Opel Combo Cargo - Ketteryyttä kuljetuksiin

Tapani Palo

Opel Combolle myönnettiin Vuoden Pakettiauto 2019 -palkinto Hannoverissa IAA-näyttelyssä ja Suomen markkinoille mallisto rantautuu henkilöversio Combo Lifen ja tavara-autoversio Combo Cargon muodossa. Tutustuimme tammikuussa maahamme saapuvaan uuteen Combo Cargoon ja lyhyen tuttavuuden perusteella Opelilla on käsissään erittäin monipuolinen ja kaupallisesti kiinnostava uutuustuote.

Opel Combo Cargo on saatavana kahden tai kolmen hengen ohjaamolla ja myöhemmin markkinoille tulee vielä viiden henkilön Crew Van. Pituusvaihtoehtoja on kaksi kokonaispituuksilla 4403 mm tai 4753 ja pidempi versio kulkee nimellä Cargo XL. Tavaratilaa löytyy parhaimmillaan 4,4 kuutiota ja takapuolelta lastaus sekä purkaus hoituvat 180 astetta aukeavista pariovista tai takaluukusta. Sivuovien aukon leveys on 675 milliä, mikä on tämän kokoluokan autoon hyvinkin riittävä. Pitkän tavaran kuljetuksia varten Combossa on 612 milliä korkea ja 298 milliä leveä läpilastausluukku. jonka kautta mukaan saadaan XL-mallissa 3,44 metrin pituista materiaalia.

Ohjaamo ammattilaisen makuun

Opel Combo Cargo on selkeästi suunniteltu kovaan ammattikäyttöön ja liikkuvaksi toimistoksi. Säilytystilaa on runsaasti 15 eri lokeron kautta ja erityisesti katon rajan hylly toimii osoituksena tilan järkevästä käytöstä. Materiaalivalinnat kertovat puolestaan kestävyydestä ja värimaailma sopii jokapäiväiseen käyttöön. Kuljettajan istuin on sopivan jämerä ja sen hyvät säätömahdollisuudet yhdistettynä ohjauspyörän asetuksiin takaavat oikeaoppisen ajoasennon löytämisen. Hallintalaitteet ovat ammattiautoilun vaatimaa tasoa ja mitään ei tarvitse erikseen etsiä.

Combon mittaristo on tyylikkään selkeälinjainen ja sen keskiosassa sijaitsevasta ajotietokoneen näytöstä näkee tärkeimmän informaation nopealla vilkaisulla. Näitä vilkaisuja vähentää kojelaudan päälle avautuva HUD-näyttö, joka kertoo kuljettajan haluaman tiedon ilman katseen poissiirtämistä liikenteestä. Ohjaamon tietokeskuksena toimii infotainment-keskus, jonka kahdeksan tuuman kosketusnäytön kautta hoituvat navigaatio, audio sekä yhdistettävyydet esimerkiksi puhelimiin tai padeihin.

Tavaratila tehokkaaseen työskentelyyn

Opel Combon tavaratilaa suunniteltaessa on huomioitu jokapäiväisten lastaus- sekä purkutehtävien ergonomia ja taloudellisuus. Matala lastauskorkeus, suorat lattialinjat, jämerät kiinnityspisteet sekä reilusti avautuvat taka- ja sivuovet kertovat loppukäyttäjien tarpeiden tarkasta huomioimisesta. Esimerkiksi kuormalavoja mahtuu kyytiin kaksi kappaletta myös lyhyimmässä malliversiossa. Kantavuutta on parhaimmillaan 948 kiloa, joka on tämän kokoluokan autolle kunnioitettava määrä. Maahantuoja on myös lisännyt monikäyttöisyyttä valitsemalla Suomeen tuotaviin malleihin läpilastausluukun vakiovarusteeksi.

Ajamisen helppoutta

Combo Cargon voi valita omien ajotehtävien mukaan 102 tai 131 hevosvoiman tehoisena. Vääntöä puolestaan on 250-300 newtonmetrin väliltä ja vaihteisto on mallista riippuen joko viisi- tai kuusiportainen manuaali tai kahdeksanvaihteinen automaatti.  Opelin tuttuun tyyliin avustusjärjestelmiin on kiinnitetty erityishuomiota ja 19 eri kuljettajanavustimen ja turvallisuusominaisuuden ansiosta Combo Cargo vastaa alan teknisiin vaatimuksiin vuosiksi eteenpäin. Paketteihin kuuluvat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus, kuljettajan vireystilan valvonta sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Koeajoimme kuusivaihteisen manuaaliversion ja kokonaisvaikutelma vastasi Vuoden Pakettiauto -palkinnon saamisen kriteerejä. Kyseessä on todella valmis tuote, jonka kehitykseen panostetut eurot ja tunnit näkyvät ja tuntuvat jokapäiväisessä käytössä. Erityisen positiivinen piirre on Cargon hiljainen äänimaailma, joka on hyvin miellyttävä. Mitään ylimääräisiä kolinoita ei kuulu, eikä tyhjästäkään tavaratilasta valitettavan yleistä metallista kaikua korviin kantaudu. Toinen huomionarvoinen seikka on ketteryys, mikä on kaupunkien jakelutehtävissä hyvin oleellista. Combo Cargolla ei ongelmia tule parkkihalleissa tai ahtaissa sisäpihoissa, sillä sulavuudellaan se suoriutuu hyvin ahtaissakin paikoissa. Kaiken kaikkiaan Combo Cargo vastaa jatkuvasti maassamme suosiotaan kasvattavan pienen pakettiautoluokan vaatimuksiin mainiosti ja lähimmältä Opel-edustajalta kannattaa ehdottomasti jo varailla koeajomahdollisuutta heti ensi vuoden alkuun.

Combo Cargot valmistetaan Vigon tehtaalla Espanjassa ja toimitukset Suomeen alkavat tammikuussa. Malliston hinta alkaa 24 690 eurosta ja iso Cargo XL automaattina on hinnaltaan puolestaan 31 265 euroa.