Renault esitteli uudistuneet hyötyautonsa - Masterin ja Traficin

Esa Suominen

Renault esitteli uudistuneet, isot pakettiautonsa koeajon merkeissä ennen kesälomakautta. Arjen suositut työkalut, Trafic ja Master ovat saaneet selkeästi havaittavan faceliftin. Molempien mallien etupään uusi ilme on peruja merkin henkilöautojen muotokielestä. Muutoinkin uudistuneet mallit tarjoavat henkilöautomaisempaa varustelua sisustuksen ja hallintalaitteiden osalta, myös laadullisesti. Konepellin alta löytyy nyt molemmista malleista Euro 6 -päästönormit täyttävä dieselmoottorivalikoima. Lisäksi autot on varustettu vakiona monilla henkilöautoista tutuilla ajoavustimilla. Myös parantuneet liitettävyystoiminnot kuuluvat kuvaan.

Neljännen sukupolven Renault Master vasemmalla ja samoin neljännen sukupolven Renault Trafic oikealla

Molemmat uudistuneet autot edustavat mallisarjojensa neljättä sukupolvea. Ensimmäiset Traficit ja Masterit nähtiin teillämme 1980-luvun alussa. Nyt niitä on myyty maailmanlaajuisesti yhteensä lähes 4,5 miljoonaa kappaletta (Traficia 2 milj. ja Masteria 2,4 milj.). Viime vuonnakin molempia malleja toimitettiin asiakkaille yli 100 000. Groupe Renaultin pakettiautot ovat markkinajohtajia Euroopassa ja yrityksen tavoitteena on nyt mallistojen uudistusten ja monipuolistamisten myötä saavuttaa sama asema maailmanlaajuisesti. Molempia uudistuneita malleja myydään yli 50 maassa.
Suomeen on rekisteröity vuosittain noin 600 Traficia ja reilut 200 Masteria. Kyseisten mallien rekisteröinnit ovat olleet viime aikoina vahvassa kasvussa ja nyt esiteltyjen uusien mallien uskotaan tuovan oman lisänsä myyntiin. Renaultin isojen hyötyautojen rekisteröinnit ovat selkeästi kasvaneet maassamme pakettiautojen markkinoiden kasvua enemmän.

Sähköä odotellessa
Koeajotilaisuudessa oli esillä myös päivän polttava teema, sähköautoilu. Renaultilla on tarjolla isoon pakettiautoluokkaan täyssähköinen Master Z.E. Sen 33 kilowattitunnin litiumioniakun luvataan kyyditsevän autoa 120 kilometrin matkan yhdellä latauksella, täyteen lastattunakin 80 kilometriä. Huippunopeus on 100 kilometriä tunnissa. Akun lataus tyhjästä täyteen kestää kuusi tuntia. Tehoa sähkö-Masterista irtoaa 57 kilowattia. Autoa liikuttava sähkömoottori (R75) on käytössä myös merkin pienemmissä ajoneuvoissa, ZOE-henkilö- ja Kangoo-pakettiautossa. Master Z.E. on aina etuvetoinen, mutta nyt esiteltyä Masterin polttomoottorimallia saa niin etu- kuin takavetoisena.
Master Z.E. -versiota on saatava umpipakettiautona neljällä erikokoisella kuormatilalla, 8–13 kuutiometriä. Alustaversiona toimitettavaan malliin saa rakennettua vieläkin suuremman hyötytilan.
Sähköpakettiauto oli tilaisuudessa esillä vasta kalvojen ja esitteiden muodossa. Sellaista ei paikanpäällä nähty, eikä näin päästy koeajamaan. Varmaa kuitenkin on, että näistä lähijakelun tulevaisuuden työkaluista tullaan kuulemaan jatkossa kasvavassa määrin.
Koeajetut uudet Traficit ja Masterit kulkevat perinteisen dieselmoottorin voimalla. Kaikki moottoriversiot täyttävät Euro 6 -päästönormit, joten sen osalta ollaan pakettiautoille asetettujen, tämän hetkisten päästövaatimusten korkeimmalla tasolla. Molemmissa malleissa on siis tämän johdosta ureasäiliö (AdBlue), Traficissa 20-litrainen ja Masterissa 22.

Renault Traficin neljännen sukupolven ilme on aikaisempaa kromisempi. Muutoinkin uutuudessa on pyritty henkilöautomaisempaan ajotuntumaan. Traficiin saa nyt kaksoiskytkimellä varustetun EDC-automaattivaihteiston, joka tekee ajosta vaivatonta, etenkin taajamissa.

 

Traficissa ovat nyt led-toimiset ajovalot vakiona. C-muotoiset päiväajovalot ovat niin ikään led-toimiset. Kromi kohottaa mukavasti pakettiautonkin ilmettä.

Suosikille uudet kuteet
Renault Trafic on kolmen Euroopassa eniten myydyimmän pakettiauton joukossa. Nyt esitelty neljäs sukupolvi tuo mallin lähemmäs henkilöautoilua. Ulkoiset muutokset ovat hillittyjä, mutta niitä kuitenkin on. Takaviistosta katseltaessa eroa edelliseen sukupolveen on vähän, mutta keulan ulkoasu on muuttunut täysin. Nokka on edeltäjäänsä verrattuna kromisempi noudattaen pitkälti merkin henkilöautojen muotokieltä. Ja myönnettävä se on, että kromi saa pakettiautonkin näyttämään tyylikkäämmältä. Uusi Trafic kyllä erottuu joukosta katukuvassa. Hyödyllisin uutuus keulassa ovat led-ajovalot. Ne ovat nyt vakiona kaikissa Traficeissa. Valojen tehoa ei päästy kokeilemaan päiväaikaisen koeajon johdosta. Palaamme asiaan Suomessa tehtävien kaamostestien yhteydessä. Lisäksi keulaa koristavat myöskin led-toimiset päiväajovalot, jotka ovat merkille tyypilliset C-muotoiset. Ulkoisesti huomiota herätti katolla törröttävä radion antenni. Pesulassa sen olemassaolo on syytä muistaa.

Traficin mittaristo on entisellään. Ohjaamon verhoilua on hieman uudistettu tyylikkyyden nimissä. Tässä automaattivaihteisen auton näkymä. Vaihdevipu on manuaalivaihteisen kaltainen. Sen käyttö on erittäin helppoa. Vaihteisto kytkeytyy näppärästi vapaalle vain vaihdekepin nupissa olevaa painonappia painamalla.

Uutta pataa pellin alle
Trafic on saanut konehuoneeseen uusinta moottoritekniikkaa. Kaikki dieselmoottorivaihtoehdot (Common Rail) täyttävät siis Euro 6 -normit. Bensiinimoottoria ei pellin alle ole tarjolla. Dieselin tehoversioita on kolme oheisin moottoritilavuuksin; 88 kW (120 hv) ja 2,0, 107 kW (145 hv) ja 2,0 sekä 125 kW (170 hv) ja 2,0. Vääntömomenttia on tarjolla samassa järjestyksessä seuraavasti; 320, 350 ja 380 newtonmetriä. Kaikissa vaihtoehdoissa on aina start/stop-toiminto. Polttoaineenkulutukseen luvataan enimmillään 0,6 litran pienennystä aikaisempiin malleihin verrattuna. Kaikkia edellä mainittuja moottoriversioita tullaan tuomaan Suomeen.
Kaikkiin tehoversoihin saa kuusipykäläisen manuaalivaihteiston. Kahden tehokkaimman moottorin (107 ja 125 kW) yhteydessä saa nyt myös vaihtoehtoisena Getragin valmistaman, myöskin kuusipykäläisen kaksoiskytkimellä varustetun automaattivaihteiston, jota päästiin testaamaan. Automaattivaihteisto jätti toiminnastaan hyvin positiivisen kuvan. Vaihdevivun käyttö oli sulavaa ja vaihteisto vaihtoi pykälää huomaamattoman nöyrästi. Kaupunkiajoa tekevälle tämä on ehdoton valinta. Valmistajan mainostama henkilöautomaisuus tulee hyvin esiin juuri tässä kohdassa. Auton tavaratilassa oli 440 kilogramman kuorma, jota ei ainakaan automaattivaihteisto huomioinut mitenkään. Vaihtamiset tapahtuivat aina napakan tarkasti. Yhtä lailla manuaalivaihteiden käyttö sujui henkilöautomaisen kevyesti ja täsmällisesti ilman vaihteiden arpomista. Trafic on aina vain etuvetoinen.

Renaultin uusissa isoissa hyötyautoissa on nyt kaikissa uudet Euro 6 -normit täyttävät dieselmoottorit. Sen myötä tarvitaan Adblue-säiliö. Tässä Traficin ureasäiliön täyttökorkki kätevästi polttoainesäiliön korkin yhteydessä. Masterissa AdBluen täyttö on auton toisella puolella, vaikka polttoainesäiliön korkki on Traficin tapaan kuljettajan puolella. Traficin alas kääntyvä luukku lukittuu oven alle.

Helpompaa liitettävyyttä
Kuljettajan penkiltä tiirailtaessa ovat näkyvät pysyneet lähes ennallaan. Hallintalaitteet ovat entiset, mutta värimaailma on hieman tummentunut tuoden samalla mainostettua tyylikkyyden tuntua. Auton tieto-/viihdejärjestelmää on päivitetty ja älypuhelimen liittäminen autoon on helpompaa. Tarjolla on R-Link-järjestelmä tai monipuolisempi, kosketusnäytöllinen Media Nav Evolution -versio, joka sisältää viimeisimmät versiot kännykän tiettyjen toimintojen peilaukseen auton näytölle (joko Android Auto™ Android-puhelimille tai Apple Carplay™ iPhone-laitteille). Langatonta älypuhelimen latausalustaa ei Traficissa vielä ollut.
Kuljettajan toimia helpottaa myös kätevä matkustajan häikäisysuojaan sijoitettu laajakulmapeili, joka lisää näkyvyyttä oikealle taakse. Tämä on todella helppokäyttöinen ja hyödyllinen keksintö.

Traficiin ja Masteriin on molempiin saatu kätevää lisäsäilytystilaa hyödyntämällä matkustajien istuimien alustaa. Istuinosat kääntyvät ylös ja alle jää näin katseilta suojassa olevaa säilytystilaa. Tässä Traficin näkymä.

Koriversioita sopivasti tarjolla
Umpipakettiautoa saa kahdella eri pituudella ja kahdella eri korkeudella, siis yhteensä neljää eri kokoonpanoa. Tavaratilan tilavuus on tällöin 5,2–8,6 kuutiometriä versiosta riippuen. Tavaratilassa on nyt led-valaistus vakiona ja ovia saa lukittua/avattua yksitellen kauko-ohjaimen avulla.
Traficista saa myös henkilökuljetukseen soveltuvan version. Tuolloin tilaa on yhdeksän matkustajan lisäksi matkatavaroille 1,8 kuutiometriä.

Uusi Master on saanut pikkuveljensä tavoin reilusti kromia nokalle. Led-ajovaloja ei Masterissa ole. C-muotoiset päiväajovalot ovat led-toimiset.

Perheen tyylin mukainen
Pikkuveljensä tavoin Master on edennyt jo neljänteen sukupolveen, ja merkin henkilöautomaisuus on yhtä lailla havaittavissa. Keulan ilme noudattelee Traficin kaavaa, lisää kromia nokalle. Ajovalojen muoto on muuttunut reilusti edelliseen sukupolveen verrattuna, mutta led-ajovaloja ei Masterissa vielä ole. Led-päiväajovalot sen sijaan kyllä. Ne noudattelevat samaa Renaultin henkilöautoista tuttua C-muotoa. Muista suunnista kuin edestä tarkasteltaessa ei uusi Master ole juurikaan muuttunut. Ja se pesukoneen vihaama perinteinen radion piiska löytyy Masterinkin katon vasemmasta etukulmasta.

Masterin nokalla on molemmin puolin jämäkkä astinlauta, joka helpottaa kiipeilyä korkean auton tuulilasin puhdistuksessa.

 

Runsaasti vaihtoehtoja
Masteria saa joko etu- tai takavetoisena. Molempiin vaihtoehtoihin on tarjolla kolme moottorin eri tehoversiota, siis yhteensä kuusi. Kaikkien Euro 6 -dieselmoottorien (6 kpl) iskutilavuus on sama, 2,3 litraa. Etuvetoiseen ovat tarjolla tehoversiot 99 kW (135 hv), 110 kW (150 hv) ja 132 kW (180 hv) ja takavetoiseen puolestaan 96 kW (130 hv), 107 kW (145 hv) ja 120 kW (165 hv). Takavetoista saa myös paripyörillä varustettuna viimeksi mainituin moottoritehoin. Kaikissa moottorivaihtoehdoissa ja vetotavoissa on aina kuusilovinen manuaalilaatikko. Uudistuneiden moottoreiden myötä luvataan jopa yhdellä litralla alentunutta polttoaineenkulutusta. Suomeen tuotavat moottoriversiot tulevat olemaan; etuvetoisena 110- ja 132-kilowattiset ja takavetoisena 120-kilowattinen.

Toimisto mukana
Masterin ohjaamon sisätilat ovat selkeät ja toimivat. Ylimääräistä muotoilukikkailua ei ohjaamossa ole, joka tarkoittaa helppoa puhtaanapitoa. Keskikonsolissa on monitoiminen kosketusnäyttö ja siihen saa samat toiminnot liitettävyyksineen, jotka ovat tarjolla Traficiin (R-Link tai Media Nav Evolution). Ehdoton varuste on nyt Masterissa vakiona oleva kännykän langattoman latauksen alusta keskikonsolissa. Se on sopivasti käden ulottuvilla oleva karheapohjainen kaukalo, johon puhelin on helppo ”heittää”, ja jossa se pysyy paikallaan mutkateilläkin. Ja kun puhelin on liitetty autoon bluetoothilla, ei puhelinta itseään tarvitse koskaan räplätä autossa. Toimistohommia ja eväidenkin syöntiä helpottaa hytissä matkustajan eteen ponnahtava pöytä eli Easy Life -taso, kuten valmistaja on sen nimennyt. Kuljetusasennossa se on työnnettynä kojelaudan sisään eli se on aina mukana. Suurella ja tukevalla tasolla on reilusti tilaa kannettavalle tietokoneelle ja muistiinpanoille.
Säilytystilaa on ohjaamossa tarjolla rutkasti. Kaukaloita ja suljettavia lokeroita on siellä sun täällä ja matkustajien istuinosien alta löytyy iso tila esimerkiksi työkaluille ja muulle pikkutilpehöörille. Istuinosat kääntyvät ylös, joten täyttö on helppoa. Penkin alla tavarat ovat näin pois näkyvistä. Samainen tila on myös pienemmässä Traficissa. Korkeakorisissa Mastereissa on säilytystilaa myös aurinkolippojen yläpuolella.

Matkustajan eteen ponnahtaa kojelaudan uumenista tukeva kirjoitusalusta, jota voi myös käyttää ruokapöytänä. Älypuhelinta varten Masterissa on nyt langaton latausalusta. Se näkyy kirjoitusalustan alla vasemmalla. Puhelin pysyy hyvin kaukalossa mutkaisillakin teillä, ja se on myös helppo liittää bluetoothilla auton järjestelmällä käytettäväksi.

Masterin takaovien saranat (4 kpl) ovat tukevaa, valurautaista tekoa.

Paljon korivaihtoehtoja
Masteria on saatavana monen mittaisena ja korkeuksisena. Umpipakettiautoa on tarjolla neljää eri pituutta ja kolmea eri korkeutta. Tavaratilaa on tällöin 8–17 kuutiometriä versiosta riippuen. Kaikkia pituus-/korkeusversioita on saatavilla joko etu- tai takavetoisena. Kuormatilaan saa led-valot lisävarusteena. Ovenkahvoja on muotoiltu uudelleen käytön helpottamiseksi.

Helpotusta ajoon
Henkilöautoista tuttuja aputoimintoja löytyy paljon myös uudesta Masterista. Autossa on nyt vakiona kaistavahti, peruutustutka ja -kamera sekä sivutuuliavustin (Side Wind Assist). Se korjaa auton heilahduksia voimakkaassa sivutuulessa yli 70 kilometrin tuntinopeuksissa. Lisäksi ajovalot kytkeytyvät automaattisesti hämäräkytkimen toimesta ja tuulilasinpyyhintä ohjaa sadetunnistin. Lisävarusteena on saatavana vielä muita avustavia järjestelmiä kuten kuolleen kulman varoitin, pysäköintitutka eteen sekä hätäjarrutusjärjestelmä, joka tarvitaan kuorma-autoksi rekisteröitäessä.

Syksyllä Suomeen
Renaultin uudet isot hyötyautot, Trafic ja Master saadaan Suomeen syksyllä. Ensiesittely on luvassa syyskuussa. Tuolloin ovat selvillä myös Suomeen tuotavat mallit varusteineen ja hintoineen.

Renaultin isosta pakettiautosta on tarjolla useita korivaihtoehtoja; neljää eri pituutta ja kolmea eri korkeutta niin etu- kuin takavetoisena. Takakopassa on tällöin tilaa 8–17 kuutiometriä. Kuvan auto on mallia L2H2 eli keskipitkä ja puolikorkea.

 

LUE MYÖS: 30 uutta Renault-pakettiautoa vastaamaan yhteiskäytön kasvavaan kysyntään