Porsche esittelee: Cayenne Coupé

Porsche laajentaa kolmannen sukupolven Cayenne-malliperhettään. Menestyksekkään SUV-malliston uusi tulokas Cayenne Coupé on sisarmallejaankin urheilullisempi auto. ”Coupéssa on kaikki nykyisen Cayennen tekniset hienoudet, mutta dynaamisemman muotoilun ja uusien teknisten ominaisuuksien ansiosta se on vieläkin edistyksellisempi, urheilullisempi ja sykähdyttävämpi auto”, Porschen hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume toteaa. Uuden Cayenne-malliversion keskeisiä uusia ominaisuuksia ovat ainutlaatuinen takaosan muotoilu, aktiivinen kattospoileri, kaksi erillisistuinta takana ja kaksi vaihtoehtoista kattoratkaisua: vakiona oleva kiinteä panoraamalasikatto sekä lisävarusteena saatava hiilikuitukatto.

Jyrkästi viettävä kattolinja antaa tyylikkään ilmeen

Entistä dynaamisemmat mittasuhteet yhdistettyinä räätälöityihin muotoiluelementteihin tekevät uudesta Cayenne Coupésta poikkeuksellisen tyylikkään auton. ”Huomattavasti jyrkentyneen kattolinjan ansiosta Cayenne Coupé antaa entistäkin dynaamisemman vaikutelman. Se on nyt ilmeeltään segmenttinsä urheilullisin auto”, kertoo Style Porsche ‑osaston Vice President Michael Mauer. Vaikutelmaa tukee kattospoileri, joka korostaa auton näyttävää Coupé-siluettia. Tuulilasi ja A-pilari ovat matalammat kuin Cayennessa, sillä katon etureuna on 20 millimetriä alempana. Takaovet ja pyöräkotelot on muotoiltu uusiksi tavalla, joka on leventänyt auton hartialinjaa 18 millimetrillä antaen sille entistä jykevämmän yleisilmeen. Rekisterikilpi on auton takana upotettu puskuriin. Tämä ratkaisu saa perän näyttämään matalammalta.

Nykyinen Cayenne Turbo oli ensimmäinen SUV-malli, jonka aerodynaamisia ominaisuuksia parannettiin aktiivisella kattospoilerilla. Uudessa Cayenne Coupéssa tätä konseptia on kehitetty entisestään: Jokaisen malliversion varusteluun kuuluu Porsche Active Aerodynamics (PAA) ‑järjestelmä, jossa kattospoilerin vaikutusta täydentää uusi aktiivinen takaspoileri. Auton linjoja harmonisesti myötäilevä spoileri laajenee 135 millimetriä yli 90 km/h:n ajonopeuksilla, jotta takapyörät pureutuvat paremmin tiehen. Aerodynaamisten ominaisuuksien ohella PAA-järjestelmä parantaa myös polttoainetaloudellisuutta.

Vakiona suuri panoraamalasikatto, valinnaisena vaihtoehtona hiilikuitukatto

Uudessa Cayenne Coupéssa on vakiovarusteena kiinteä panoraamalasikatto, jonka kokonaisala on 2,16 m2. Katon 0,92 neliömetrin laajuinen lasipaneeli tuo auton sisään poikkeuksellista tilan tuntua, ja integroitu kaihdin antaa tarvittaessa suojaa niin auringon paahteelta kuin hohkaavalta kylmyydeltäkin. Lisävarusteena on saatavissa muotoiltu hiilikuitukatto, jonka keskellä oleva ura antaa uutuusmallille urheiluautomaisen ilmeen Porsche 911 GT3 RS:n tyyliin. Hiilikuitukatto sisältyy yhteen kolmesta kevyestä urheiluvarustepaketista. Paketteihin kuuluu myös Sport Design ‑muotoiluelementtejä, uudet, entistä kevyemmät 22-tuumaiset GT Design ‑vanteet, istuinten keskiosat klassisesta ruutukankaasta sekä sisätilojen hiilikuitu- ja Alcantara-yksityiskohtia. Cayenne Turbo Coupé ‑malliversiossa pakettiin sisältyy myös sporttipakosarja.

Mukavaa menoa neljällä urheiluistuimella

Cayenne Coupé tarjoaa vakiona reilusti tilaa neljälle henkilölle. Uudet kahdeksaan suuntaan säädettävät etuistuimet integroiduilla pääntuilla takaavat poikkeuksellisen mukavuuden ja parhaan mahdollisen sivuttaistuen. Takana on vakiona kaksi erillistä urheiluistuinta. Myös muista Cayenne-malleista tutut mukavat takaistuimet ovat tilattavissa ilman lisäkustannuksia. Takamatkustajat istuvat 30 millimetriä alempana kuin muissa Cayenne-malleissa, joten päätilaa piisaa sporttisen matalasta kattolinjasta huolimatta. 625-litrainen tavaratila on päivittäiseen käyttöön enemmän kuin riittävä, mutta laajenee tarvittaessa 1540 litraan, kun takaistuimet taitetaan alas. Cayenne Turbo Coupén tavaratila vetää vastaavasti 600–1510 litraa.

Vaihtoehtoina 340 hv:n ja 550 hv:n turbomoottorit

Uusi Cayenne Coupé erottuu selvästi muista Cayenne-malleista dynaamisten linjojen ja erityisesti räätälöityjen muotoiluelementtien ansiosta. Coupésta löytyvät kuitenkin myös kaikki kolmannen mallisukupolven tekniset huippuominaisuudet tehokkaasta voimalinjasta ja innovatiivisista alustajärjestelmistä kattaviin yhteyksiin.

Lanseerausvaiheessa uutuusmalliin on saatavissa kaksi suorituskykyistä moottorivaihtoehtoa. Niistä toinen on kuusisylinterinen ja kolmilitrainen turbo, jonka huipputeho on 340 hv (250 kW) ja suurin vääntö 450 Nm.  Moottori kiidättää Cayenne Coupén nollasta sataan kilometriin tunnissa tasan kuudessa sekunnissa, kun autossa on vakiovarusteluun kuuluva Sport Chrono -paketti. Tästä luvusta saadaan nipistettyä vielä sekunnin kymmenesosa pois, kun autoon on asennettu lisävarusteena saatavat kevyet urheilupaketit. Huippunopeus on 243 km/h. Cayenne Turbo Coupé ‑lippulaivamallin voimanlähteenä on nelilitrainen, kaksoisahdettu V8-moottori, joka kehittää tehoa 550 hv (404 kW) ja vääntää vahvimmillaan 770 newtonmetriä. Turbo Coupé kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,9 sekunnissa ja saavuttaa 286 km/h:n huippunopeuden.

Kattava tehdasvarustelu

Uuden Porsche Cayenne Coupén tilauskirjat on jo avattu, ja jälleenmyyntiliikkeisiin uutuusmalli saadaan toukokuun lopusta alkaen. Cayenne Coupén hinnat Suomessa julkaistaan pian. Uutuusmallin kattava vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa ajonopeuden mukaan säätyvän Power Steering Plus ‑ohjaustehostimen, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, etu- ja takapysäköintiantureilla sekä peruutuskameralla varustetun pysäköintiavustinjärjestelmän, PASM-aktiivijousituksen ja Sport Chrono ‑paketin.