Uutiset

Autot

Panssaria pakoon

Lentokentäksi nimetyn, joskin taistelutannerta muistuttavan peltoaukean laidalta kuuluu vinkkelikoneen murahtelua, joka ei liity millään tavoin horisontissa iloisen oloisesti etenevään Iveco Dailyyn saati toisaalla määrätietoista kulkuaan tekevään Iveco Eurocargoon. Parolannummen kalustoon kuuluva Leopard 2A4 –taistelupanssarivaunu seuraa herkeämättä näitä talvisen suojavärin ylleen saaneita italialaisajokkeja, jotka osoittautuvat lopulta olevan liikkeellä rauhanomaisin elkein. Leopardin miehistö voi siis kääntää vaununsa kohti sotilaskodin lämpöä.

Puolustusvoimat on merkittävä maastoajoneuvojen käyttäjäkunta, joskin käyttäjiä löytyy myös siviilimarkkinoilta. Niin energialaitokset, metsäkoneurakoitsijat kuin maarakennusyrittäjätkin ovat nelivetokaluston otollisinta käyttäjäkuntaa. Ivecon maahantuontivalikoimaan kuuluu nelivetoisen Daily-malliston lisäksi myös nelivetoinen Eurocargo. Raskaampiin ajotehtäviin valmistaja tarjoaa Trakkerin monivetoisia malleja, jotka pitävät sisällään niin 4×4, 6×6 kuin 8×8 vaihtoehtojakin.

Keveään ajoon Daily

Erillisrunkonsa ansiosta Daily mukautuu moneksi niin ajotehtävien kuin varustelunkin osalta. Nelivetoiseen Daily-mallistoon kuuluu alustamalleja, jotka on mahdollista varustaa myös miehistönkuljetukseen soveltuvalla doppel-ohjaamolla.

Nelivetoinen Daily 55S18 DW 4×4 saa käyttövoimansa kolmilitraisesta Common Rail –koneesta, joka luovuttaa käskijän käyttöön 170 hevosvoimaa. Pakokaasujen takaisinkierrätyksen ja hiukkassuodattimen avulla neliveto-Daily täyttää niin Euro 5- kuin tätä tiukemman EEV –päästönormin.

Tuplaturbolla varustetun koneen voima välitetään vetäville akseleille aina kuusiportaisen manuaalivaihteiston ja kaksiportaisen alennusvaihteiston kautta. Kuljettajalla on käytettävissään siis 24 vaihdetta eteenpäin ja neljä taaksepäin. Voimalinjaan kuuluu jatkuva neliveto, joka jakaa voiman etu- ja taka-akselille suhteessa 32/68.

Voimalinjaan kuuluva pitkittäislukko yhdessä akselikohtaisten poikittaislukkojen kanssa takaa Dailylle etenemiskykyä myös pehmeässä ja upottavassa maastossa. Vanha totuushan on, että maastokelpoisen ajokin saa upotettua maantieautoa pahempaan paikkaan, mikä asettaa omat haasteensa myös mahdollisiin pelastustehtäviin.

Valmistajan mukaan nelivetoinen Daily selviää vaivatta 51 asteen kohtaamiskulmasta sekä akselivälistä riippuen 27 tai 31 asteen kohtaamiskulmasta. Vesistörikkaassa Suomessa 70 sentin kahluusyvyys on luottamusta herättävä ominaisuus.

Raskaampaan työhön Eurocargolla

Jos nelivetoinen Daily on Suomessa harvoin nähty ajokki, niin nelivetoinen Eurocargo sitä vastoin on jo harvinaisuus. Iveco Finland haluaa kuitenkin ottaa osansa suomalaisista nelivetomarkkinoista tuomalla markkinoille yhteistyössä Pajakulman kanssa räätälöidyn energialaitosauton.

Nelivetoinen Eurocargo ML150E25WS 4×4 rakentuu sisartensa tavoin paraabelijousitetulle alustalle, jota lennättää kuusilitrainen Tector-voimala. Koeajokissa oli 250-hevosvoimainen kone, jonka sijaan asiakkaan valittavissa on myös 220- ja 280-hevosvoimaiset vaihtoehdot. SCR-teknologiaa hyödyntävän voimalan teho välitetään vetopyörille kuusiportaisen manuaalivaihteiston sekä jakovaihteiston kautta. Ajokin jatkuva neliveto on jaettu etu- ja taka-akselin välille suhteessa 33/67.

Valmistaja lupaa perävälityksellä 6.34 olevan ajokin kiipeävän 18,5 tonnin kokonaismassalla 32 asteen mäkeä, jolloin lienee syytä kytkeä käyttöön kaikki kolme tarjolla olevaa tasauspyörästön lukkoa.

Energia-Eurocargon päällirakenteiden valmistuksessa näkyi Pajakulman Tampereen koritehtaan henkilökunnan osaaminen. Energiayhtiöiden tarpeiden mukaan toteutetusta kaksikerroslavasta löytyi muun muassa lukuisa joukko säilytyskaapistoja, pylväiden kuljetustelineet sekä kiinteä asennuspeti 14 tonnimetrin Ferrari 714 A4-kappaletavaranosturille. Nosturin omien jalkojen lisäksi lavan etusermin kohdalla oli runkoon kiinnitetyt lisätukijalat nostotyön vakauttamiseksi. Muuntaja- ja linjatyöskentelyn vaatima kahden hengen nostokori kuului myös ajokin varustukseen.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi