Uutiset

Autot

Peugeot Expert Tepee

Peugeot Expert Tepee on suunniteltu tilavaksi perheautoksi, mutta se istuu myös ammattimaiseen henkilökuljetukseen. Käytännössä auto on aivan sama kuin Citroenin Jumpy Combi tai Fiatin Scudo Combi. Tepee mallistossa on samat moottorit ja vaihteistot kuin pakettiautoissa. Korimalleja on kahta pituutta ja varustetasoja myöskin kaksi. Ulkoisesti Tepee eroaa pakettiautoista korin koriste-elementtien osalta.

 

Mallisto lukujen valossa

Peugeot Expert Tepee-mallistossa on asiakkaiden valinnassa kaksi koripituutta ja kaksi varustetasoa mutta pakettiautosta poiketen vain yksi korinkorkeus. Pitemmän korivaihtoehdon ollessa kyseessä tavaratilaakin on runsaasti. Kaikkia kolmea istuinriviä käytettäessäkin tavaratilaa on vielä hattuhyllyn alla 770 litraa ja kattoon asti kuormattuna 1239 litraa. Pituudet Tepeessä ovat joko 4805 mm tai 5135 mm ja korkeus on 1935 mm. Tavaratilan korkeus ja leveys on molemmissa malleissa sama, eli korkeus on 1342 mm ja leveys 1600 mm mutta pituus luonnollisesti muuttuu 456:sta aina 786 mm:n. Expert Tepeessä on kahdella tai kolmella istuinrivillä 5/6 tai 8/9 istuinpaikkaa sen mukaan, onko kuljettajan vieressä yksittäisistuin vai 2-paikkainen penkki. Suomen malliston Expert Tepee on tästä poiketen aina kolmella istuinrivillä varustettu. Toki irrottamalla istuimia auto voi olla 2-9 paikkainen. Joten enimmillään Tepeehen saa yhdeksän istuinta.

Moottorivaihtoehtoina on kolme HDi-dieseliä. Kaikki moottorit ovat Euro 4- päästönormit täyttäviä yhteispaineruiskutusmoottoreita. 1,6-litraisen moottorin kanssa vaihteistona on 5-vaihteinen BE4/5 ja kaksilitraisissa vaihteistona on 6-vaihteinen ML6C.

 

Tekniset tiedot

 

Moottori 1,6 HDi 90 2,0 HDi 120 2,0HDi 136 FAP

Akseliväli LI LI L2

Iskutilavuus 1560 1997 1997

Teho 66(90)/4000 88(120)4000 100(136)4000

Vääntö Nm/r/min 180/1750 300/2000 320/2000

Vaihteisto 5-v BE4/5 6-V ML6C 6-V ML6C

Huippunopeus 145 160 170

Kulutus(keskim) 7,5 7,5 7,6

CO2-päästöt (g/km) 198 198 200

Omapaino 1886 1962 2008

Kokonaispaino 2683 2759 2805

Sallittu jarrullinen pv 2000 2000 2000

Kantavuus 797 797 797

Polttoainesäiliö 80 l 80 l 80 l

Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa

12 vuotta puhkiruostumattomuus

 

LI akseliväli = 3000 ja L2 akseliväli= 3122

 

Muotovalio

Tepee on muotoilultaan vahvasti tila-autotyylinen pakettiauto. Keulan muoto jatkaa Peugeotin henkilöautoissa käyttämää keulan muotoa. Massiivinen eteenpäin suuntautuva etupuskuri sekä sileälasiset vahvasti taaksepäin kaareutuvat ajovalaisimet korostavat muutenkin pitkää keulaa. Suuntavalaisimet ovat jyrkästi kaareutuvissa ajovalaisimissa.

Taustapeilit ovat isot mutta niistä puuttuvat laajakulmaosiot. Laaja tuulilasi on lähes suorana jatkeena konepellille tarjoten hyvän näkyväisyyden ulos, sekä runsaasti päivänvaloa ohjaamoon. Kuten koeajossa huomattiin, pitkä keula on kyllä tyylikäs, mutta aiheuttaa normaalista enemmän opettelua jotta auton käsittely on luonnokasta ahtaissa paikoissa.

 

Varustelultaan

Kuten aiemmin kerroin Tepeetä saa kahtena erilaisena varustetasona. Trendy ja Premium-varustetasojen turvallisuus- ja mukavuusvarustuksiin kuuluvat ABS-jarrut, hätäjarrutehostin, kuljettajan ja matkustajan turvatyyny. Lisävarusteena on saatavilla ESP-ajonhallintajärjestelmä sekä sivuturvatyynyt. Manuaalinen ilmastointilaite on vakio ja automaattinen lisävaruste. Suomen oloissa tuiki tärkeä matkustamon ilmastointi ja lämmityspuhallin erillisillä suuttimilla on vakiona Premiumissa ja Trendyyn ne saa lisävarusteena. Automaattinen Webasto-lisälämmitin on ilman kellovarustusta vakiona molemmissa varustetasoissa.

