun, joka tuntee renkaiden kunnon paremmin kuin ajoneuvon kuljettaja. Käytännössä SnapSkan on 3D-skannausteknologian mahdollistama uudenlainen tapa mitata renkaiden urasyvyyttä ja turvallisuutta nopeasti ja tehokkaasti. Ajoneuvo ajetaan automatisoidun yliajoskannerin yli, joka lukee renkaat samalla kun kamera tunnistaa ajoneuvon rekisterinumeron perusteella. Skannauksen jälkeen ajoneuvon kuljettaja saa halutessaan henkilökohtaisen maksuttoman rengasraportin tekstiviestillä tai sähköpostilla, riippumatta siitä minkä valmistajan renkaat autoon on asennettu. Mitään erillisiä laitteita ei itse ajoneuvoon tarvitse asentaa.

SnapSkan-palvelu löytyy jatkossa kätevästi autoilijoiden arkireiteiltä, esimerkiksi pysäköintihalleista. Palvelu toteutetaan yhdessä Vianor-rengaspalveluketjun kanssa, jolta palvelun käyttäjä saa halutessaan tarjouksen uusista turvallisista renkaista. Tekninen ratkaisu on kehitetty yhteistyössä Futuricen ja Affecton kanssa. Kokonaisuuden mahdollistaa brittiläisen Sigmavision-yhtiön patentoima ainutlaatuinen 3D-skannausteknologia.

SnapSkan parantaa tietoisuutta omien renkaiden kunnosta

Suomessa joka seitsemännessä (14,1 %) henkilö- tai pakettiautojen aiheuttamassa vuosina 2000–2014 sattuneessa kuolonkolarissa renkaat ovat olleet riskitekijä. Rengasriskeistä yleisin syy on ollut huonokuntoiset renkaat (46,4 %).[1]

Premium-renkaat ja erityisesti renkaiden kulutuspinnan uransyvyys vaikuttavat merkittävästi mm. jarrutusmatkaan ja kykyyn vastustaa aina vaarallista vesiliirtoa. Ajamalla hyväkuntoisilla renkailla kuljettaja maksimoi oman ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden ja kaikille jää enemmän pelivaraa. Uusi SnapSkan-teknologia tekee rengasturvallisuuden seuraamisesta helppoa ja nopeaa, kun tieto tulee ajoneuvon omistajalle sähköisesti. Tällä varmistetaan, että ajoneuvon omistajat tietävät milloin on syytä reagoida renkaiden kuntoon.

”Liian moni on tietämätön renkaidensa kunnosta, ja kynnys renkaiden uusimiseen tuntuu olevan korkea. Tällä uudella teknologialla haluamme parantaa kuljettajien tietoisuutta renkaidensa kunnosta ja tehdä sen heille mahdollisimman helpoksi”, Vianorin vähittäiskaupasta vastaava johtaja Ville Nikkola kertoo.

Nokian Renkaat digitalisoi rengastoimialaa – ”tulemme kokemaan murroksen”

Nokian Renkaiden tavoitteena on paitsi kehittää turvallisia, mukavia ja ympäristöystävällisiä renkaita, myös luoda uusia renkaisiin liittyviä palveluita. SnapSkanin osalta visiona on maailmanlaajuisesti edistää miljoonien ihmisten turvallista teillä liikkumista vaivattomasti ja nopeasti.

”Toimialamme tulee pian kokemaan valtavan murroksen. Rengastoimialalla digitalisaatio on tähän asti laahannut selvästi perässä muihin aloihin nähden. Nyt on korkea aika valjastaa teknologia palvelemaan autoilijoita myös renkaiden osalta. Toimiala tarvitsee rohkeita suunnannäyttäjiä”, visioi Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Ari Lehtoranta.

”Tehtävänämme on tehdä tiemme ja ympäristömme turvallisemmiksi. Toimintamme juuret ulottuvat vuoteen 1898, ja siitä lähtien olemme olleet kärkijoukoissa tarjoamassa erilaisia tienkäyttäjien turvallisuuteen liittyviä tuotteita ja palveluita. Aikanaan toimme markkinoille ensimmäisen talvirenkaan, ja nyt tuomme ensimmäisen palvelun, jolla rengasturvallisuus raportoidaan autoilijalle suoraan sähköpostiin tai tekstiviestinä puhelimeen”, Lehtoranta jatkaa.

”On hienoa, että markkinoille tulee digitaalisia innovaatioita helpottamaan autoilijoiden elämää, ja parantamaan turvallisuutta. Autoliiton mielestä on tärkeää, että tämänkaltaisia uusia palveluita kehitetään. Tässä Nokian Renkaiden teknologiassa toteutuu myös valinnanvapaus ja kustannustehokkuus, eli tämä ei vaadi kalliita laiteasennuksia autoihin”, totesi Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen SnapSkan-palvelun julkistuksen yhteydessä pidetyssä paneelikeskustelussa.

Ensimmäinen SnapSkan-skannauspiste otetaan käyttöön Helsingin Q-Park Iso Erottajan parkkihallissa, sisääntuloväylällä. Joulukuussa 2016 renkaansa mitanneille tarjotaan myös tunti ilmaista pysäköintiaikaa. Lähiaikoina skannauspisteitä tulee käyttöön myös muualla Suomessa, ja jatkossa niitä löytyy myös Vianorin myyntipisteistä. Lisäksi palvelu otetaan käyttöön useassa eri maassa lähivuosina.

Lue seuraavaksi