Uutiset

Autot

Renault Kangoo Express 1.5dCi – viinilaaksojen lähettiläs

Renault Kangoo Express on yksi Euroopan myydyimpiä tavara-autoja luokassaan. Vuonna 1997 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen maailman turuille ja toreille on toimitettu reilut 2,3 miljoonaa Kangoota, joista puolet on valjastettu tavaraliikenteeseen loppujen kiskoessa paikasta toiseen henkilöitä.
Uuden sukupolven Kangoon kehitystyössä on valmistajan mukaan huomioitu erityisesti liikkuvaa työtä tekevien henkilöiden tarpeet. Käytännössä tämä näkyy erityisesti ohjaamon yksityiskohtien suunnittelussa ja toteutuksessa.

Kyytiin, s’il vous plaît

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy auton verrattain muhkeaan ja pituudeltaan lyhyeen keulaosaan. Ratin ja isokokoisen tuulilasin takaa katsottuna nokka tuntuu suurelta ja kömpelöltä, mitä se ei kuitenkaan ole. Kangoon keulaosa on hyvin lyhyt, minkä ansiosta ajokki osoittautuu ketteräksi kaupunkiajokiksi.

Kojelauta ei sekään ole markkinoiden siroimpia varsinkaan vänkärin puolella. Tuulilasin reunasta hansikaslokeroon saakka ulottuva yhtenäinen pala tekee kojelaudasta suurikokoisen, ehkä hiukan kömpelönkin näköisen. Keskellä kojelautaa sijaitsee syvennys, joka tarjoaa varastotilaa papereille, kynille ja muille matkassa pidettäville tarpeellisille välineille. Myös ovet ja istuimien välinen tila on käytetty hyödyksi pitäen sisällään muun muassa pullon mentäviä lokeroita.

Tuulilasin yläpuolella sijaitsevalle hyllylle voi varastoida myös karttoja ja muita pikkuesineitä. Hyllyn käyttö ei kuitenkaan ole kaikkein helpointa, sillä näkyvyys katon rajassa sijaitsevalle hyllylle on verrattain heikko. Tavaroiden paikoillaan pysymistä edesauttavat hyllyn pohjaan muotoillut lokerot.

Kuljettajan istuimessa on etäisyydensäädön ohella korkeudensäätö ja selkänojan kaltevuuden säätö. Ristiselänsäätömahdollisuus olisi toivottava lisäistuimiin, jotka muutoin edustavat mukavuudeltaan normaalia keskitasoa. Ohjauspyörää voi säätää korkeussuunnassa.

Alkuun ihmetystä herättivät ohjauspylvään viikset, jotka olivat totuttua lyhyemmät. Pienen harjoittelun jälkeen niiden käyttö osoittautuikin mukavaksi. Miksiköhän niiden viiksien muuten pitää olla vaaksanmittaiset, kun näillä lyhyilläkin selviää oikein mainiosti?

Ratissa olevilla kytkimillä hallitaan vakionopeudensäädintä ja ratin takaa ohjauspylväästä löytyvät radion käyttökytkimet. Toisaalta radion sijainti kojelaudassa on sellainen, että ohjauspylväässä sijaitsevien kytkinten tarpeellisuutta sopii kyseenalaistaa. Kaksinkertainen hallintalaitteiden määrä ei helpota ainakaan satunnaiskuljettajien arkea.

Voima tulee täältä, bien sûr

Kangoo-moottorivalikoima kattaa kolme voimanlähdettä, joista kaksi syö dieselpolttoainetta kolmannen ammentaessa voimansa bensiinistä. Koeajokkimme konepellin alla mourusi tilavuudeltaan 1,5 litran, 86 hevosvoimaa tahkoava nelisylinterinen dieselmoottori.

Voimaa tämä Renaultin voimala tarjosi riittävästi myös reilummalla kuormalla, ajokin kiihtyvyyttä voi pitää riittävänä. Reilun 1300 koeajokilometrin perusteella mitattu polttoaineenkulutus antoi tulokseksi lukeman 5,5 litraa sadalla kilometrillä, mikä on kelpo suoritus kokoanismassaltaan 1917 kilon ajokille. Valmistaja lupaa ajokille tosin 5,2 litran yhdistettyä kulutuslukemaa.

