Uutiset
Positiivinen yllätys – Dacia Logan pick-up 1.5 dCi Ambiance
Romanialaisesta Daciasta tuli osa Renault-konsernia vuonna 1999, josta alkoi yhteinen menestystarina. Tähän mennessä Dacioita on myyty jo yli 1,2 miljoonaa ja kasvu jatkuu hurjana (2009 kasvua +20,3 %) vaikka kokonaismarkkinat ovat laskeneet. Syynä tähän lienee auton edullinen hinta, jolla saa kuitenkin vastinetta rahalle.
Dacian edullisuus perustuu yksinkertaiseen ja hyväksi todettuun tekniikkaan. Perustekniikka periytyy Renaultista, kuten esimerkiksi moottorit (K4M, K7M ja K9K) ja vaihteistot. Tällöin saadaan hyödynnettyä sarjatuotannon edut ja sitä myöten yksikköhinta alas. Myös ”turha” tekniikka on karsittu pois ja testilaitteet ovat samat Renaultin kanssa. Dacian huollettavuus on helppoa, koska diagnostiikkamenetelmät ja varaosajärjestelmät ovat Renaultin kanssa yhtenevät.
Linjakas ulkonäkö
Ulkoapäin Dacia Logan pick-up on suhteellisen luonnikkaan näköinen. Hopeinen väri ja mustat puskurit, maski sekä kylkisuojat tekevät autosta hyvännäköisen. Ajovalot eivät ole ehkä ihan viimeistä huutoa ulkonäöltään, mutta riittävät. Dacian renkaat, 185/65 R15 ovat tämän päivän edullista kokoluokkaa ja varapyöräkin on normaalikokoinen.
Toki Dacian ulkonäköä voi vielä parantaa siihen saatavilla runsailla lisävarusteilla, kuten kevytmetallivanteilla tai autonvärisellä lavakuomulla sekä teippauksilla. Värivaihtoehtoja Daciaan on kolme perusväriä: punainen, valkoinen ja sininen, sekä kolme metalliväriä: harmaa sininen ja punainen.
Yllättävän tilava ohjaamo
Kaksipaikkaisen Dacia pick-upin ohjaamossa ei ole liikaa tilaa, mutta riittävästi. Noin 185-senttinen kuljettajakin saa ihan kohtuullisen ajoasennon, joskin istuinten takana oleva 300 litran säilytystila on silloin lähes käytetty. Istuinten takana olevan säilytystilan lisäksi tilaa on ovilokeroissa ja hansikaslokerossa. Myös mukitelineet löytyvät keskikonsolista.
Ajo-ominaisuuksiltaan Dacia oli positiivinen yllätys. Näkyväisyys on hyvä ja ohjaamo on hiljainen, mitään muita ylimääräisiä ääniä ei rengasäänien lisäksi juurikaan kuulunut. Lämpöäkin riitti reilun 20 asteen pakkasessa ja ikkunat pysyivät kirkkaina.
Ajamassamme Daciassa oli perusversiota parempi ja kattavampi Ambience-varustelu, johon kuului muun muassa ”Oska”-tekstiiliverhoilu, etusumuvalot, irrotettava tuhkakuppi, keskisuuret koristekapselit, keskuslukitus, nelinopeuksinen sisäilmankierrolla varustettu lämmitys- ja tuuletuslaite, ohjaustehostin, sisältä käsin säädettävät ulkopeilit, sivusuojalistat, sävytetyt sivulasit ja tuulilasi, taitettava kuljettajan istuin sekä turvavöiden korkeudensäätö.
Koeajoautoon oli lisäksi asennettu tehdaslisävarusteena saatavat varusteet, kuten ilmastointi, radio-/cd-soitin kahdella 15 watin kaiuttimella, matkustajan turvatyyny, sähkötoimiset etulasinnostimet, kauko-ohjattava keskuslukitus, tavaratilansuojamatto sekä metalliväri.
Jälkiasenteisia varusteita autossa oli: istuinlämmitinsarja, ajovaloautomatiikka, lavan PVC-reunasuojat, lavapeite sekä moottorinlämmitin. Lisäksi Daciaan on saatavissa erilaisia lavakatteita, säilytyslokero lavalle sekä istuimien taakse ja kuormatilan jakoritilä.
Moottorivaihtoehdot
Moottorivaihtoehtoja Dacia Logan Pick-upiin on valittavissa sekä 1,6-litrainen, 87-hevosvoimainen bensiinimoottori että 1,5-litrainen, 85-hevosvoimainen, suoraruiskutus-dCi-dieselmoottori, jollainen ajamassamme Pick-upissa oli.
Moottorin CO2-päästöt ovat enintään 137 g/km. Dieselmoottorilla olevan Dacian huoltoväli on 20 000 km tai yksi vuosi. Molempien moottorien yhteydessä on 5-portainen manuaalivaihteisto.
Koeajossa Renaultin dieselmoottori vaikutti riittävän tehokkaalta auton kokoon nähden. Dacia kiihtyi reippaasti (13,5 s 0-100 km/h) ja nopeuttakin (huippunopeus 160 km/h) löytyi aivan riittävästi, kulutuksen pysyessä kuitenkin viiden litran tuntumassa. Myös vaihteet toimivat täsmällisesti ja kevyesti ja ohjaus (tehostettu tässä mallissa) tuntui käteen sopivalta. Myös MacPherson edessä ja kierrejouset takana tuntuivat hyviltä ratkaisuilta.
Auton kokoon nähden hyvä tavaratila
Dacian lava on kooltaan 180 cm pitkä ja 138 cm leveä (pyöräkoteloiden kohdalta 1024 mm) eli FIN-kuormalava mahtuu pitkittäin kyytiin. Lavan laitojen korkeus on 535 mm ja kuormauskorkeus 636 mm. Kantavuutta Dacia Logan pick-upissa on 680 kg ja pelkästään takaluukku kestää avattuna 300 kg:n painon. Kuormansidontalenkkejä lavasta löytyy kaikkiaan 16 kappaletta.
Lisävarusteena Dacian lavaan on saatavana harmaa lasikuituinen sivusuojus, joka suojaa lavan laitoja sekä kestävästä PVC-muovista valmistettu lavapeite, joka suojaa kuljetettavia tavaroita sateelta ja lialta. Vaihtoehtoisesti Dacian lavaan voi tilata Vindicin valmistaman lavakuomun takaikkunoilla tai ilman. Kuomuun on saatavana myös avattava sivuluukku. Vakiona kuomu on väriltään valkoinen, mutta sen voi halutessaan tilata myös korinvärisenä.
Perävaunun vetokyky Dacialla on suhteutettu auton kokoon, jarruttoman perävaunun vetopaino on 605 kg ja jarrullisen 650 kg.
Turvallisuutta
Dacia Ambiencen turvallisuusvarusteisiin kuuluu: elektroninen käynnistyksenesto, kolmipisteturvavyöt korkeudensäädöllä, korkeussäädettävät niskatuet, kuljettajanturvatyyny, ABS-jarrut elektronisella jarruvoiman jaolla (EBD). Edessä Daciassa on levyjarrut ja takana rumpujarrut. Lisäksi autossa on sellaiset varusteet, kuten lisäjarruvalo, etusumuvalot, takasumuvalo.