Pistokehybridi täydentää BMW X5 -mallistoa

BMW X5 xDrive45e iPerformancessa yhdistyy uuden sukupolven sähköinen BMW eDrive -voimansiirtokonsepti ja uusi 6-sylinterinen bensiinimoottori. Hiilidioksidipäästöt jäävät alle 50 grammaan* kilometrillä.

Urheilulliset, moneen erilaiseen maastoon tarkoitetut ajo-ominaisuudet yhdistyvät energiatehokkuuteen BMW X5 -mallistoa täydentävässä ladattavassa pistokehybridissä, X5 xDrive45e iPerformancessa. Toimintamatka uudella sähkömoottorilla ajettaessa on kasvanut 80 kilometriin, mikä on lähes kolme kertaa enemmän kuin aiemmassa sukupolvessa. Tehoa sähkömoottori tuottaa 82 kW/112 hv.

Voimanlähteenä autossa on sähkömoottorin lisäksi täysin uusi 3-litrainen 6-sylinterinen bensiinimoottori, joka tuottaa 210 kW/286 hv tehoa. Molempien moottorien yhteenlaskettu teho on peräti 290 kW/394 hv, ja suurin yhteisvääntömomentti nousee 600 Nm:iin. Näillä tehoilla auto kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa eli yli sekunnin aiempaa mallia nopeammin.

Tehoistaan huolimatta X5 xDrive45e iPerformancen kulutus- ja päästölukemat ovat alhaiset. Yhdistetty kulutus* on 2,1 litraa* sadalla kilometrillä ja CO2-päästöt jäävät 49 grammaan* kilometrillä.

Korkeajänniteakut on sijoitettu korin alapuolelle, mikä ansiosta auton painopiste on alempana kuin tavanomaisilla voimanlähteillä varustetuissa SAV-autoissa. Kun takaistuimet ovat pystyssä, tavaratilaa on 500 litraa, eli akut vievät vain 150 litraa tavaratilasta polttomoottoreilla varustettuihin X5-malleihin verrattuna. Takaistuinten selkänojat kaatamalla tavaratilan saa kasvatettua 1 716 litraan.

X5 xDrive45e iPerformance on varustettu molempien akseleiden ilmajousituksella ja sähkösäätöisillä iskunvaimentajilla. Lisävarusteena on saatavilla mukautuva ohjaus. X5-malliston digitaaliset palvelut, kuljettajan avustusjärjestelmät sekä laaja valikoima muita kuljettajan ja matkustajien mukavuuteen vaikuttavia järjestelmiä on saatavilla myös uuteen X5 xDrive45e iPerformanceen.

X5 xDrive45e iPerformance tulee myyntiin vuonna 2019. Hinnat ja myynnin aloittamisen tarkempi ajankohta tiedotetaan myöhemmin.

Kaikki esitetyt suorituskykyä, polttoaineen kulutusta ja päästöjä ilmaisevat luvut ovat alustavia.

Polttoaineen kulutus, CO2-päästöt ja tehonkulutus on laskettu EU-asetuksen 1007/715 nykyisessä versiossa määritellyillä mittausmenetelmillä. Tiedot ovat autosta, jossa on saksalainen perusvarustelu. Vaihteluväleissä on otettu huomioon kokoerot valituissa pyörissä ja renkaissa sekä valinnaiset laitteet. Välit voivat muuttua auton kokoonpanoa valittaessa.

* Tähdellä merkityt päästö- ja kulutuslukemat on laskettu uuden WLTP-päästötestin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.

Lisätietoja uusien autojen virallisista kulutus- ja päästölukemista saa Manual on fuel consumption, CO2 emissions and power consumption of new cars -julkaisusta, jota on saatavilla jälleenmyyntipisteistä, Deutsche Automobil Treuhand GmbH:lta (DAT), Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Saksa ja osoitteesta http://www.dat.de/angebote/verlagsprodukte/leitfaden-kraftstoffverbrauch.html