Trendy-varustelu suosii pariovia takana sekä kahta lasitettua liukuovea auton sivuilla kun taas Premium-varustelussa on vain oikeanpuoleinen sivuliukuovi sekä ylhäältä saranoitu läppäovi. Ammattimaisessa käytössä yhden sivuoven käytäntö on osoittautunut huomattavasti kahta ovea paremmaksi.

Expertin alusta koostuu etuakselistosta jossa on joustintukityyppinen erillisjousitus sekä hydrauliset putki-iskunvaimentimet. Yhdystukityyppisessä taka-akselistossa on kierrejouset ja viistoon sijoitetut iskunvaimentimet. Autoon on mahdollista saada taka-akselistolle niin halutessa ilmajousitus.

 

Ja testaamaan

Koeajossa oli malliston huippu, eli Peugeot Expert Tepee Premium HDi 136 FAP. Auto osoittautui odotusten mukaisesti varsin henkilöautomaiseksi ja miellyttäväksi ajettavaksi. Koeajossa ollut tehokkain versio toimi lähes täydellä kuormallakin ( 8 henkilöä + paljon matkatavaraa) ajettaessa varsin mallikkaasti. Kiihtyvyys ei ollut aivan huippua, mutta hyvin nopeusrajoitusten mukaiset matkanopeudet saavutettiin ja pidettiin.

Ohjauspyörän ja istuimen säädöt olivat riittävät joten kuljettaja löysi miellyttävän ajoasennon varsin helposti ja selkeä vaikkakin yksinkertainen mittaristo antoi lähes kaiken tarvittavan informaation. Tietokoneen monitoiminäyttö kulutuslukemineen sekä sisätilan todellisine lämpötiloineen olisi ollut hyvä varuste. Näkyväisyys autosta sekä eteen että sivuille on hyvä ja näkyväisyyttä korostaa vielä suuret sivupeilit joista valitettavasti puuttuivat laajakulmaosiot. Taustapeilejäkin oli kaksi, toinen tarkka matkustamopeili ja toinen yleispeili matkustamoon ja taakse.

Auton istuimet olivat erinomaiset ja ainoastaan liian pienet sivutuet häiritsivät muuten todella hyvää istuintuntumaa. Autossa oli 1+2 istuinvaihtoehto edessä mutta oikea vaihtoehto olisi varmasti 1+1 koska muuten tulee tiukkaa ja kuljettajan hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu. Tällöin myöskin sivuttaistuki paranee, koska penkit tulevat varustettuna kyynärnojilla. Materiaalit sisätiloissa olivat laadukkaat ja jopa tyylikkäät. Säilytystiloja ja lokeroita oli todella riittävästi vaikkakin ohjaamon yläosan lokerot ovat pieniä ja epäkäytännöllisiä.

Moottori autossa toimi todella hienosti ollen miellyttävän hiljainen. Kuusivaihteinen vaihteisto oli tiellä kotonaan ja moottori riittävän vääntävä, että suurimman vaihteen kytkentä onnistui varsin nopeasti ja sillä ajaminen normaalinopeuksissa ei tuottanut tuskaa. Kaupunkioloissa vaihtamisen tarve oli kyllä lähes jatkuvaa koska vaihteiden välit oli pienet eikä moottorin vääntöalue ollut kaupunkikäyttöön sittenkään aivan paras mahdollinen.

Peugeot Tepee on varsin ilmeikäs, isoksi tila-autoksi miellettävä auto. Sen valtteina tulee varmasti olemaan hinta ja ulkoinen erilaisuus pahimpiin kilpailijoihinsa nähden. Vaativassa kaupunkiajossa ongelmina saattavat olla pitkä keula, joka vaatii totuttelua, sekä varmasti automaattivaihteiston puute. Kiihkeässä kaupunkiajossa ei nykyinen 6-lovinen manuaali oikein pärjää vaan auton mielenkiintoa parantaisi huomattavasti hyvin toimiva nykyaikainen automaatti.

90 ja 120 hevosvoiman versiot jäivät kokematta, mutta uskoisin kyseisellä voimalinjalla varustetun auton olevan tarjolla olevista paras mahdollinen.

Koeajoauton hinta oli 43 990 euroa + lisävarusteet ( väri 800, autom.ilmastointi 600, vakionopeuden säädin 500, peruutustutka 550, ESP 900, takasivuikkunoiden tummennus 300 sekä Sport 1 paketti (astinlaudat & 16” kevytmetallivanteet) 1770 euroa) eli yhteensä 49 410 euroa.

 

Plussat Miinukset

Muotoilu Keulan piilossa olevat äärirajat

Tehokas moottori Automaattivaihteiston puute

Istuimet Kuljettajan istuimen sivuttaistuen puuttuminen 1+2 versiossa

Tavaratila Mittarivarustuksen vaillinaisuus

Lue seuraavaksi