Nyt myös kuorma-autoversiona - VW Amarok

Esa Suominen

Volkswagenin vuonna 2010 esitellyn ison avolava-auton, Amarokin pellin alla jyrisi alussa vain kaksilitrainen turbodieselmoottori. Vuonna 2016 moottorivalikoima täydentyi kolmen litran V6-turbodieselillä ja samalla kaksilitrainen putosikin kokonaan pois valikoimasta. Kyseisessä päivityksessä myös auton sisustus sai korkeatasoisempaa ilmettä. Amarok liittyi tällöin vahvasti premium-pickupien sarjaan. Viime vuonna heltisi Vuoden Pick-up -maininta. Nyt tästä ripeästä avolavasta on saatavana kuorma-autoksi rekisteröitävissä oleva versio, johon tutustuimme lyhyen koeajon muodossa.

Volkswagen Amarokin saa nyt myös kuorma-autoversiona. Kuvan Aventura-varustelutason auto tarjoaa premium-pickup-luokan kulkua autoverottomana.

Amarokille muutama vuosi sitten tehty kasvojenkohotus tulee parhaiten esiin auton etupäässä sekä ohjaamon puolella. Tuolloin kojelaudan toiminnot ja näkymät muokattiin muiden Volkswagen-mallien tyyliin. Tänä päivänä tämä muotokieli ei merkin tyylin mukaisesti edusta sitä uusinta ja ihmeellisintä. Amarokin kaltaisen ”työkalun” kohdalla se on varsin hyväksyttävääkin. Kuitenkin kaikkien hallintalaitteiden ominaisuudet ovat huippuluokkaa. Kytkimet ja vivut ovat kaikki ergonomisesti kohdillaan ja niiden käyttö on täsmällistä. Mittaristo on perinteinen analoginen ja suurikokoisine mittarikiekkoineen selkeästi luettavissa. Keskikonsolia hallinnoi muistakin Volkswagenin hyötyautomalleista tuttu ennakoiva kosketusnäyttö. Suuria lämmönsäätimiä on helppo käyttää hansikkaatkin kädessä. Ohjauspyörä kuvastaa hyvin auton lajityyppiä. Premium-autossa on tyylikäs nahkapäällysteinen ratti, joka on myös sopivan ”tahmea” hyvän tartunnan takaamiseksi. Muutoinkin koeajoauton (Aventura-varustetaso) sisustus on mustien nahkapenkkien myötä arvokkaan selkeä. Sisustus on urheiluautomaiseen tapaan kokonaan musta.

Vuonna 2016 tehdyssä faceliftissä Amarokin keula sai nykyisen muhkean ilmeensä. Konehuoneeseen vakiintui samalla V6-dieselmoottori, jota on saatavana muutamana eri tehoversiona.

Etupenkillä 190-senttinen kuljettaja elelee herroiksi. Tilaa on joka suuntaan. Etuistuimissa on molemmissa sähkösäädöt, mutta muistipaikkoja ei ole. Ohjauspyörän korkeus- ja pituussäätö helpottavat sopivan ajoasennon löytämistä. Etuistuimien välissä on suuri kaukalo, jonka kansi toimii samalla leveänä kyynärnojana. Siitä riittää tilaa molemmille etupenkkiläisille. Säilytystilaa ei liiemmin ole, mutta Double Cabin takapenkkejä on helppo käyttää säilytystilana arkikäytössä. Toki takapenkeillä kulkevat matkustajatkin, mutta jalkatilaa siellä on kuitenkin niukalti pitkiin rupeamiin. Kojelaudan päällä on avoin säilytyskaukalo ja samoin joka ovessa. Etuistuimien välissä on kaksi pullotelinettä. Nykyelektroniikan latausta varten ohjaamossa on yksi usb-liitin ja neljä tupakansytytinpistorasiaa, joista yksi takana. Usb-liittimen vieressä on yksi 3,5-millimetrinen audioliitin. Älypuhelimen paritus auton kanssa Bluetoothilla sujuu kivuttomasti, jolloin handsfree-puhelut sekä älypuhelimessa olevan musiikin kuuntelu onnistuvat ohjauspyörän kytkimillä.
Volkswagenin Infotainment-järjestelmän kosketusnäytön tuntuma on hyvä. Näyttö on kahdeksantuumainen. Sen symbolit ovat kookkaita ja näin helposti käytettäviä. Tarjolla on siis kuorma-autokilpiseen autoon varsin mukavat oltavat.

