Päivitys tietokonealan malliin - VW Transporter 6.1

Esa Suominen

Saksan Volkswagen Hyötyautot (Nutzfahrzeuge) esitteli uudistuneen Transporterin ensi kertaa suurelle yleisölle huhtikuun alussa kotikentällään Bauma-messuilla. Ja todella suuresta yleisöstä voidaankin puhua, kun tapahtumassa kirjattiin käyneen reilut 620 000 messuvierasta.Transporterin uusin malliversio tottelee nyt nimeä 6.1, joka kuulostaa enemmänkin tietokoneohjelmiston päivitykseltä. Siitä voidaan ehkä puhuakin, kun autoa pikaisesti ulkoa vilkaisee. Ulkoisesti muutokset ovat hienoiset, mutta kuljettajan penkiltä aukeavat uudet näkymät ja auton aivoihin on lisätty digitalisaatiota.

Volkswagen Hyötyautot esitteli uudistuneen Volkswagen Transporterin Saksan Bauma-messuilla. Uuden malliversion nimi on 6.1 tietokonemaailman tapaan. Ulkoisesti muutos on hillitty, mutta sisäisesti auto on saanut paljon uutta digitaalitekniikkaa.

Suomen Volkswagen Hyötyautojen johtaja Juha-Pekka Sihvonen oli Baumassa vastaanottamassa suomalaisia messuvieraita ja esittelemässä uudistunutta Transporter 6.1 -malli.

Sopivalta suunnalta autoa ulkoa tarkasteltaessa ei uudistuneen Transporterin muutoksia havaitse.
”Näkyvin ulkoinen piirre on aikaisempaa malliversiota leveämpi dollarihymy”, kuten julkistustilaisuudessa paikalla ollut Suomen Volkswagen Hyötyautojen johtaja Juha-Pekka Sihvonen asian ilmaisi. Ainakin ulkoinen facelift on siis kysymyksessä. Muita eroavaisuuksia ovat sivuvilkkujen muuttunut valopaneeli sekä katolle ilmestynyt musta kyhmy. Sen toiminnoista ei ollut vielä tarkempaa tietoa, mutta liittynee navigointiin sekä tiedonsiirtoon.
Umpipakettiauton käytettävyyttä on lisätty tekemällä tavaratilan ja ohjaamon väliseen seinään avattava luukku. Näin ”pitkän tavaran” enimmäispituus kasvaa 350 millimetrillä ollen nyt 2 800 millimetriä. Mukaan mahtuu täten 5–6 kappaletta tuon mittaista kakkosnelosta. Pidemmällä akselivälillä varustetussa versiossa tuo maksimimitta on 3 300 millimetriä. Ohjaamosta katsottuna luukku on oikeanpuoleisen istuimen takana.

Komentosilta uusiksi
Ulkoisesti enemmänkin faceliftin tasolle asettuvaa uudistusta täydentää sitten jo pidemmälle toteutettu kojelaudan muodon muutos. Kuljettajan näkymät on viety henkilöautomaiseen suuntaan uutta ohjauspyörää myöden. Perinteisten analogisten mittareiden tilalle voi valita lisävarusteena saatavan ohjelmoitavan digitaalinäytön. Keskikonsolia hallitsee suuri kosketusnäyttö runsaine toimintoineen. Tämä uuden sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmän sisältävä viihde-, navigointi- ja viestintäkeskus nähdään nyt ensi kertaa Volkswagenin hyötyautossa. Muihin malleihin se varmasti päivittyy viimeistään mallisarjojen muutosten yhteydessä.

Kojelaudasta on pyritty tekemään henkilöautomainen. Keskikonsolin kosketusnäyttö edustaa uuden sukupolven viihde-, navigointi- ja viestintäkeskusta. Nimeltään se on MIB3-infotainment. Transporter 6.1 on ensimmäinen Volkswagenin hyötyauto, jossa se nähdään. Analogiset mittarit voi korvata lisävarusteena saatavalla ohjelmoitavalla digitaalinäytöllä.

Pitkää tavaraa varten saa muutamia kymmeniä lisäsenttejä, kun poistaa ohjaamon ja tavaratilan välisen luukun. Kuljetettavan lankun tai porakangen maksimipituus on tuolloin 2,8 metriä (pidemmällä akselivälillä varustetussa autossa 3,3).

Turvallisuuden ehdoilla
Transporter 6.1 -mallissa on nyt sähkömekaaninen ohjaustehostin perinteisen hydraulisesti tehostetun sijaan. Se tuo mukanaan mahdollisuuden hyödyntää uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistanpito-, pysäköinti- ja perävaunun peruutusavustimia. Auto sisältää runsaasti antureita, joita hyödynnetään erilaisissa varoittimissa, kuten kylkisuojauksessa, kuolleen kulman ja risteävän takaliikenteen havainnoimisessa. Navigaatiojärjestelmä osaa hyödyntää liikennemerkkien tunnistusjärjestelmää (Road Sign Display). Edellä mainitut toiminnot ovat saatavilla vähintään lisävarusteena. Vakiovarusteita ovat sen sijaan monitörmäysjarrutus ja mäkilähtöavustin. Umpipakettiautossa, Kombi-mallissa, Caravellessa ja Multivanissa on vakiovarusteena sivutuuliavustin auton suuntavakauden säilyttämiseksi kovassa sivutuulessa ajettaessa.

Kaksilitraiset moottorit
Konehuoneessa rouskuttaa aina kaksilitrainen turbodieselmoottori (TDI), josta tarjolle tulee neljä eri tehoversiota; 66 kW (90 hv), 81 kW (110 hv), 110 kW (150 hv) ja 146 kW (199 hv). Moottorit täyttävät Euro 6d-TEMP -päästöstandardin. Kaikkia tehoversioita tullaan tuomaan Suomeen. Suurimmat mallit (110 ja 146 kW) saa myös nelivetoisena (4Motion).
Täyssähkömalleja on työn alla parikin eri tehoista versiota. Niitä ounastellaan esiteltävän ensi vuonna.

Hintoja laskettu
Kuluva vuosikymmen on ollut Transporterille menestystarina. Viime aikoina jo yli puolet myydyistä ajoneuvoista on ollut nelivetoisia. Juha-Pekka Sihvonen toteaakin vielä lopuksi, että nelivetoisten hintoja on laskettu. Joka kulmastaan ruopivan Transporterin saakin nyt jo reilusti alle 40 000 euron.
Suomessa uudistunut malli tullaan näkemään vuoden loppupuolella. Palaamme asiaan koeajon merkeissä myöhemmin syksyllä.

 

Facelift vai päivitys? Ainakin dollarihymy on aikaisempaa leveämpi, kuten Volkswagen Hyötyautojen Juha-Pekka Sihvonen asian ilmaisi.