Painot ylös, hinnat alas - Volkswagen Caddy

Esa Suominen

Volkswagen Caddy saatiin ensi kertaa markkinoille 1980-luvulla. Aluksi Caddy oli pieni avolavamalli, kunnes 90-luvun puolessa välissä malli muuttui umpipakettiautoksi. Nyt Caddystä on myynnissä jo neljäs sukupolvi. Keulan ilme ja kuljettajan näkymät ovat tutun oloisia merkin muista malleista. Koeajoimme malliston kookkaimman mallin, Caddy Maxi Pron. Mielenkiintoiseksi sen tekee autoon sovellettava alennettu autovero. Siinä autoveron osuus jää maltilliseksi ja alv-poistoa pystyy näin hyödyntämään lähes täysimääräisesti kokonaishinnasta.

Volkswagen Caddysta on nyt tarjolla neljä versiota alennetun autoveron malleina. Tässä Caddy Maxi Pro 2 501 kg. Kun auton kokonaispaino ylittää 2 500 kg, voidaan autoon soveltaa alennettua autoveroa. Muutamia muitakin ehtoja täytyy toki täyttää, mutta tällöin hinnasta muodostuu erittäin kilpailukykyinen auton mittoihin ja varusteisiin suhteutettuna. Kuvan auton hinta on 25 374 euroa (sis. alv).

Avolava-Caddy on muuntunut vuosien saatossa monipuoliseksi malliksi. Aikoinaan pelkkänä kaksipaikkaisena pick-up:ina tarjolla ollutta mallia saa tänä päivänä useana eri umpipakettiversiona. Korivaihtoehtoja on kaksi; normaali ja Maxi. Erilaisia varusteluversioita onkin sitten jo reilummin. Caddystä on tarjolla myös henkilökuljetukseen soveltuvia malleja, jopa seitsemän hengen tiloilla matkatavaroineen. Caddy on tuttu näky taksitolpilla. Auto on suosittu myös esteettömien taksien alustana. Matalan lattiarakenteen johdosta siitä on helppo rakentaa pyörätuoliasiakkaan kuljetukseen soveltuva ajoneuvo.
Tämänkertaisen koeajon päätähden tekee mielenkiintoiseksi siihen sovellettava alennettu autovero. Karkeasti kerrottuna ajoneuvon pitää tuolloin olla kokonaispainoltaan yli 2 500 kilogrammaa, istuimia saa olla kuljettajan istuin ja vieressä olevat istuimet sekä kantavuuden tulee olla vähintään 680 kg. Maahantuoja on tehnyt Caddeihin pieniä muutoksia, lähinnä jousituksen vahvistuksia kokonaispainon korottamiseksi. Näin edellä mainitut ehdot täyttyvät. Tarjolla on nyt neljä Caddy-mallia, joissa voidaan soveltaa tätä alennettua autoveroa. Koeajettu Caddy Maxi Pro 2 501 kg on yksi niistä. Lopussa mainittu paino kertoo ajoneuvon suurimman sallitun kokonaispainon.

Perusasioiden parissa

Koeajoimme lyhyesti Caddy Maxi -malliston perustyökalun, valkoisen umpipakettiauton. Automaailman loputon trendi, äärimmilleen varustelu, puuttuu tästä perusautosta. Kuitenkin kaikki mukavaan ja turvalliseen ajamiseen liittyvät ominaisuudet ja toiminnot ovat mukana ilmastointilaitetta myöden. Kuljettajan näkymiä hallitsevat merkin erittäin selkeät, perinteiset analogiset mittarit sekä ajalle harvinainen, ilman rattikaukosäätimiä oleva ohjauspyörä. Ohjauspyörässä ovat kuitenkin molemmat säädöt; korkeus ja etäisyys. Ne ovatkin tarpeen tässä väliseinällisessä umpipakettimallissa, koska tilat ovat rajalliset, etenkin pituussuunnassa. 190-senttinen kuljettaja mahtuu istumaan juuri sopivasti, mutta pidemmille tulee varmasti hieman ahdasta polvien ja pitkien käsien kanssa. Pääntilaa umpi-Caddyssä on aina riittävästi. Väliseinän yläosassa on ikkuna, ja takaovetkin ovat ikkunalliset, joten taustapeilille on käyttöä, varsinkin kun peruutuskameraa ei ole. Sivupeilit ovat isot ja hoitavat hommansa erinomaisesti. Suuren ja korkealle ulottuvan tuulilasin johdosta näkyvyys eteen ja myös eteen ylös on hyvä, vaikka istuinosa on korkealla.

Ohjaamo on erotettu tavaratilasta ikkunallisella väliseinällä. Läpilastausmahdollisuutta ei ole, joten pisin Maxi-malliin mukaan mahtuva lankku on 225 senttimetriä pitkä.

Sopivasti digitaalitekniikkaa

Perus-Caddy ei pullistele digitekniikan varusteilla. Niitä on kuitenkin tarjolla sopivasti. Keskikonsolin viiden tuuman värillisessä kosketusnäytössä ovat yleisimmät toiminnot; radio, media (=musiikin kuuntelu muista lähteistä), puhelin ja asetukset. Älypuhelimen paritus tapahtuu BlueToothin välityksellä, jonka jälkeen puhelut hoituvat handsfreenä kosketusnäytöltä ohjattuna. Radion ja musiikin kuuntelua ilahduttaa äänentoiston hyvä ja muhkea soundi. Musiikin kuuntelua varten on 3,5 millimetrin audioplugi, muistikorttipaikka sekä cd-soitin. Puhelimen latausta varten on iso usb-liitin sekä 12 voltin tupakansytytinpistorasia, nämä molemmat sijaitsevat keskikonsolin alakaukalossa, jossa on tilaa myös puhelimelle. Älypuhelimen langatonta latausalustaa ei Caddyssä ole, eikä navigaattoria. Se on toki saatavilla lisävarusteena. Kosketusnäytön tuntuma on hyvä ja toiminnot tapahtuvat täsmällisesti. Näytön painikkeet ovat suuria, eikä toimintoja ole yltäkylläisesti. Caddyn kosketusnäytön kielivalikoimissa on myös suomi.

Caddy tarjoaa kuljettajalle erittäin selkeän työympäristön. Katkaisimia ei ole ylenpalttisesti. Kaikki arjessa tarvittavat toiminnot kuitenkin onnistuvat, älypuhelimen liittäminen BlueToothilla mukaan lukien. Kuljettajan penkin säätövarat riittävät juuri ja juuri 190-senttiselle kuljettajalle. Ohjauspyörässä on korkeus- ja etäisyyssäätö.

Isokoppainen Maxi tarjoaa reilusti tavaratilaa. Auton kokonaispainoa on muokattu jousitusta vahvistamalla 2 501 kilogrammaan. Näin siihen voidaan soveltaa alennettua autoveroa ja hyötykuormaa saadaan parhaimmillaan mukaan tonnin verran.

 

Tilaa on

Ohjaamon säilytystilaa on reilusti näinkin pieneksi kaksipaikkaiseksi autoksi. Ovissa on isot kaukalot, kojelaudan päällä on avoin kaukalo, hansikaslokero on perinteinen, keskikonsolissa on kaukalo ja lisäksi katon etureunassa on suuri säilytystila. Caddy Maxin varsinainen ylpeydenaihe on sen tavaratila. Maxi on perus-Caddyä 470 millimetriä pidempi, joka kaikki on tavaratilan eduksi. Akselivälikin on 320 millimetriä pidempi, joka osaltaan vakauttaa Maxin menoa.
Takakopan mitat ovat; pituus 225, leveys 145 ja korkeus 125 senttimetriä. Pyöräkoteloiden välinen mitta on 116 senttimetriä, joten takaovista voi lastata sisään lavatavaraa vaikka trukilla. Ja kun kantavuutta on reilusti tarjolla, voi alennetun autoveron Caddyyn lastata parhaimmillaan lastia tonnin verran. Se on todella paljon tämän kokoluokan ajoneuvolle.
Läpilastausmahdollisuutta Maxi Caddyssä ei ole, eli väliseinä on täysin umpinainen. Sivulle on tietenkin tarjolla liukuovi isojen pakujen tapaan. Tavaratilan lattiassa on kiinnityslenkkejä (8 kpl) lastin sitomista varten.

Alennetun autoveron Caddyn saa joko 55 tai 75 kilowatin dieselmoottorilla. Tässä tuo tehokkaampi versio. Käyntiääni on miellyttävän hiljainen korkeammillakin kierroksilla.

Hiljainen moottori

Koeajetussa Maxissa on Volkswagenin paljon käyttämä kaksilitrainen turbodieselmoottori, josta tehoa otetaan 75 kilowattia (102 hv). Vaihteistona on viisipykäläinen manuaali. Maxin saa alennetulla autoverolla myös DSG-automaattivaihteisena. Maltillisista teholukemista huolimatta kulku on ripeää ja väännökästä, joten meno ei hyydy näin täydelläkään kuormalla. Erityinen huomio kiinnittyi moottorin hiljaiseen käyntiääneen. Ohjaamossa sen murahduksia tuskin kuulee ja ulkoapäin kuunneltaessa erehtyy helposti luulemaan tyhjäkäynnillä tikkaavaa moottoria bensiinikäyttöiseksi.
Koeajetun alennetun autoveron Caddy Maxi Pron hintalapussa lukee 25 374 euroa (sis. alv), josta autoveron osuus on 859 euroa. Hinta on erittäin kilpailukykyinen, varsinkin kun ottaa huomioon auton ominaisuudet. Pieneltä vaikuttava Caddy onkin yhtäkkiä kookas auto Maxin mittojen myötä. Ja kun kokonaispainot ovat tuota 2,5 tonnin luokkaa, on kuljetuskapasiteetti luokkaansa nähden hyvä. Toisaalta Caddyn ”pienuus” tuo etua kaupunkiajoon verrattuna isompiin pakuihin. Caddy-umpipakettiauton saa halvimmillaan 22 379 eurolla (sis. alv).

 

Lue myös: Volkswagen Hyötyautot kuljettaa salibandymaajoukkueita