Kuljettajaa hemmotellaan tilavalla ja tyylikkäällä työpaikalla. Sisustus on varustelutason myötä pitkälti mustaa nahkaa. Etupenkit ovat sähkösäätöiset ja kevyttoimisessa ohjauspyörässä on sekä korkeus- että etäisyyssäätö. Keskikonsolin kosketusnäytöllinen Infotainment-järjestelmä hoitaa niin handsfree-puhelut, navigoinnin kuin musiikin kuuntelun. Näyttöä tarvitsee näppäillä lähinnä vain asetusten teossa ja navigoinnissa. Muut toiminnot sujuvat pääosin ohjauspyörässä olevien kytkimien avulla. Näyttöön tulee myös hyvälaatuinen peruutuskameran kuva.

Tartu rattiin
Amarok on korkea auto, joten liikenteen seassa sompailu on helppoa hyvän näkyvyyden johdosta. Lisäksi suuret, lähes pystysuorat lasipinnat parantavat näkyvyyttä ahtaissakin paikoissa. Apuna on tietenkin peruutuskamera, jonka kuvanlaatu on hyvä hämärässäkin. Kuskin penkille kapuamisen jälkeen huomio kiinnittyy pieneen taustapeiliin, joka lienee kotoisin merkin henkilöautoista. Pienuus ei kuitenkaan haittaa, koska sivupeilit ovat sitäkin reilumman kokoiset. Amarok käynnistetään perinteisesti avaimella. Vanha kunnon seisontajarruvipukin on tallella, eli käsijarrukäännöksiä pääsee tekemään. Istuin asettuu nopeasti sähkön avustuksella sopivaan asentoon ja matka voi alkaa.
Kolmelitrainen ja 190-kilowattinen (258 hv) V6-turbodiesel pyörähtää nöyrästi tulille. Käyntiääni on hyvin pehmeänlainen, mutta samalla mukavan muhkea. Nämä ovat juuri niitä seikkoja, joita tulemme kaipaamaan sähköautojen vallatessa kentän. Vaihteistona on perinteinen automaattilaatikko momentinmuuntimella. Voima välittyy tiehen VW:n tutun 4Motion-nelivetojärjestelmän välityksellä. Neliveto on jatkuva. Vaihteistossa ja voimansiirrossa ei ole sport- tai eco-tiloja. Taka-akselin tasauspyörästön lukko toki on ja alamäkiavustin. Ne ovat sähköisellä painokytkimellä käytettäviä. Kaiken kaikkiaan Amarokin ohjaamossa vallitsee hienostuneen henkilöautomainen tunnelma. Ehkä paremminkin pitäisi sanoa, että katumaasturimainen, koska korkealla istutaan.

Koeajetun Amarokin pellin alla murisee mieltä lämmittävästi malliston tehokkain kolmen litran V6-dieselmoottori. Kilowatteja pannusta irtoaa 190 (258 hv) ja vääntöä loputtomalta tuntuvat 580 newtonmetriä. Kuorma-autorekisteröinnin edellyttämä nopeudenrajoitin kuitenkin hillitsee menoa jo ”puolimatkassa”. Rajoittamaton Amarok nimittäin kelaa mittariin parhaimmillaan lähes 200 kilometriä tunnissa.

Amarokkiin saa myös ilmajouset takapäähän lehtijousituksen oheen. Suurella kantavuudella varustetussa autossa tästä lisäominaisuudesta on varmasti hyötyä, kun halutaan maksimoida ajomukavuus. Lisäilmajousituksen jäykkyyttä voi säätää. Molemmille puolille on oma säätönsä ja painemittarinsa kuljettajan oven takana. Ajon aikana ei säätöjä pysty tekemään.