Ajotietokone lupasi toimintasäteeksi 1075 kilometriä heti tankkauksen jälkeen, joten tankkausväli on verrattain pitkä myös paljon ajavalle.
Viisiportaista manuaalivaihteistoa käytetään kojelautaan asennetulla vaihteenvalitsimella, joka osoittautui täsmälliseksi ja kevytkäyttöiseksi.

Turvallisuutta, merci

Renault on lisännyt merkittävästi turvavarusteiden määrää keveissä tavara-autoissaan. Kangoon vakiovarusteena on lukkiutumattomien jarrujen ohella myös moottorin vääntömomenttia säätelevä MSR-järjestelmä sekä hätäjarrutehostin. Lisävarusteena ranskalaisajokkiin on saatavilla myös luistonestojärjestelmä sekä ESP-ajonvakautusjärjestelmä, joka nostaa hankintahintaa 690 eurolla.

Onnettomuustilanteessa kuljettajaa suojaavat ohjauspyörässä sijaitseva turvatyyny, turvavöiden esikiristimet yhdessä voimanrajoittimien kanssa. Kuljettajan sivuturvatyyny ja matkustajan turvatyyny sen sijaan löytyvät jälleen lisävarustelistalta 650 euron hintaan.

Turvavarusteiden asettaminen lisävarustelistalle on edelleenkin niiden yleistymistä rajoittava seikka. Autoa räätälöitäessä maksumiehen on huomattavasti helpompi maksaa lisähintaa radiosta, ilmastoinnista ja sähköikkunoista, mutta turvavarusteiden kohdalla nuukuus puuttuu peliin valitettavan usein. Niitä turvavarusteita kun harvemmin tarvitaan, mutta sillä tarvittavalla kerralla niistä saattaisi olla merkittävää apua.

Autotehtaiden ja maahantuojien hinnoittelupolitiikka on ymmärrettävää, koska turvavarusteiden vakiointi nostaisi ajokkien lähtöhinnan suhteettoman korkeaksi kilpailijoihin nähden.

Työhön, pour moi?

Kangoossa on verrattain helppokäyttöinen tavaratila, jonka suurin pituus on 1731 milliä ja leveys lokasuojien välissä 1218 milliä. Tavaratilan seinien alareunoissa oli muoviset verhoilulevyt peltiä suojaamassa, mutta ikkunalinjan yläpuoli ja lattia olivat täysin suojaamattomia. Sanomattakin on selvää, että erityisesti lattia on hyvin arka naarmuuntumiselle ja muille vaurioille.

Tavaratila on erotettu matkustamosta ikkunallisella väliseinällä, joka onnettomuustilanteissa ainakin hidastaa kuorman syöksymistä kuljettajan niskaan. Tavaratilan lattiassa on myös kuusi kuormankiinnityslenkkiä kuormansidontaa silmälläpitäen.

Näkyvyys kuljettajan paikalta sivuille ja eteenpäin on hyvä, mutta taustapeilien soisi olevan nykyistä leveämmät ja kaarevammat. Näkyvyys takaoikealle on verrattain heikkoa, eikä liukuoven ikkunan puuttuminen tilannetta ainakaan paranna. Varsinkin kaistanvaihdot oikealle ovat tilanteita, joissa lisänäkyvyydestä olisi apua. Korkeussuunnassa peilit sen sijaan tarjoavat riittävästi näkyvyyttä.

Kangoon ajettavuus osoittautui maantiekelpoiseksi, mistä kiitos lankeaa paljolti Scenic-henkilöautosta lainatulle alustalle. Ohjaamon melutaso sen sijaan oli korvin kuullen hiukan korkea. Varsinkin rengasmelu kantautui ohjaamoon paikoin häiritsevän korkeana. Ohjaamon ja tavaratilan väliseinä alensi peltiseinäisen tavaratilan melun kantautumista ohjaamoon saakka, joskin tavaratilan vanerointi varmasti alentaisi melutasoa entisestään. Koeajokissa oli, toivottavasti vain yksilövikana, varsinkin sorataipaleella koliseva väliseinärakenne.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi