Reissu Ruoti vaihtoi dieselmoottorin sähköiseen

Ennusteiden mukaan sähkön käyttö liikennepolttoaineena tulee lisääntymään varsin merkittävissä määrin jo lähitulevaisuudessa. Yhtäällä sähköä hyödynnetään polttomoottorin apuna, toisaalla sen avulla voidaan korvata perinteiset moottorit polttoaineineen. Lahtelaisen Reissu Ruodin kaupunkiautossa päädyttiin korvaamaan reilun kymmenen vuoden ikään yltänyt dieseltekniikka nykyaikaisella ja energiatehokkaalla sähkömoottorilla.

Projektin alkusanat lausuttiin jo liki kolme vuotta sitten, jolloin Lahden Seudun Kehitys Ladec Oy alkoi koota yhteen sähköbussihankkeessa tarvittavia toimijoita. Liiketoiminnankehittäjä Kati Tuominen piipahti myös Reissu Ruodin toimistossa, missä maaperä osoittautui asialle suotuisaksi.

”Polttoaineen hinta oli projektin alkuvaiheessa huipussaan, minkä ansiosta päätös hankkeeseen osallistumisesta oli suhteellisen vaivaton”, kertoo Reissu Ruoti Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Ruoti.

Ennakkoluulottoman liikennöitsijän näkökulmasta katsottuna tärkeimpänä motiivina oli kustannushyötyjen saavuttaminen.

”Rehellisyyden nimissä on todettava, että päästölliset tavoitteet vaativat toteutuakseen myös taloudellisia etuja. Sähköbussin polttoainekustannuksen ennakoidaan olevan noin puolet vastaavan dieselbussin kustannuksista”, summaa Ruoti.

Sähköbussien kehitystyössä otetaan tällä hetkellä suhteellisen pitkiä askeleita eri puolilla maailmaa. Kehitystyö painottuu paljolti uusiin autoihin, joten Reissu Ruodin tekniikan osalta päivitetty auto edustaa harvalaukuista vähemmistöä.

”Päästömääräysten kiristymisestä johtuen Euroopassa vapautuu lähivuosien aikana paljon hyväkuntoisia dieselbusseja, jotka ovat erinomaisia lähtökohtia sähköbussikonversioille”, kertoo toimitusjohtaja Seppo Suur-Askola muutostyön toteuttaneesta Moveko Tech Oy:stä. Suur-Askolan mukaan dieselbussin muuttaminen sähköbussiksi on ekoteko parhaimmalla mahdollisella tavalla, sillä kymmenvuotias linja-auto ei korinsa puolesta ole lähelläkään elinkaarensa päätä. Uuden tekniikan myötä auton käyttöikää voidaan jatkaa toiset kymmenen vuotta suhteellisen kohtuullisin kustannuksin.

Nyt valmistuneen sähköbussin hinta asettuu lähelle uuden dieselbussin hintaa, uuden sähköbussin hinta taasen on vähintään kaksinkertainen dieselbussiin verrattuna.

”Yhtenä toiminta-ajatuksena on liikennöitsijöiden laivastossa olevien autojen muuttaminen sähköisiksi. Toisaalta haluamme tuoda energiatehokkaan sähkötekniikan myös linja-autotehtaiden ulottuville”, linjaa Tero Purosto Movekolta.

Ruodin bussin moottoritilassa on kotimaisen Visedo Oy:n valmistama huoltovapaa sähkömoottori, jonka eduksi on laskettava erittäin korkea vääntömomentti myös alhaisella kierroslukualueella. Sähkömoottorin ominaisuudet onkin pyritty huomioimaan Movekon kehittämässä ja valmistamassa ohjausjärjestelmässä, joka pitää sisällään muun muassa jarrutusenergian talteenoton.

Reissu Ruodin testikäytössä auton toimintasäteeksi on jäänyt noin 70 kilometriä, mutta piakkoin asennettavien uusien akkujen myötä yhdellä latauksella pitäisi saavuttaa reilun 100 kilometrin toimintasäde. Sähköbussin järkevä käyttö edellyttää reitille pikalatauspistettä, jonka avulla akut voidaan ladata pysäkkikäynnin yhteydessä.

”Latauspisteen rakentaminen reitin varrelle on seuraava iso asia”, toteaa liikennöitsijä Ruoti viitaten samalla joukkoliikenteen tulevaan kilpailutukseen. Kristallipallosta pitäisi osata katsoa, missä Ruodin kaupunkiautoilla ajetaan ensi vuoden jälkeen.

Ensimmäiset matkustajat kiipeävät sähköbussin kyytiin tulevan kesän aikana Hyvinkäällä, sillä autolla on kuukauden mittainen kiinnitys Hyvinkään asuntomessujen henkilöliikenteessä. Tämän jälkeen sähköbussi siirtynee takaisin kotikulmilleen Lahteen, missä sitä tullaan käyttämään sekä normaalissa kaupunkiliikenteessä että lyhyessä tilausajoliikenteessä. Reissu Ruodin kaupunkiautoilla ajetaan päivittäin noin 250 kilometriä, joten reitin varrelta olisi löydyttävä myös paikka latauspisteelle.

Reissu Ruodin linjan läheisyydessä asuva ja usein bussilla matkustava Lukas Pirhonen on vankka Reissu Ruoti –fani, joten massasta poikkeava bussi sai myös massasta poikkeavan ilmeen. Kolmivuotias Lukas antoi kasvot ennakkoluulottomalle sähköbussiprojektille.

Lahtelaisen Reissu Ruodin ennakkoluuloton hallituksen puheenjohtaja Jukka Ruoti otti riskin ja tarttui hankkeeseen, jonka tuloksena syntyi dieselbussista muokattu sähköbussi. ”Hybridien ja johdinautojen sijaan uskon enemmän puhtaaseen sähköbussiin ja akkutekniikkaan”, vakuuttaa Jukka Ruoti.

Ari Perttilä