Reipasta menoa
Amarokin kahdeksanlovista automaattilaatikkoa hämmennetään perinteisellä vaihdevivulla, jota voi myös käyttää manuaaliseen vaihteiden vaihtamiseen. Ohjauspyörän takana ovat lisäksi läppävaihteet urheilullisempaan käyttöön. Niiden kanssa operointi vaatii nopeita refleksejä, koska moottorin suuri teho ja 580 newtonmetrin vääntö heittävät lähes 2,4 tonnin omamassaisen auton liikkeelle ohjuksen tavoin. Ohjauspyörän tuntuma on erittäin kevyt, joka helpottaa auton pyöritystä ahtaissa paikoissa.
Kuorma-autoksi rekisteröitävä malli on varustettu tietenkin nopeudenrajoittimella (89 km/h), joten huippunopeus tulee vastaan varsin nopeasti. Liikennevaloista kiihdyttely ja moottoritien rampilta liikenteen sekaan ampaisu on suorastaan nautinnollista. Siihen se pullistelu sitten moottoritiellä loppuukin, kun rajoitin kytkeytyy päälle. Maantiellä meno on hyvin leppoisaa ja äänetöntä. Aika ajoin kuitenkin jostain takaa kuuluu nastojen ropinaa. Koeajoautossa oli kuorma-automuutoksen takia alla 19-tuumaiset renkaat. Aventura-varustetason kesärenkaat ovat 20-tuumaiset, joita kuorma-automalliin ei ole saatavilla. Jarrutuskäyttäytyminen on rauhallinen eri alustoillakin. Auto hieman niiaa jarrutuksissa korkean maavaransa johdosta. Jousitus on sopivan kova mutkateillä ajoon. Auto ei tee yllättäviä heilahduksia hieman arkista vilkkaammassa etenemisessä. Jarruttaessa huomio kiinnittyy aluksi polkimien tiiviiseen sijoitteluun. Turvajalkineiden kanssa ajettaessa jalka osuu usein tahattomasti jarrupolkimenkin reunaan kaasua painettaessa. Sen verran lähellä polkimet ovat toisiaan. Asiaan onneksi tottuu nopeasti. Kyseessä on 45-numeroinen kenkä, muttei sentään 47.

Amarokin menovetenä käy diesel ja biodiesel. Päästöt pidetään kurissa AdBluella, jonka täyttökorkki on dieselkorkin vieressä. 258-hevosvoimaisen moottorin CO₂-päästöt ovat näin 221 grammaa per kilometri.

Kuorma-autoksi
Muutostöistä vastaa Truck Masters Finland oy. Yritys tekee myös kaikki toimenpiteeseen liittyvät testaukset sekä huolehtii hyväksyntöjen saamisesta. Muutoslistalla ovat nopeuden rajoitin, kuorma-autojen valomääräysten mukaiset suuremmat sivuvilkut, pari kuormansidontalenkkiä lisää lavalle, säädettävät lisäilmajouset vahvistettujen lehtijousien oheen sekä asianmukaiset tyyppikilvet kokonaispainon nostoineen.
Ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino on 3 510 kilogrammaa. Ajopiirturivalmius on saatavana tehdasasennettuna. Koeajoauto oli varustettu vetokoukulla ja 13-napaisella pistorasialla. Vetopainoa kuorma-autoversion taakse saa kytkeä 3 500 kilogrammaa. Tarjolla on helppoa perävaunun vetoa, sillä voima ei veturista lopu millään. Ajokorttiluokan tulee olla tällöin kuitenkin vähintään C1E, kun takana on jarrullinen perävaunu. Yhdistelmän kokonaispaino saa olla 6 000 kilogrammaa. Jarruttoman kevytperävaunun vetoon riittää C1-luokan ajokortti.
Koeajoauton hintalapussa lukee 68 700 euroa, sisältäen arvonlisäveron. Autoveron osuus hinnasta on nolla euroa. Jos ajorupeamat ovat pääosin taajamassa tai muutoin lähialueella, on kuorma-auto-Amarok mitä mainioin kaupunkiohjus. Maantieajossa kohtaloksi jää monesti tien tukkona oleminen. Mutta jos tehtävänä on ajaa Lappiin pari kolmekin moottorikelkkaa perävaunussa, on KA-Amarok valintojen kärkipäässä.